Såg mötande bils fartkamerablixt?

slickepott
16 mars 2014 · 1 Inlägg

Försöker kolla en polares sannolikhet i att inte ha blivit tagen av en fartkamera för någon vecka sen. Han var ute på 90-väg, låg väl kring 90-95. Mörkt ute, ingen snö. Rätt som det är flashar det till framför ögonen, ett gult sken sa han. Han minns också att han mötte en bil i samma ögonblick. I och med mörkret borde han väl ha sett blixten från fartkameran även  om den tog den mötande bilen i det ögonblicket? Han själv är jävligt nervös inför att få böter mtp sin ekonomi, han är annars "duktig på att hålla hastigheten där det behövs" (typ vid fartkameror, m.m.).

Nån som kan hjälpa mig att lindra hans oro?

BDamberg
16 mars 2014 · 311 Inlägg

Åk tillbaka till platsen och kolla vilken sida av vägen som kameran är placerad på smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
mb_pucken
16 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Beror väll på vilken sida kameran står smile stog den på mötets sida så var det den blixten han såg. Annars kan de kanske varit så enkelt att det var mötande bilens helljus han blev bländad av.
Står kameran i din kompis riktning så har den blixtrat så var det på din kompis om det nu var en kamera blixt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
16 mars 2014 · 839 Inlägg

Kan säga att man misstar inte blixten för något annat när den går av.
Det blixtrar så snabbt och intensivt att det nästan hörs.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
johan_dansk
16 mars 2014 · 157 Inlägg

Sen så är kamerorna inställda på att inte ta kort om du inte körv minst 6 km/h +. Så om han höll 90-95 på en 90-väg så är det lungt! smile

Senast redigerat av johan_dansk (16 mars 2014)

Audi A4 1.8t Quattro
Dupond och Dupont
16 mars 2014 · 581 Inlägg

Japp, man har en tolerans på 6 km/h så man ska klara sig på 96 km/h, men kör du 96.2 km/h då jävlar du...  wink tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
simlar
16 mars 2014 · 5 525 Inlägg

Och dessutom visar hastighetsmätarna aldrig rätt, visar alltid någon/några km/h för mycket.
T.ex de flesta 90-talsbilar visar 10km/h för mycket vid hastigheter över ca 60-70km/h.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Busgrabb Rejsa ?
16 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Jag tror "kompisen" är TS själv.

Autotech
BMW 335D (2008)
IceEyes Varningar: För många..
17 mars 2014 · 2 552 Inlägg

"En polare" wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang