Mekaniskt gasspjäll med elektronisk styrning.

Jaannssoon
8 februari 2014 · 21 Inlägg

Hejsan!

Har varit och kollat på ett project nyligen som jag funderar på att köpa..
En Opel Ascona A med en Saab 2.3 liters lätt-trycks turbo motor. (Short block)

Ägaren som har den just nu har satt i ett mekaniskt gasspjäll från BMW för att de ska passa,
Finns det något sätt att få det att fungera med det elektroniska systemet från saab (alltså insprutningen osv..)
Eller måste man ha ett elektroniskt gasspjäll också?

Svårt att beskriva men letar nu efter någon som har gjort något liknande och hur ni fick det att fungera, eller är det bara att byta..

Finns ej något pedalställ i den i detta läget så är lite svår testat nu och vi är lite osäkra på hur man ska få det att fungera.

Tacksam för svar.

Senast redigerat av Jaannssoon (8 februari 2014)

Toyota Celica Supra "MK2" (1986)
Toyota Celica Supra "Mk2" (1984)
L_R
8 februari 2014 · 184 Inlägg

Med trionic 5 skall det väl fungera med mekaniskt spjäll.

enklast är nog att ta ett spjällhus från just en bil med trionic5

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 februari 2014 · 839 Inlägg

Vi måste veta vad det är för insprut (stysystem) för att kunna avgöra om det fungerar.

Trionic 5 arbetar med ett mekaniskt spjällhus. Den övervakar givetvis spjällets läge.
Trionic 7 arbetar med ett elektroniskt och mekaniskt spjällhus. Den läser av gasfotens läge med wire, men skickar sedan signalen till en elmotor i spjällhuset som vrider spjället. Försöker man gå förbi elmotorn tänds motorlampan och bilen hamnar i limphome.

Jag är övertygad om att du har trionic 5 då detta är vanligast vid motorswaps.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Jaannssoon
8 februari 2014 · 21 Inlägg

Han var lite osäker men tror det var en 5:a.
Saaben var från 96 iallafall.

Toyota Celica Supra "Mk2" (1984)
Toyota Celica Supra "MK2" (1986)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 februari 2014 · 839 Inlägg

Då är det med all säkerhet Trionic 5.

Så länge ditt BMWspjäll har spjällägesgivare (vilket det garanterat har) så är det bara att plugga in och se hur det reagerar. Saab använder sig av Bosch likaså BMW så det bör vara mer eller mindre likadana givare.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Jaannssoon
8 februari 2014 · 21 Inlägg

Okej tackar tackar!

Värsta fall får man väl se efter om man kan ta spjäll från en annan saab, eller om det ligger i någon låda som medföljer..

Lite osäker på anledningen varför det sitter ett BMWspjäll där men gissar på att det var något som låg hemma och passade eller så.

Om jag köper bilen så kommer jag självklart lägga upp en projekt tråd!

Tack än en gång UhrJr.

Toyota Celica Supra "Mk2" (1984)
Toyota Celica Supra "MK2" (1986)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 februari 2014 · 839 Inlägg

Förmodligen tyckte byggaren att Saabens spjällhus såg för litet ut...
Har aldrig bytt spjällhus på våra byggen och vi plockar "ganska" mycket effekt.
Ska man göra något så är det att köra 4 separata spjäll. Mums.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang