2523
Sök

Volvo 745 -88 Rasad låda och/eller Bakaxel

72 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Hej! Har en fråga ang. min 745. Har troligtvis rasat lådan eller bakaxeln eller både och. Skulle göra en liten "rivstart" och då varvade jag upp till typ 4-5 varv sen släppte jag upp kopplingen men då sa det bara PANG! Sen så började det skorra o låta från antingen lådan eller bakaxeln (svårt o placera tycker det låter lite överallt). Öppnar man huven låter det som det kommer från sprängkåpan och lägger man sig under låter det lite överallt. Och det låter kontinuerligt när bilen står på tomgång med friläge och låter mer om man lägger i en växel o släpper upp kopplingen. Bilen rör sig inte en meter om man släpper upp kopplingen utan det bara skorrar o klonkar o det ökar i takt när man höjer varvtalet.

Trycker man ner kopplingen blir det helt tyst. Har inte sett att det läckt någon olja från bakaxeln o jag har inte en enda växel känns det som. När det hände så provade jag först alla växlar. 1:an , 2:an , 3:an , 4:an o 5:an men det hände inte ett smack. Det bara skorrade o klonkade. Backen fungerade en liten stund o jag lyckades backa drygt 20 meter sen så försvann/rasade den växeln med. Lägger man sig under när man har växel ilagd o bilen står på tomgång så ser man att kardan snurrar.

Tänkte om någon känner igen problemet o kan säga om det är båda två eller om det bara är en av grejerna för jag tror inte kopplingen kan ha gått om det där klonkandet/skorrandet tystnar när man kopplar?

Tack på Förhand!

Mvh Ninjafinnen smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
72 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Inte bakaxeln då? smile Tycker det är konstigt när kardan rör sig o jag får i växlar. Går o få i dom utan problem med eller utan koppling men det låter ju och känns som att det inte finns nån växel sen när man släpper upp kopplingen skorrar o klonkar bara i princip o bilen rör sig inte.
Senast redigerat av Ninjafinnen (13 oktober 2014)

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 oktober 2014
Snurrar kardanen när du har växel i?

4 564 Inlägg
13 oktober 2014
isåfall är det ju bakaxeln..

72 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Japp den snurrar när jag har växel i hmm

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 oktober 2014
Då är det klumpen som är gången. Kört svetsdiff?

72 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Nej har inte rört bakaxeln o har ägt bilen i lite drygt en månad o den var helt original ägaren innan var en gammal gubbe så ;p Kan inte så mycket ang. bakaxlar o sånt med tanke på att jag aldrig har hållit på med det men går det ine o svetsa ifall klumpen har gått?
Senast redigerat av Ninjafinnen (13 oktober 2014)

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
13 oktober 2014
Snurrar kardanen men hjulen driver ej så borde du ha rasat din bakaxel. Lättast är att öppna transmissionskåpan och se hur det ser ut. Att byta diffklump på en 740 är inga svårigheter.

72 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Arly165 skrev:
Snurrar kardanen men hjulen driver ej så borde du ha rasat din bakaxel. Lättast är att öppna transmissionskåpan och se hur det ser ut. Att byta diffklump på en 740 är inga svårigheter.

Okej tackar smile

Sök