3045
Sök

Recept till bilbygge. Amazon Kombi

154 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Jag tänker bygga mig en skoj bil. Har en amazon kombi -65 Tänker inte ändra på utseende förutom slutrör och sänkning.
så här kommer mitt recept och det jag vill ha ut av detta är tips, har några punkter som kommer stå tomma i funderingar och någon kan säkert komma med bättre förslag på grejer eller olika synpunkter på de jag valt att använda.

Kaross: Amazon Kombi -65

Motor: B230

Bakaxel: Volvo 240 axel med aussie locker. http://bakaxel.se/bakaxlar/bakaxel-volv … ocker.html
Tänkte använda denna för att spårvidden är ganska lik amazonens, det kan vara så att jag har förväxlat denna med 140 axlen. Någon kanske kan bekräfta?
Upphängningen kommer bli orginal länkarmar från amazonen och lite andra hemma byggda tillägg inspirerat av 4 länk. Fjädrar och dämpare har jag inte funderat ut ännu.

Växelåda: Vet inte ännu, Volvo eller bmw. 5-6 växlar spelar ingen roll, allt beror på utväxling ändå. Har hört att bmw ska ha en medbringare som passar på volvos kardan, kan någon bekräfta och kanske komma med förslag på modell ?

Motorblock: Stressborrat till överdimension. Orginalkolvar (svarvas?) H-profil. Orginalvev?

Topp: 530/1 portad/planad? h/k/v kam ? hårdare fjädrar.

Insugssida: 3'' lmm och rör. Matchat insug. Siemens deka eller volvospridare ? vet ej hur stor jag kommer behöva.

Avgassida: Hemmabyggt grenrör och dp. Turbostorlek har jag inte bestämt mig för. Vill inte ha oversize vill ha någon som kan peaka på ca 400hk och sedan tänker jag hålla mig på 300-350.
Storleken vill jag anpassa för motorns volym, storleken på grenrörets innerdiameter och hur toppen kommer att flöda.

Bränslesystemet kommer bestå av en pump som suttar vid tanken  till en catch i motorrummet och en tryck därefter till regulatorn.

Med denna beskrivningen vill jag veta om det är något som jag glömmer? eller om jag är ute och cyklar?
Vill lägga mig på 300-350 hk och då vill jag inte maxa motorn. Alltså vill jag inte köra med en turbo som bottnar men inte heller för stor. Vill inte köra med grejer i bottendelen som ligger på gränsen vad det gäller effekuttag osv, ni fattar.
Senast redigerat av Volvo_Trimm (28 juni 2014)

Trimma lungt!

2 409 Inlägg
28 juni 2014
Ska du köra med en 230 motor eller har jag missat något? 530 toppen är väl mer eller mindre omöjlig att få att passa på en b20?

154 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Ska du köra med en 230 motor eller har jag missat något? 530 toppen är väl mer eller mindre omöjlig att få att passa på en b20?

Haha! allt är ju solklart i mitt huvud smile Ja såklart är det en B230 det glömde jag helt och hållet att skriva.

Trimma lungt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 juni 2014
Snälla. Döda inte en Amazonkombi... sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 455 Inlägg
29 juni 2014
caromania skrev:

Håller med.
Av döma av receptet så tycker jag bara synd om den.
Vad är det för fel på en originalare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

154 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Mack skrev:
caromania skrev:

Håller med.
Av döma av receptet så tycker jag bara synd om den.
Vad är det för fel på en originalare?

Den kommer ju se helt orginal ut, den ska heller inte busköras därmed inte gå på någon bana eller strippen och så vidare. Det ska bli en orginalare med modernare drivlina och lite mera effekt.
Jag är personligen emot att ''döda'' en amazon kombi. Men med mina planer så är det inget på utseedet som ändras och allt jag gör på bilen bygger jag så att jag kan återställa när som  helst.

Trimma lungt!

8 266 Inlägg
29 juni 2014
240 axeln är närmast i bredd, även om den är lite bredare än amazonaxeln. Men mycket effekt och gamla upphängningen på amazon känns som en väldigt dålig ide även om den modifieras lite. Och sen kommer det ytterligare knep och knåp eftersom en 240-axel dels har skivor bak, en annan bultdelning och så lär du ha en kardan som passar. Och när jag ändå är inne på bromsar: vad har du tänkt göra åt bromsarna fram?

Vad gäller växellåda så finns det väl egentligen bara M90 att välja på om man vill ha en volvo-låda men det finns lite fler varianter som kan använda som man kikar på bmw's lådor. Det är dock ett par saker att ta i beaktning: hastighetsmätardrivning och utväxling. Bmw-låda kan kräva att man väljer rätt utväxling i bakaxeln för att man kan kunna åka på ett vettigt sätt. Original växellåda är dessutom väldigt liten vilket kan kräva modifiering eller nybyggnation av kardantunnel för att få en modern låda att passa.

Sen är det ju som så också att en amazon är inget under av vridstyvhet och med den effekt du nämner så kommer du till slut vrida sönder karossen om du inte bygger bur.

154 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
240 axeln är närmast i bredd, även om den är lite bredare än amazonaxeln. Men mycket effekt och gamla upphängningen på amazon känns som en väldigt dålig ide även om den modifieras lite. Och sen kommer det ytterligare knep och knåp eftersom en 240-axel dels har skivor bak, en annan bultdelning och så lär du ha en kardan som passar. Och när jag ändå är inne på bromsar: vad har du tänkt göra åt bromsarna fram?

Vad gäller växellåda så finns det väl egentligen bara M90 att välja på om man vill ha en volvo-låda men det finns lite fler varianter som kan använda som man kikar på bmw's lådor. Det är dock ett par saker att ta i beaktning: hastighetsmätardrivning och utväxling. Bmw-låda kan kräva att man väljer rätt utväxling i bakaxeln för att man kan kunna åka på ett vettigt sätt. Original växellåda är dessutom väldigt liten vilket kan kräva modifiering eller nybyggnation av kardantunnel för att få en modern låda att passa.

Sen är det ju som så också att en amazon är inget under av vridstyvhet och med den effekt du nämner så kommer du till slut vrida sönder karossen om du inte bygger bur.

Som sagt så har jag inte tänkt på allting ännu. Bromsarna fram har jag inte tänkt på ännu. Att det blir skivor bak och annan bultdelning är jag medveten om. Utöver det så är en bromsservo planerad. antingen blir det spacerplattor som omvandlar bultmönstret eller en ombyggd framvagn.

Ombyggnation av kardantunnel/torped även viss modifikation för avgasrörets skull med medräknat. Vilken växellåda jag kommer använda vet jag inte alls ännu. Men det blir m90 eller någon bmw låda, då vet jag inte vilken som skulle passa bäst och då menar jag inte passformen med än kompatibliteten.

Angående karossen så inget att säga, det har jag inte tänkt på. Får nog tänka till lite på den punkten. Jag vill inte förstöra utseendet på bilen heller. Så jag får nog kompensera.

Trimma lungt!

15 Inlägg
29 juni 2014
du kan ju använda dig av 240is axel med 240ins m47 och kardan då slipper du tänka på den biten, mitt tips smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
29 juni 2014
shokasimon skrev:
du kan ju använda dig av 240is axel med 240ins m47 och kardan då slipper du tänka på den biten, mitt tips smile

Jag hade då inte valt M47:an till den motorstyrkan.
Hellre M46 i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
29 juni 2014
Mack skrev:
shokasimon skrev:

Hellre M46 i så fall.

Vill man byta låda 1 gång/vecka så kan man ju köra på vilket.. båda kommer rasa smile

~Andy~

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 juni 2014
Leta reda på en B20e och arbeta från den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

154 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Mack skrev:
shokasimon skrev:

Hellre M46 i så fall.

Vill inte ha 4 växlat längre. M47 avråder alla ifrån om man ska trimma. Den håller ju såklart beroende på hur man gasar. Det är ett bra tips för det blir mindre ombyggnad.

Trimma lungt!

154 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
caromania skrev:
Leta reda på en B20e och arbeta från den.

B20e är dyr och köpa, har haft en, synd att förstöra en sån motor med massa trim.

Trimma lungt!

1 163 Inlägg
29 juni 2014
Volvo_Trimm skrev:
Mack skrev:
shokasimon skrev:

Hellre M46 i så fall.

Vill inte ha 4 växlat längre. M47 avråder alla ifrån om man ska trimma. Den håller ju såklart beroende på hur man gasar. Det är ett bra tips för det blir mindre ombyggnad.

Hur? 300hk+ så går dreven/axlarna.. menar du att man ska ge fan i att gasa då? smile

~Andy~

15 Inlägg
30 juni 2014
fan jag som tänkte ha m47 och 240 kardan till min 142:a för de passa nästan på direkt utan att bygga om sen en trimmad b20 på lite över 200 häst, är det lika bra att leta efter annan låda och kapa kardantunneln då eller? hmm

1 861 Inlägg
30 juni 2014
Med 1.2 bar v kam och 3" avgas system fullflödande så har jag kört slut på 3st m47 inga missväxlingar... Lager ras i alla! Tog en månad och döda var och en +- någon dag tongue m47 duger som sänke! Använd m90 om något big_smile

1 163 Inlägg
30 juni 2014
Dr_struts skrev:
Med 1.2 bar v kam och 3" avgas system fullflödande så har jag kört slut på 3st m47 inga missväxlingar... Lager ras i alla! Tog en månad och döda var och en +- någon dag tongue m47 duger som sänke! Använd m90 om något big_smile

hade 350hk/570nm i min... 1 vecka/låda spelade ingen roll ifall de var m46 eller m47! tongue  axeln gick av i 2.. resterande 7 sprängdes dreven i.. tongue

~Andy~

154 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
Andyy90 skrev:
Dr_struts skrev:

hade 350hk/570nm i min... 1 vecka/låda spelade ingen roll ifall de var m46 eller m47! tongue  axeln gick av i 2.. resterande 7 sprängdes dreven i.. tongue

Därför tänker inte jag ha m47, kanske m90. Har inte läst något om bmw lådor ännu. Har inte börjat med detta projekt ännu.

Trimma lungt!

1 861 Inlägg
1 juli 2014
Volvo_Trimm skrev:
Andyy90 skrev:
Dr_struts skrev:

Därför tänker inte jag ha m47, kanske m90. Har inte läst något om bmw lådor ännu. Har inte börjat med detta projekt ännu.

Det är nog ett bra val! ^^

Sök