Besikta med Manuell Istället För Automat!

__r0b1n
4 januari 2008 · 726 Inlägg

hej! har kollat på en bil nu jag eventuellt funderar på att köpa . det är så att ägaren har stoppat i en manuell låda , och den är just nu reggad med automat. är det några problem vid besiktning? bilen i fråga är en 740 TIC -87

Xoff Volvo tönt... =)
4 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Jag är inte 100% men jag tror nog det måste göras regbess på den... men det kostar typ bara ett par hundra extra...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Jimm
4 januari 2008 · 1 661 Inlägg

Haha, fifan vilket jobba han måste lagt på det.. smile
Som Xoff sade så är det nog bara regbes, precis som när man tar bort dragkrok.
Ring Bilprovningen och fråga annars.

__r0b1n
4 januari 2008 · 726 Inlägg

Hardjim skrev:
Haha, fifan vilket jobba han måste lagt på det.. smile
Som Xoff sade så är det nog bara regbes, precis som när man tar bort dragkrok.
Ring Bilprovningen och fråga annars.

e väl inte så jävla mö jobb med det?

Jimm
4 januari 2008 · 1 661 Inlägg

Beror väl på vad man jämför med. Men det är ju en del som ska dit låda, varjrar, cylindrar, pedal och lite smått och gott. smile

roadii
4 januari 2008 · 80 Inlägg

När det gäller 740 måste man väl byta bakaxel också?
Annars får man väl en jävla utväxling och bilen
varvar mycket? Kardan ska bytas, pedalställ, vajer m.m smile

Volvo & Audi!
marven
6 januari 2008 · 551 Inlägg

Det är ju en fördel o ha automatbilens bakaxel om man vill få bättre accelereation. Jag har ju manuell på min o jag har funderat på att byta bakaxeln till automatare.

You can't B serious, oh K
Lalla78 Drifttekniker VA
6 januari 2008 · 580 Inlägg

Du måste regbesika om den.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Pellefax
6 januari 2008 · 644 Inlägg

Bara kör in och besiktiga som vanligt,det värsta som kan hända är att du får ombesiktning men oftast bryr dom sig inte nuförtiden..

Xoff Volvo tönt... =)
7 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Pellefax skrev:
Bara kör in och besiktiga som vanligt,det värsta som kan hända är att du får ombesiktning men oftast bryr dom sig inte nuförtiden..

Bara för att bilen går igenom bess behöver det inte betyda att den är godkänd... wink

en flygande besiktning kan tycka anurlunda, bättre göra det riktigt från början...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
buttrus örebro
7 januari 2008 · 46 Inlägg

Jag skulle åxo köpa en 740 tic för ett tag sedan och den var automat låda i..sj ville jag köra med manuell låda,och efter mkt och många samtal om hur det låg till för att få den besiktad så hamnade jag på volvo i göteborg..Det intyg som krävs för att man ska kunna få regga om till manuellt/automat har volvo slutat skriva ut.. Så man kan inte helt lagligt byta å sen regg besikta:( möjligt kanske om man bygger ett ombyggt fordon men då är det SFRO som gäller och då blir det jobbigt:) såå tyvärr det går inte längre:(

Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Sorling
8 januari 2008 · 207 Inlägg

jag besikta min tic för några veckor sedan utan problem.. det är andra bilen jag besiktar med manuel och reggad med automat.. och ja det skiljer i bakaxlen. om du sätter i en manuel låda ihop med automatbakaxel så är det typ som att inte ha 5an och man kan starta på 2an lika väl.. det är väldigt drygt om man åker på 110vägar då man får varva 2700varv för att hålla 110km/h.. men det är jävligt bra på min gammla gl med svetsdiffad automatbakaxel då den orkar mkt bättre:D

Lasse62
24 april 2015 · 292 Inlägg

Enligt SFRO

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang