Jag tänker bygga mig en skoj bil. Har en amazon kombi -65 Tänker inte ändra på utseende förutom slutrör och sänkning.
så här kommer mitt recept och det jag vill ha ut av detta är tips, har några punkter som kommer stå tomma i funderingar och någon kan säkert komma med bättre förslag på grejer eller olika synpunkter på de jag valt att använda.
Kaross: Amazon Kombi -65
Motor: B230
Bakaxel: Volvo 240 axel med aussie locker.
http://bakaxel.se/bakaxlar/bakaxel-volv … ocker.htmlTänkte använda denna för att spårvidden är ganska lik amazonens, det kan vara så att jag har förväxlat denna med 140 axlen. Någon kanske kan bekräfta?
Upphängningen kommer bli orginal länkarmar från amazonen och lite andra hemma byggda tillägg inspirerat av 4 länk. Fjädrar och dämpare har jag inte funderat ut ännu.
Växelåda: Vet inte ännu, Volvo eller bmw. 5-6 växlar spelar ingen roll, allt beror på utväxling ändå. Har hört att bmw ska ha en medbringare som passar på volvos kardan, kan någon bekräfta och kanske komma med förslag på modell ?
Motorblock: Stressborrat till överdimension. Orginalkolvar (svarvas?) H-profil. Orginalvev?
Topp: 530/1 portad/planad? h/k/v kam ? hårdare fjädrar.
Insugssida: 3'' lmm och rör. Matchat insug. Siemens deka eller volvospridare ? vet ej hur stor jag kommer behöva.
Avgassida: Hemmabyggt grenrör och dp. Turbostorlek har jag inte bestämt mig för. Vill inte ha oversize vill ha någon som kan peaka på ca 400hk och sedan tänker jag hålla mig på 300-350.
Storleken vill jag anpassa för motorns volym, storleken på grenrörets innerdiameter och hur toppen kommer att flöda.
Bränslesystemet kommer bestå av en pump som suttar vid tanken till en catch i motorrummet och en tryck därefter till regulatorn.
Med denna beskrivningen vill jag veta om det är något som jag glömmer? eller om jag är ute och cyklar?
Vill lägga mig på 300-350 hk och då vill jag inte maxa motorn. Alltså vill jag inte köra med en turbo som bottnar men inte heller för stor. Vill inte köra med grejer i bottendelen som ligger på gränsen vad det gäller effekuttag osv, ni fattar.