Dubbelt så dyr försäkring på importerad bil, vafan?

Vita_Vargen
17 februari 2014 · 1 281 Inlägg

Jag importerade min Nissan 300ZX förra året och kollade försäkringar på svensksålda innan jag köpte och importerade min. Med en ca siffra i huvet ringde jag försäkringsbolaget, till min chock så vill dom ha mer än dubbla de beloppet på dom flesta bolagen!
Slutade med att jag valde saluansvar som skulle ha ganska prick dubbla mot vad en svensksåld hade kostat o försäkra.

Sen har jag hört lite olika saker om importerade bilar som att efter bilen varit i sverige i ett år så ska försäkringsbolagen se den som "svensksåld" gällande premie. Tror detta är BS, nån som kan bekräfta?

Någon som har någon info vad som gäller med importerade bilar för känns ju sjukt att behöva betala nästan 7000 extra per år bara för att bilen är importerad.

Kan ju även tillägga att min Lupo som även den är importerad ligger på exakt samma nivå som en Svensksåld, ytterst märkligt...

Senast redigerat av Vita_Vargen (17 februari 2014)

Tengu1969
17 februari 2014 · 1 396 Inlägg

Så är det tyvärr, kanske inte dubbelt men några kronor dyrare. Det är BS att de ser bilen som svenskreggad. Tycker också det jättekonstigt med högre premie men de ser väl det som någon risk av något okänt slag.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
baltis
17 februari 2014 · 1 948 Inlägg

En komisk historia om hur försäkringsbolagen utnyttjar oss försäkringstagare.

Jag har 2 bilar, en svensksåld och en import, båda är försäkrade hos IF (den ena genom bmwof).
Tror det var förra året då hade dom höjt premien på min importerade bil med runt 20%, ringer så klart och frågar hur om tänkt då - jag har ju trots allt 4 skadefria år hos dom med den bilen JAG anser att dom ska sänka inte höjja premien.
Svaret blir att importerade bilar står för en mycket högre kostnade för dom än vad svensksålda bilar gör, därför har dom höjt premien för dom.
Ok jag köper det om 25% av deras bilar står för 40% av kostnaderna så är det så klart orättvist för dom andra, därför har dom nu höjt premien för 25% av bilarna.
MEN då borde väll premien ha SÄNKTS på min svensksålda bil - eftersom dom importerade nu får betala mer....
MEN ICKE!

Nej, fan ta alla försäkringsbolag, speciellt if i detta fallet, tyvär sitter man ju i knät på dom och klarar sig inte utan hmm
Försäkringsbolag och banker är gjorda utav ungefär samma skit, dom är för stora och har på tok för stora vinster för att någon någonsin ska kunna göra något åt dom.

Bara att knäppa upp byxorna och böjja sig fram!

Arly165 Bakhjulsdriven
17 februari 2014 · 334 Inlägg

När jag tog in min Impala fick jag premier på upp mot 50 000 / helår för en helförsäkring första året. Entusiastbilsförsäkrade då för 2500 / helår för en helförsäkring hos Svedea. Men de lade sedan ner och har nu försäkrat den hos LF som vanlig bil helförsäkring och fått en premie på 9000 / helår för en helförsäkring. Så min premie har då gått ner otroligt mkt på de två år jag haft bilen. Så det kanske ligger något i att bolagen sänker premien när den vistats i Sverige en längre period..

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
baltis
17 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Arly165 skrev:
När jag tog in min Impala fick jag premier på upp mot 50 000 / helår för en helförsäkring första året. Entusiastbilsförsäkrade då för 2500 / helår för en helförsäkring hos Svedea. Men de lade sedan ner och har nu försäkrat den hos LF som vanlig bil helförsäkring och fått en premie på 9000 / helår för en helförsäkring. Så min premie har då gått ner otroligt mkt på de två år jag haft bilen. Så det kanske ligger något i att bolagen sänker premien när den vistats i Sverige en längre period..

var det samma bolag som först ville ha 50k som sen tog 9k? gissar på att svaret är nej, alltså har det inte något med saken att göra.
och nej finns inget bolag som tar hänsyn till hur länge bilen varit i sverige.

Henrik-N
17 februari 2014 · 450 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Jag importerade min Nissan 300ZX förra året och kollade försäkringar på svensksålda innan jag köpte och importerade min. Med en ca siffra i huvet ringde jag försäkringsbolaget, till min chock så vill dom ha mer än dubbla de beloppet på dom flesta bolagen!
Slutade med att jag valde saluansvar som skulle ha ganska prick dubbla mot vad en svensksåld hade kostat o försäkra.

Sen har jag hört lite olika saker om importerade bilar som att efter bilen varit i sverige i ett år så ska försäkringsbolagen se den som "svensksåld" gällande premie. Tror detta är BS, nån som kan bekräfta?

Någon som har någon info vad som gäller med importerade bilar för känns ju sjukt att behöva betala nästan 7000 extra per år bara för att bilen är importerad.

Kan ju även tillägga att min Lupo som även den är importerad ligger på exakt samma nivå som en Svensksåld, ytterst märkligt...

Bara och acceptera deras premie "behandling" ändå inget du kan göra något åt, eller så får du köpa svensksålda.

Christian S
17 februari 2014 · 4 815 Inlägg

tycker inte alls att det stämmer att importbilar är dyrare än svensksålda, nu finns iof inte min som svensksåld då den inte såldes på den här marknaden.

jag betalar mindre/månad i försäkring för min STI Type R som har 280hk orginal mot vad en svensksåld GT på 218hk orginal kostar roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
baltis
17 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Christian S skrev:
tycker inte alls att det stämmer att importbilar är dyrare än svensksålda, nu finns iof inte min som svensksåld då den inte såldes på den här marknaden.

jag betalar mindre/månad i försäkring för min STI Type R som har 280hk orginal mot vad en svensksåld GT på 218hk orginal kostar roll

ok, så trots att försäkringsbolagen själva säger att dom sätter högra premier på importerade än svensksålda bilar så säger du att dom inte gör det? big_smile

Förvånar mig inte om det är så, ovanlig bil du har som därför är svår för dom att prissätta. Kan nog dock mer eller mindre garantera att den dagen det är dags för försäkringsbolaget att lösa ut bilen så kommer du få mindre betalt för den än om det hade varit en vanlig svensksåld gt hmm

Munkis
18 februari 2014 · 1 635 Inlägg

Folksam tar ju ändå priset!

Hade ett tag två stycken 855R av årsmodell -96. Båda var import, den gröna jag har nu som kommer från Belgien samt en Röd som var intagen från Tyskland.

Båda hade samma utrustning, samma låda, ungefär samma mil, import ungefär samtidigt. Båda var kombi, samma effekt, det enda som skiljde var färgen på bilen samt att den röda hade dragkrok.

Priserna då? Jo:

Helförsäkring (1500mil gräns) T-Grön
311:-/mån

Helförsäkring (1500mil gräns) T-Röd
1042:-/mån


Hur fasen kom då detta sig? Det kunde inte ens folksam svara på. Mycket intressant kan jag tycka. Fick aldrig rätsida på problemet så sålde bilen då den helt enkelt blev för dyr i försäkring.

KHRacing
18 februari 2014 ·

rkommenderar TS att kontakta Motormännens riksförbund ang lämpligt prisgiven försäkrningskostnad.

Min importerade Nissan Almera Gti -99 gick från 197kr/mån Trafik, hos Gensidige

till

204kr/mån helförsäkrning hos Motormännen - enda kruxet är 460kr/ÅRSAVGIFT hos Motormännen

En avgift som jag anser mkt överkomlig med tanke vad de arbetar för samt erbjuder sina medlemmar

saab_sonett Handledare
18 februari 2014 · 1 481 Inlägg

Lotteri det här tydligen. Stora BMW.n jag har är import. Den är inte dyrare än en motsvarande Svensksåld.
Har haft flera importer tidigare, ingen har varit dyrare än svensksålda. Däremot finns bolag som vägrat försäkra en gammal Passat som jag importerade. Efter 7 års ägande så ville ett bolag inte försäkra den därför att "Importerade bilar hämtas tillbaka av säljaren i Tyskland" Då jag försynt undrade om de verkligen trodde att säljaren skulle komma och "hämta" bilen efter 7 år så fick jag till svar att de hade sina regler. Tror det var Aktsam.

Henrik-N
18 februari 2014 · 450 Inlägg

baltis skrev:

Christian S skrev:
tycker inte alls att det stämmer att importbilar är dyrare än svensksålda, nu finns iof inte min som svensksåld då den inte såldes på den här marknaden.

jag betalar mindre/månad i försäkring för min STI Type R som har 280hk orginal mot vad en svensksåld GT på 218hk orginal kostar roll

ok, så trots att försäkringsbolagen själva säger att dom sätter högra premier på importerade än svensksålda bilar så säger du att dom inte gör det? big_smile

Förvånar mig inte om det är så, ovanlig bil du har som därför är svår för dom att prissätta. Kan nog dock mer eller mindre garantera att den dagen det är dags för försäkringsbolaget att lösa ut bilen så kommer du få mindre betalt för den än om det hade varit en vanlig svensksåld gt hmm

Jag har haft flera import, blanda annat en V70 T5 (06:a) och en Audi S4 (03:a), så kan bara säga emot att deras premie sättning alltid är högre är felaktig, mina bilar låg på samma nivå hos samma försäkringsbolag gentemot svensksålda.

jag var med om skador på båda och dem behandlades precis som svensksålda. var inget drabbel om mindre ersättning hit och dit bara för att dem var import.

men de kan nog stämma att vissa får betala priset...

Christian S
18 februari 2014 · 4 815 Inlägg

baltis skrev:

Christian S skrev:
tycker inte alls att det stämmer att importbilar är dyrare än svensksålda, nu finns iof inte min som svensksåld då den inte såldes på den här marknaden.

jag betalar mindre/månad i försäkring för min STI Type R som har 280hk orginal mot vad en svensksåld GT på 218hk orginal kostar roll

ok, så trots att försäkringsbolagen själva säger att dom sätter högra premier på importerade än svensksålda bilar så säger du att dom inte gör det? big_smile

Förvånar mig inte om det är så, ovanlig bil du har som därför är svår för dom att prissätta. Kan nog dock mer eller mindre garantera att den dagen det är dags för försäkringsbolaget att lösa ut bilen så kommer du få mindre betalt för den än om det hade varit en vanlig svensksåld gt hmm

i mitt fall dom går ju på vad det är för modell, dvs en Impreza sen efter vilken effekt det är så att den modellen jag har inte finns som svensksåld spelar ingen roll.

kan ge ett annat exempel på att import bilar inte är dubbelt så dyra i försäkring genom att ta 2 bilar som jag haft som exempel.
den ena va en svensksåld Volvo 855 GLT ´95 (170hk sugmotor) som jag betalade halvförsäkring på men fick helförsäkring eftersom det är nice pric på bilas som är äldre än ett visst antal år på volvia, den andra bilen va en tysk importerad Volvo V70 R AWD ´99 (250hk turbo motor) som jag betalade ungeför lika mycket (skillde några tior) för helförsäkring på mot vad jag gav för halvförsäkring på 850:n.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
KHRacing
18 februari 2014 ·

saab_sonett skrev:
Lotteri det här tydligen. Stora BMW.n jag har är import. Den är inte dyrare än en motsvarande Svensksåld.
Har haft flera importer tidigare, ingen har varit dyrare än svensksålda. Däremot finns bolag som vägrat försäkra en gammal Passat som jag importerade. Efter 7 års ägande så ville ett bolag inte försäkra den därför att "Importerade bilar hämtas tillbaka av säljaren i Tyskland" Då jag försynt undrade om de verkligen trodde att säljaren skulle komma och "hämta" bilen efter 7 år så fick jag till svar att de hade sina regler. Tror det var Aktsam.

Lite påpekande:

Svednska f-bolag får inte vägra dig en försäkrning, dock kan de ge ett hutlöst prisförslag

Extrazz En 5a är Livet.
18 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Kollat lite bilar både svensksålda och import. Importerna har varit dyrare överlag. dock har jag fått prisförslag men när man läst lite så är det inte alltid det står månadsvis eller halvårs eller helårs.  senaste var på 8 månader som de ville lura över mig på att min nuvarande försäkring skulle bli "billigare" Ack nej. Valde mitt bolag och det går säkert att få ner kostnaden lite om man vill.

Men! Ibland när det saknas uppgifter om fordon så tar de en snarlik modell. oftast blir det samma pengar men ibland kan det även bli grymt billigt. Spec om man kan skriva det på frugan. Men det är inte alltid billigare.

Ålder
Kön
Ville/lgh
Bil
motor


Min höjdes för att jag flyttade till ett annat postnummer. Dock samma andra parametrar. Men jag kollade även upp lite snabbt att det var inte alltid bra att tex ha de stående på en tjej för kurvan kan avta och då är det plötsligt billigare att ha den stående på sig själv vilket alltid är de bästa iofs.

Går ju försäkra som entusiast men det är hårda krav. Typ 500mil året. Bara till träffar och inget vardags osv osv. (lite taget i luften så inget man kan glida runt hur man vill.) Dock billigt som fan.


Har pröjsat mer för en moppe än vad jag gjorde för 2 bilar och ett släp, tror nästan jag hade pengar över till mc försäkringen med då.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
tendency
18 februari 2014 · 445 Inlägg

baltis skrev:

Christian S skrev:
tycker inte alls att det stämmer att importbilar är dyrare än svensksålda, nu finns iof inte min som svensksåld då den inte såldes på den här marknaden.

jag betalar mindre/månad i försäkring för min STI Type R som har 280hk orginal mot vad en svensksåld GT på 218hk orginal kostar roll

ok, så trots att försäkringsbolagen själva säger att dom sätter högra premier på importerade än svensksålda bilar så säger du att dom inte gör det? big_smile

Förvånar mig inte om det är så, ovanlig bil du har som därför är svår för dom att prissätta. Kan nog dock mer eller mindre garantera att den dagen det är dags för försäkringsbolaget att lösa ut bilen så kommer du få mindre betalt för den än om det hade varit en vanlig svensksåld gt hmm

Det sistnämnda du "mer eller mindre kan garantera" kan jag däremot dementera.. Åtminstone när det gäller Subaru originalförsäkring (via if).

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
saab_sonett Handledare
19 februari 2014 · 1 481 Inlägg

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:
Lotteri det här tydligen. Stora BMW.n jag har är import. Den är inte dyrare än en motsvarande Svensksåld.
Har haft flera importer tidigare, ingen har varit dyrare än svensksålda. Däremot finns bolag som vägrat försäkra en gammal Passat som jag importerade. Efter 7 års ägande så ville ett bolag inte försäkra den därför att "Importerade bilar hämtas tillbaka av säljaren i Tyskland" Då jag försynt undrade om de verkligen trodde att säljaren skulle komma och "hämta" bilen efter 7 år så fick jag till svar att de hade sina regler. Tror det var Aktsam.

Lite påpekande:

Svednska f-bolag får inte vägra dig en försäkrning, dock kan de ge ett hutlöst prisförslag

Jo, Trafikförsäkring kunde jag få, till ett "bra" pris. Men inte resten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang