Starta en kall motor i 5 min för att flytta på bilen? skadligt?

isrally
17 augusti 2014 · 151 Inlägg

Hej.

Jag ska flytta på bilen och undrar om jag bör köra en sväng så att motorn blir varm först eller går det bra att starta bilen och ställa in bilen i garaget direkt? Motorn är igång max 5 min, vad händer? blir den bara lite sur eller är det något annat?

AX3L
17 augusti 2014 · 398 Inlägg

Undvik accelerationer så är det helt lugnt! Om något är det skadligare att köra med bilen kall, vill du vara riktigt skonsam ska den stå på tomgång för att bli varm innan den körs.

caromania Forummoderator
17 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

isrally skrev:
Hej.

Jag ska flytta på bilen och undrar om jag bör köra en sväng så att motorn blir varm först eller går det bra att starta bilen och ställa in bilen i garaget direkt? Motorn är igång max 5 min, vad händer? blir den bara lite sur eller är det något annat?

Vad är det för bil?

Generellt råd vad gäller varmkörning under vintern med avställda veteranbilar är att inte varmköra alls såvida man inte tar en rejäl tur på vägen. Hellre låta den stå. Att köra en liten sväng på 5 min är värdelöst, oljan blir ändå inte varm nog utan det ställer bara till det mer.

Att starta upp en vanlig, nyare bil för att bara köra in den i garaget är inte alls skadligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
isrally
17 augusti 2014 · 151 Inlägg

Bilen är en volvo 740 1990. tack för svaren då verkar det som att jag inte behöver va orolig då då jag nyss köpt den här bilen så tänker man ju på en del saker.

caromania Forummoderator
17 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Bara köra. Inga som helst problem att starta i 30s för att sedan stänga av. (Med det sagt så ska man kanske undvika att göra så 5 ggr per dag i ett år...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
isrally
17 augusti 2014 · 151 Inlägg

Okej tack så mycket caromania, jag ska bara ställa in den i garaget så det är en engångs grej (kan hända fler gånger då jag ska ha in bilen, men inte ofta).

TurboAnton Team VeboTrim
17 augusti 2014 · 322 Inlägg

Bara starta o köra in. Är ju en gammal 740. smile

Team VeboTrim @ Facebook
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2014 · 13 729 Inlägg

testa att starta en 850 och inte varm kör den..eller mängder med bilar med hydraliska lyftare..det slutar väldigt illa..man står med en motor som vägrar starta efteråt..så det kan vara väldigt illa på vissa bilar..

nu är det en volvo med en b230 motor..  du kan misshandla den hur du vill den startar endå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
baltis
18 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

TS: inga som helst problem!

AX3L skrev:
Undvik accelerationer så är det helt lugnt! Om något är det skadligare att köra med bilen kall, vill du vara riktigt skonsam ska den stå på tomgång för att bli varm innan den körs.

Dåligt råd ax3l.... du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 augusti 2014 · 839 Inlägg

Nu ska vi ta och lugna ner oss och ta stopp på snacket...

Jag tänker inte diskutera det här fallet för det är redan löst och utagerat. Däremot Baltis och Growes kommentarer undrar jag vad som ligger bakom.

Vad har hydraliska lyftare med kallstarter att göra?
Det du tänker på är en dåligt justerad startmapp (förmodligen på en etanolbil misstänker jag) där bilen bara startar om den är riktigt kall eller riktigt varm. Har jag fel?
Är hela registret injusterat så ska bilen starta i vilken temperatur som helst.

Sen har vi pratet om lågt oljetryck på tomgång. En kall motor har såklart kall olja som är tjockare än när den blir varm. En tjock olja genererar ett högra oljetryck. Du har även termostat och reduceringsventiler som håller ett säkert tryck alltid, oavsett varvtal. Om ett tomgångsvarv på 800-900rpm vore skadligt för motorn skulle varenda bil levereras med en tomgång på 3000rpm.
Högt oljetryck är inte bra att ha om det inte behövs.

Vad är det som föder dessa dumheter?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
AX3L
18 augusti 2014 · 398 Inlägg

baltis skrev:
TS: inga som helst problem!

AX3L skrev:
Undvik accelerationer så är det helt lugnt! Om något är det skadligare att köra med bilen kall, vill du vara riktigt skonsam ska den stå på tomgång för att bli varm innan den körs.

Dåligt råd ax3l.... du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv.

Det beror ju lite på vilken bil, men efter lite efterforskning verkar det som att du har rätt där faktiskt! Jag har alltid tänkt att låg belastning är bra när man varmkör, men att köra helt på tomgång verkar inte bra det heller! Nej som alltid är nog lagom bäst, runt 2k rpm i normal landsvägsfart är nog att föredra.

baltis
18 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

UhrJr skrev:
Nu ska vi ta och lugna ner oss och ta stopp på snacket...

Jag tänker inte diskutera det här fallet för det är redan löst och utagerat. Däremot Baltis och Growes kommentarer undrar jag vad som ligger bakom.

Vad har hydraliska lyftare med kallstarter att göra?
Det du tänker på är en dåligt justerad startmapp (förmodligen på en etanolbil misstänker jag) där bilen bara startar om den är riktigt kall eller riktigt varm. Har jag fel?
Är hela registret injusterat så ska bilen starta i vilken temperatur som helst.

Sen har vi pratet om lågt oljetryck på tomgång. En kall motor har såklart kall olja som är tjockare än när den blir varm. En tjock olja genererar ett högra oljetryck. Du har även termostat och reduceringsventiler som håller ett säkert tryck alltid, oavsett varvtal. Om ett tomgångsvarv på 800-900rpm vore skadligt för motorn skulle varenda bil levereras med en tomgång på 3000rpm.
Högt oljetryck är inte bra att ha om det inte behövs.

Vad är det som föder dessa dumheter?

Ren erfarenhet, du har dåligt oljetryck på tomgång. Du verkar ju kunnig så nog måste du väll själv ha märkt det i någon bil med graderad oljetrycksmätare?

Och angående termostater och reduceringsventiler som håller trycket är det ju också lite si å så, finns mig vetligen ingen motor som har ett konstant oljetryck oavsett varvtal....

Skadligt med låg tomgång? nja, på en vanlig motor är det inte mer skadligt än att starta bilen och köra den, vad jag försöker framföra är att du tjänar inte ett skit på att varmköra en motor på tomgång ur slitagesynpunkt.

"vanliga" motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm wink

baltis
18 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

AX3L skrev:

baltis skrev:
TS: inga som helst problem!

AX3L skrev:
Undvik accelerationer så är det helt lugnt! Om något är det skadligare att köra med bilen kall, vill du vara riktigt skonsam ska den stå på tomgång för att bli varm innan den körs.

Dåligt råd ax3l.... du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv.

Det beror ju lite på vilken bil, men efter lite efterforskning verkar det som att du har rätt där faktiskt! Jag har alltid tänkt att låg belastning är bra när man varmkör, men att köra helt på tomgång verkar inte bra det heller! Nej som alltid är nog lagom bäst, runt 2k rpm i normal landsvägsfart är nog att föredra.

:up:

zzr94092
18 augusti 2014 · 4 383 Inlägg

kör du in bilen i garaget utan att krångla till nått,,

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 augusti 2014 · 839 Inlägg

baltis skrev:

UhrJr skrev:
Nu ska vi ta och lugna ner oss och ta stopp på snacket...

Jag tänker inte diskutera det här fallet för det är redan löst och utagerat. Däremot Baltis och Growes kommentarer undrar jag vad som ligger bakom.

Vad har hydraliska lyftare med kallstarter att göra?
Det du tänker på är en dåligt justerad startmapp (förmodligen på en etanolbil misstänker jag) där bilen bara startar om den är riktigt kall eller riktigt varm. Har jag fel?
Är hela registret injusterat så ska bilen starta i vilken temperatur som helst.

Sen har vi pratet om lågt oljetryck på tomgång. En kall motor har såklart kall olja som är tjockare än när den blir varm. En tjock olja genererar ett högra oljetryck. Du har även termostat och reduceringsventiler som håller ett säkert tryck alltid, oavsett varvtal. Om ett tomgångsvarv på 800-900rpm vore skadligt för motorn skulle varenda bil levereras med en tomgång på 3000rpm.
Högt oljetryck är inte bra att ha om det inte behövs.

Vad är det som föder dessa dumheter?

Ren erfarenhet, du har dåligt oljetryck på tomgång. Du verkar ju kunnig så nog måste du väll själv ha märkt det i någon bil med graderad oljetrycksmätare?

Och angående termostater och reduceringsventiler som håller trycket är det ju också lite si å så, finns mig vetligen ingen motor som har ett konstant oljetryck oavsett varvtal....

