Köpråd. Första bil till student.

Turbovin Turbo lover
19 januari 2015 · 555 Inlägg

Att säga att 2.0:orna inte drabbas stämmer inte.

Givetvis beror det inte på styrsystemet utan på de lågfriktionskolvar som infördes med T7, sätt i T5-kolvar eller smidda eftermarknads i en T7:a så har du inte kvar problemen.

Senast redigerat av Turbovin (19 januari 2015)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
AX3L
19 januari 2015 · 398 Inlägg

Turbovin skrev:
Att säga att 2.0:orna inte drabbas stämmer inte.

Givetvis beror det inte på styrsystemet utan på de lågfriktionskolvar som infördes med T7, sätt i T5-kolvar eller smidda eftermarknads i en T7:a så har du inte kvar problemen.

De flesta bilarna drabbas mer eller mindre om de körs fel, men jag vidhåller att problemet inte är större med Saabs 2.0 motorer man haft och har i 9-3.

Precis, men nya kolvar är ju en stor grej att byta. Ny förbättrad vevhusventilation och man slipper mycket av problemen.

Som vanligt här på garaget hamnar trådarna OT ganska snabbt! Vi kan diskutera anledning och lösning till oilsludge 10 sidor framåt, eller bara konstatera att det inte är ett stort problem på de bilar TS är intresserad av.

Turbovin Turbo lover
19 januari 2015 · 555 Inlägg

Enda jag kan säga är att se till att köpa en 9-3 med T5-motor då du hur som helst får mindre risk för problem med kamkedja och dåliga turboagg. Men ser man till att det är en ltt 154 hk upp till -00 eller en 185hk 98-99 så är det ju lugnt.

Det är väldigt tråkiga och dyra problem att åtgärda för en student om det värsta händer, det är väl knappt ens försvarbart att laga i de prisklasser vi pratar om..

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Willmaister740
20 januari 2015 · 170 Inlägg

Det är väl onödigt att han letar efter en og9-3 med t5 motor när han istället kan få en säkrare och hållbarare bil om han köper sig en saab 9000 och dessutom så slipper han leta efter en t5 motor därför att alla har det.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Evildan
20 januari 2015 ·

alexandergre skrev:
Budget: 5 till 10 tusen.
Det oviktigaste: utseendet
Det viktigaste: pålitlighet, billig i drift(reservdelar, reparation), billig i skatt och försäkring,

Dessa modeller har fått vår uppmärksamhet:

1. Ford focus 1'6 -02
2. Saab 9-3 2.0t 00 -00
3. Citroën Xantia 2,0i 16V Kombi 132 hk -97
4. Volvo, (alla verkar vara asdyra med tanke på deras ålder)

Vilken av dessa är billigast att äga i drift och i Sverige?

Tack.

Då du har kriterierna att bilägandet ska vara billigt, glöm direkt något med turbo då det alltid genererar en merkostnad i både försäkring och förbrukning jämfört med en ikke överladdad dito.

Focus av de ni kikat på får min röst då den säkerligen blir den mest totalekonomiska bilen.

Andra bilar som i regel är billiga och pålitliga att äga inom er uppställda budget samt övriga krav:
http://www.blocket.se/halland/Toyota_cr … 12&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Toyot … 12&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 12&w=3

http://www.blocket.se/halland/Mazda_323 … 12&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Hond … 12&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Mitsu … 12&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Hyundai_ac … 12&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Fel_fri_ … 12&w=3

Echonator Köpingsbo i exil
21 januari 2015 · 507 Inlägg

Eftersom TS ändå var inne på Saab 9-3...

Under årsmodell 98-99 fanns den gamla pålitliga B234i kvar, dvs 2.3 liters insprutare. Har själv haft det motoralternativet under 1 års tid under min studietid. Kan inte säga annat än att det är en riktigt trevlig motor, och oerhört failsafe! Bilen är säker, pålitlig och framförallt billig, folk nästan betalar för att bli av med dom i dagens läge. De flesta som köper en gammal Saab idag är ju pojkspolingar med keps, och dessa letar inte efter en insprutare, därav det låga priset på insprutarna.


Här är ett exempel:
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … amp;last=1

Senast redigerat av Echonator (21 januari 2015)

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Echonator skrev:
Eftersom TS ändå var inne på Saab 9-3...

Under årsmodell 98-99 fanns den gamla pålitliga B234i kvar, dvs 2.3 liters insprutare. Har själv haft det motoralternativet under 1 års tid under min studietid. Kan inte säga annat än att det är en riktigt trevlig motor, och oerhört failsafe! Bilen är säker, pålitlig och framförallt billig, folk nästan betalar för att bli av med dom i dagens läge. De flesta som köper en gammal Saab idag är ju pojkspolingar med keps, och dessa letar inte efter en insprutare, därav det låga priset på insprutarna.


Här är ett exempel:
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … amp;last=1

Nu bubblar polisen upp inom mig. Du skriver insprutare men jag tror du syftar på begreppet sugmotor. Även turboversionerna är av insprutningstyp. Förgasareran tog slut 1988. Eller missuppfattade jag?

Senast redigerat av DiwraZ (21 januari 2015)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Echonator Köpingsbo i exil
21 januari 2015 · 507 Inlägg

DiwraZ skrev:

Echonator skrev:
Eftersom TS ändå var inne på Saab 9-3...

Under årsmodell 98-99 fanns den gamla pålitliga B234i kvar, dvs 2.3 liters insprutare. Har själv haft det motoralternativet under 1 års tid under min studietid. Kan inte säga annat än att det är en riktigt trevlig motor, och oerhört failsafe! Bilen är säker, pålitlig och framförallt billig, folk nästan betalar för att bli av med dom i dagens läge. De flesta som köper en gammal Saab idag är ju pojkspolingar med keps, och dessa letar inte efter en insprutare, därav det låga priset på insprutarna.


Här är ett exempel:
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … amp;last=1

Nu bubblar polisen upp inom mig. Du skriver insprutare men jag tror du syftar på begreppet sugmotor. Även turboversionerna är av insprutningstyp. Förgasareran tog slut 1988. Eller missuppfattade jag?

Hej språkpolisen, haffa mig mer än gärna.

Självklart menar jag modellerna med sugmotor, men gängse benämning inom Saab-kretsarna för dessa maskiner är insprutare, därav det ordvalet. But yes, sugmotor....


För övrigt spyr jag på benämningar som T5-motor och T7-motor, nu när vi ändå var inne på korrekta ordval och inte gängse benämningar.

Senast redigerat av Echonator (21 januari 2015)

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Echonator skrev:

DiwraZ skrev:

Echonator skrev:
Eftersom TS ändå var inne på Saab 9-3...

Under årsmodell 98-99 fanns den gamla pålitliga B234i kvar, dvs 2.3 liters insprutare. Har själv haft det motoralternativet under 1 års tid under min studietid. Kan inte säga annat än att det är en riktigt trevlig motor, och oerhört failsafe! Bilen är säker, pålitlig och framförallt billig, folk nästan betalar för att bli av med dom i dagens läge. De flesta som köper en gammal Saab idag är ju pojkspolingar med keps, och dessa letar inte efter en insprutare, därav det låga priset på insprutarna.


Här är ett exempel:
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … amp;last=1

Nu bubblar polisen upp inom mig. Du skriver insprutare men jag tror du syftar på begreppet sugmotor. Även turboversionerna är av insprutningstyp. Förgasareran tog slut 1988. Eller missuppfattade jag?

Hej språkpolisen, haffa mig mer än gärna.

Självklart menar jag modellerna med sugmotor, men gängse benämning inom Saab-kretsarna för dessa maskiner är insprutare, därav det ordvalet. But yes, sugmotor....


För övrigt spyr jag på benämningar som T5-motor och T7-motor, nu när vi ändå var inne på korrekta ordval och inte gängse benämningar.

Jag rör mig ogärna i Saabkretsar så jag är inte bekant med terminologin. Hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang