UhrJr skrev:
baltis skrev:
UhrJr skrev:
Nu ska vi ta och lugna ner oss och ta stopp på snacket...
Jag tänker inte diskutera det här fallet för det är redan löst och utagerat. Däremot Baltis och Growes kommentarer undrar jag vad som ligger bakom.
Vad har hydraliska lyftare med kallstarter att göra?
Det du tänker på är en dåligt justerad startmapp (förmodligen på en etanolbil misstänker jag) där bilen bara startar om den är riktigt kall eller riktigt varm. Har jag fel?
Är hela registret injusterat så ska bilen starta i vilken temperatur som helst.
Sen har vi pratet om lågt oljetryck på tomgång. En kall motor har såklart kall olja som är tjockare än när den blir varm. En tjock olja genererar ett högra oljetryck. Du har även termostat och reduceringsventiler som håller ett säkert tryck alltid, oavsett varvtal. Om ett tomgångsvarv på 800-900rpm vore skadligt för motorn skulle varenda bil levereras med en tomgång på 3000rpm.
Högt oljetryck är inte bra att ha om det inte behövs.
Vad är det som föder dessa dumheter?
Ren erfarenhet, du har dåligt oljetryck på tomgång. Du verkar ju kunnig så nog måste du väll själv ha märkt det i någon bil med graderad oljetrycksmätare?
Och angående termostater och reduceringsventiler som håller trycket är det ju också lite si å så, finns mig vetligen ingen motor som har ett konstant oljetryck oavsett varvtal....
Skadligt med låg tomgång? nja, på en vanlig motor är det inte mer skadligt än att starta bilen och köra den, vad jag försöker framföra är att du tjänar inte ett skit på att varmköra en motor på tomgång ur slitagesynpunkt.
"vanliga" motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm

Jag förstår inte.
"du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv."
Detta skrev du. Jag läser mellan raderna och tolkar det som att det rent av är skadligt för motorn att stå på tomgång tills den är varm, och att du tycker att man hellre ska ge sig iväg direkt med den och hålla ett lågt varv (vad är lågt? tomgång? haha)
Nu skriver du
"vanliga motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm"
Detta gör mig ännu mer förvirrad.
Ska det vara hög tomgång eller låg tomgång vid kall motor?
Och nej jag vet inte vilka motorer värda att prata om i sammanhanget som har tomgångsvarv på "långt över" 3000rpm.
Ang reduceringsventiler och termostater så skrev jag inte att dom håller ett konstant oljetryck. En motor ska ha olika tryck beroende på belastning. Man har inte "dåligt" oljetryck på tomgång. Man har tillräckligt för vad som behövs vid just tomgång. Det är just detta reduceringsventilen är till för. Den som tillverkat motorn har räknat ut vad man bör ha för tryck och utvecklat ett system som ändrar sig beroende på varvtal.
Tappade helt suget att fortsätta mer nu. Vet inte varför jag gav mig in i det här. Jag brukar hålla mig borta från forum.
Okej, jag var luddig. Ska förenkla det så du förstår.
Om du vill varmköra din motor för att inte skada den, gör det INTE på tomgång då oljetrycket är otillräckligt. Sliter mer än det gör nytta.
Ja motorer är tillverkade för att klara av att stå på tomgång, men det är fortfarande mer slitsam för dom att stå på tomgång än att ligga på låga varv.
Okej du förstår inte vad låga varv är, 2000rpm skulle jag vilja kalla låga varv, duger det för dig?
Angående motorer med tomgång över 3000, ja extremexemplet får väll bli en f1 motor. Varför dom har så hög tomgång? Bland annat för att skapa oljetryck.
Och japp! det är rent skadligt för en motor att stå på tomgång, på samma sätt som det är rent skadligt för en motor att vara igång, vad det handlar om är att det är mer skadligt att varmköra en motor på tomgång än att bara starta och köra iväg med den kall.
Förstår att du aldrig ger dig in i några diskutioner

kanske dags att läsa på lite och sen använda det i praktiken så slipper alla saabar gå sönder hela tiden

(ska jag lägga till ett haha? ne behövs inte...)