Skadligt med låg tomgång? nja, på en vanlig motor är det inte mer skadligt än att starta bilen och köra den, vad jag försöker framföra är att du tjänar inte ett skit på att varmköra en motor på tomgång ur slitagesynpunkt.

"vanliga" motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm wink

Jag förstår inte.

"du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv."

Detta skrev du. Jag läser mellan raderna och tolkar det som att det rent av är skadligt för motorn att stå på tomgång tills den är varm, och att du tycker att man hellre ska ge sig iväg direkt med den och hålla ett lågt varv (vad är lågt? tomgång? haha)


Nu skriver du
"vanliga motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm"

Detta gör mig ännu mer förvirrad.
Ska det vara hög tomgång eller låg tomgång vid kall motor?
Och nej jag vet inte vilka motorer värda att prata om i sammanhanget som har tomgångsvarv på "långt över" 3000rpm.


Ang reduceringsventiler och termostater så skrev jag inte att dom håller ett konstant oljetryck. En motor ska ha olika tryck beroende på belastning. Man har inte "dåligt" oljetryck på tomgång. Man har tillräckligt för vad som behövs vid just tomgång. Det är just detta reduceringsventilen är till för. Den som tillverkat motorn har räknat ut vad man bör ha för tryck och utvecklat ett system som ändrar sig beroende på varvtal.


Tappade helt suget att fortsätta mer nu. Vet inte varför jag gav mig in i det här. Jag brukar hålla mig borta från forum.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
baltis
18 augusti 2014 · 1 948 Inlägg

UhrJr skrev:

baltis skrev:

UhrJr skrev:
Nu ska vi ta och lugna ner oss och ta stopp på snacket...

Jag tänker inte diskutera det här fallet för det är redan löst och utagerat. Däremot Baltis och Growes kommentarer undrar jag vad som ligger bakom.

Vad har hydraliska lyftare med kallstarter att göra?
Det du tänker på är en dåligt justerad startmapp (förmodligen på en etanolbil misstänker jag) där bilen bara startar om den är riktigt kall eller riktigt varm. Har jag fel?
Är hela registret injusterat så ska bilen starta i vilken temperatur som helst.

Sen har vi pratet om lågt oljetryck på tomgång. En kall motor har såklart kall olja som är tjockare än när den blir varm. En tjock olja genererar ett högra oljetryck. Du har även termostat och reduceringsventiler som håller ett säkert tryck alltid, oavsett varvtal. Om ett tomgångsvarv på 800-900rpm vore skadligt för motorn skulle varenda bil levereras med en tomgång på 3000rpm.
Högt oljetryck är inte bra att ha om det inte behövs.

Vad är det som föder dessa dumheter?

Ren erfarenhet, du har dåligt oljetryck på tomgång. Du verkar ju kunnig så nog måste du väll själv ha märkt det i någon bil med graderad oljetrycksmätare?

Och angående termostater och reduceringsventiler som håller trycket är det ju också lite si å så, finns mig vetligen ingen motor som har ett konstant oljetryck oavsett varvtal....

Skadligt med låg tomgång? nja, på en vanlig motor är det inte mer skadligt än att starta bilen och köra den, vad jag försöker framföra är att du tjänar inte ett skit på att varmköra en motor på tomgång ur slitagesynpunkt.

"vanliga" motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm wink

Jag förstår inte.

"du har väldigt dåligt oljetryck på tomgång, skulle aldrig rekommendera någon som vill varmköra en motor för att skona den att ställa den på tomgång. Perfekt sätt att faktiskt köra sönder en motor....
Bättre att köra den direkt men hålla sig på låga varv."

Detta skrev du. Jag läser mellan raderna och tolkar det som att det rent av är skadligt för motorn att stå på tomgång tills den är varm, och att du tycker att man hellre ska ge sig iväg direkt med den och hålla ett lågt varv (vad är lågt? tomgång? haha)


Nu skriver du
"vanliga motorer har inga större bekymmer med låga oljetryck på tomgång, men du vet säkert om att det finns motorer med tomgångsvarv långt över 3000rpm"

Detta gör mig ännu mer förvirrad.
Ska det vara hög tomgång eller låg tomgång vid kall motor?
Och nej jag vet inte vilka motorer värda att prata om i sammanhanget som har tomgångsvarv på "långt över" 3000rpm.


Ang reduceringsventiler och termostater så skrev jag inte att dom håller ett konstant oljetryck. En motor ska ha olika tryck beroende på belastning. Man har inte "dåligt" oljetryck på tomgång. Man har tillräckligt för vad som behövs vid just tomgång. Det är just detta reduceringsventilen är till för. Den som tillverkat motorn har räknat ut vad man bör ha för tryck och utvecklat ett system som ändrar sig beroende på varvtal.


Tappade helt suget att fortsätta mer nu. Vet inte varför jag gav mig in i det här. Jag brukar hålla mig borta från forum.

Okej, jag var luddig. Ska förenkla det så du förstår.

Om du vill varmköra din motor för att inte skada den, gör det INTE på tomgång då oljetrycket är otillräckligt. Sliter mer än det gör nytta.

Ja motorer är tillverkade för att klara av att stå på tomgång, men det är fortfarande mer slitsam för dom att stå på tomgång än att ligga på låga varv.

Okej du förstår inte vad låga varv är, 2000rpm skulle jag vilja kalla låga varv, duger det för dig?

Angående motorer med tomgång över 3000, ja extremexemplet får väll bli en f1 motor. Varför dom har så hög tomgång? Bland annat för att skapa oljetryck.


Och japp! det är rent skadligt för en motor att stå på tomgång, på samma sätt som det är rent skadligt för en motor att vara igång, vad det handlar om är att det är mer skadligt att varmköra en motor på tomgång än att bara starta och köra iväg med den kall.




Förstår att du aldrig ger dig in i några diskutioner wink kanske dags att läsa på lite och sen använda det i praktiken så slipper alla saabar gå sönder hela tiden wink
(ska jag lägga till ett haha? ne behövs inte...)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 augusti 2014 · 839 Inlägg

Du jämför på fullaste allvar en formel 1 motor med en klassisk traditionell otto-maskin som är konstruerad för vardagligt bruk?

Nu utgör du dig till ett utmärkt exempel på någon som inte kan ge sig i en diskussion utan måste få det hela att eskalera till helt banala höjder med påhopp och fjanterier. Jag är nu alltså ansvarig för att alla Saabar går sönder i världen? På grund av att jag låtit bilar stå på tomgång vid kallstart?

"Och japp! det är rent skadligt för en motor att stå på tomgång, på samma sätt som det är rent skadligt för en motor att vara igång, vad det handlar om är att det är mer skadligt att varmköra en motor på tomgång än att bara starta och köra iväg med den kall."

Det här isolerade citatet är det mest idiotiska jag läst nånsin på garaget, tror jag.


För helvete, ge dig nu. Du menar att det man bör göra vid första uppstart kl 07.30 i -22gr en onsdagmorgon, är att vrida om nyckeln och ställa bilen på varvstoppet? För då får man ju jättemycket oljetryck, och det är ju bra?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Dupond och Dupont
18 augusti 2014 · 581 Inlägg

Om du är så orolig för att slita på motorn så knuffa bilen, om du inte är rädd för att slita på hjullager.

Till isrally, starta bilen du, absolut ingen fara. Vet folk som gör värre saker än du och det håller wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Evildan
18 augusti 2014 ·

Det är ingen fara att starta din Volvo 740 -90 och köra in den i garaget någon gång så där ibland.


Däremot är jag intresserad av vilken motor du har? Då det börjats dryftas om både det ena och det andra i tråden utan vetskap om vilken motor som är monterad i just din bil.
B230f? 116hk.
B230e 131hk.
B230ft 165hk.
D24? Diesel utan eller med turbo.
B234? 16 ventilaren.
Eller någon av de andra versionerna?

xXSammy
19 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

baltis skrev:
Okej du förstår inte vad låga varv är, 2000rpm skulle jag vilja kalla låga varv, duger det för dig?

Angående motorer med tomgång över 3000, ja extremexemplet får väll bli en f1 motor. Varför dom har så hög tomgång? Bland annat för att skapa oljetryck.


Och japp! det är rent skadligt för en motor att stå på tomgång, på samma sätt som det är rent skadligt för en motor att vara igång, vad det handlar om är att det är mer skadligt att varmköra en motor på tomgång än att bara starta och köra iväg med den kall.

Vid kallstart rusade motorn upp till ~1500 RPM några sekunder innan den sakta sjönk på min gamla 159a med GM's 2.2a smile Genomvarm motor låg den på ~850 RPM direkt.

Hur fungerar det för oss som har elektrisk oljepump? wink Vågar säga att det inte har någon större betydelse då eftersom motorstyrdonet själv bestämmer vilket tryck den vill ha.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang