Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2013 · 17 486 Inlägg

Det här får jag fan för men: Kan man inte köra en bil med automat och känna på sig när/hur den växlar efter några mil kan man nog inte köra bil. Alternativt för lite körvana.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Patriiik
30 december 2013 · 134 Inlägg

Jag har inte gillat automatlådor innan jag skaffade min C32:a,  men måste säga att jag är sjukt imponerad över den lådan. Den känner av och håller kvar växlarna vid hårdare kurvkörning samt växlar ner till "rätt" växel vid hårdare inbromsningar efter aktiv körning. Sen i vinterläget växlar den väldigt mjukt och fint!
Så man kan åka fort på kurviga vägar även med automatlådor big_smile

Men i min pendlarbil, en golf 4 tdi så föredrar jag manuell låda, kör 14 landsvägsmil om dagen så växlar iof inte så mycket då det är mycket vrid efter chipningen.  smile

n_andersson
30 december 2013 · 689 Inlägg

Och ser man till att servar sin låda och byter olja när det är dax så behöver man inte laga sin jättedyra automatlåda. Så kan vi lägga ner den diskussionen.

Eller ska vi säga att audis och bmws v8or är skit för att dom är mycket dyrare att renovera än än gammal jänke v8 från -60 talet? Den nivån är det på diskussionen nu

Mack Forum- och sitemoderator
30 december 2013 · 26 155 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Det här får jag fan för men: Kan man inte köra en bil med automat och känna på sig när/hur den växlar efter några mil kan man nog inte köra bil. Alternativt för lite körvana.

Tal om detta.
Jag håller med i ditt påstående till fullo. Efter några mils körning så bör man ha fått in känslan i hur man skall hantera automatlådan - MEN - prova detta med Fiats robotväxellåda.
Den automatlådan fattar inte själv vad ecodriving är för nåt.
Spelar ingen roll hur mycket man än lyfter på foten för att man vill skiten ska växla upp, så fortsätter den ändå att driva vidare på den lägre växeln.
Eller som när den går in i kamikaze-mode tillsammans med motorn..det vill säga att man vill exempelvis backa lite lätt. Nej då får han för sig att man stampar gasen i botten och gör ett jätteskutt, vilket gör att man får slänga sig på bromspedalen för att bilfan inte ska ramma det man har bakom sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Knugcab
30 december 2013 · 5 111 Inlägg

n_andersson skrev:
Och ser man till att servar sin låda och byter olja när det är dax så behöver man inte laga sin jättedyra automatlåda. Så kan vi lägga ner den diskussionen.

Eller ska vi säga att audis och bmws v8or är skit för att dom är mycket dyrare att renovera än än gammal jänke v8 från -60 talet? Den nivån är det på diskussionen nu

Det var också min tanke.
Är man rädd för reparationskostnader så kan man väl skaffa en Volvo 240, för där finns bara enkel teknik som vilken skitverkstad runt hörnet som helst begriper sig på och kan reparera billigt...
Men de flesta skulle inte offra komforten i sin moderna bil för att skumpa runt i en 240 idag.

(Nu kommer det garanterat protester inom fem minuter från någon foliehatt som skall säga att hans 240 är så mycket skönare att köra än vilken modärn skit plast bil såm hälstt!!!, men jag skrev DE FLESTA.)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
30 december 2013 · 835 Inlägg

Jag känner som dig vad det gäller kostnaden, samtidigt så var jag i den sitsen att endera renovera lådan eller att köpa en begagnad som man inte vet skicket på. Eftersom jag tänkte behålla bilen så blev det renovering, en renovering som dessutom drog iväg i kostnad såpass att det hade inte blivit dyrare med en utbytes direkt från ZF men då var lådan redan isärplockad.
En av anledningarna att de är dyra att laga är att precisionen är hög och toleranserna är små för att just växlingskomforten ska vara hög och det gör i sin tur att det är otroligt viktigt att sköta oljebytena dessa.
Detta skedde efter att jag ägt bilen ett par månader, under provkörningen före köpet så märktes inga konstigheter.
Orsaken till raset på denna låda var sannolikt lamelltrummans konstruktion, i bakkant på trumman sitter en låsring som håller ihop paketet med lameller och stålplattorna. Det är klent med gods i trumman så det händer att den spricker och då kan inte lådan bygga upp trycket och låsa paketet med slir och bränd olja som följd.
Därför beställde jag en förstärkt trumma och hoppas att skiten går så länge jag har kvar bilen.

On topic: Det är jäkligt bekvämt med automatlåda, det enda jag saknar är att kunna bestämma HELT vilken växel jag vill köra på.

Vettemannen skrev:
Javisst! Det är väl upp till var och en att betala sådana summor vid automatlåderas. Jag skulle inte göra det så därför sätter jag mig inte i den sitsen. Det finns fortfarande gott om Volvo upp till 97-98 med RWD med "Vanliga" automatlådor som inte kostar ungar, kärring, hundar och hus bara för att lådan rasar. På både Vetten -86 och Vanen -88 sitter det vanliga 700-lådor som man fixar för en spottstyver mot denna Quattrolåda. För dessa 34000 kr kan jag nog laga mina lådor 10 gånger ungefär.

Räcker kommentaren? wink

/Benny

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Nickeboii
30 december 2013 · 762 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

n_andersson skrev:
Och ser man till att servar sin låda och byter olja när det är dax så behöver man inte laga sin jättedyra automatlåda. Så kan vi lägga ner den diskussionen.

Eller ska vi säga att audis och bmws v8or är skit för att dom är mycket dyrare att renovera än än gammal jänke v8 från -60 talet? Den nivån är det på diskussionen nu

Det var också min tanke.
Är man rädd för reparationskostnader så kan man väl skaffa en Volvo 240, för där finns bara enkel teknik som vilken skitverkstad runt hörnet som helst begriper sig på och kan reparera billigt...
Men de flesta skulle inte offra komforten i sin moderna bil för att skumpa runt i en 240 idag.

(Nu kommer det garanterat protester inom fem minuter från någon foliehatt som skall säga att hans 240 är så mycket skönare att köra än vilken modärn skit plast bil såm hälstt!!!, men jag skrev DE FLESTA.)

Och här kommer mannen i foliehatt! wink

Men jag ville bara flika in med att jag och min far åker ca 100 mil i veckan med en Volvo 240, och jag måste säga att det är förvånandsvärt komfortabelt. Det ända jag kan klaga på är väl att vindbruset runt vindrutan hörs tydligt, men man sitter gött!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang