1859
Sök

Varför är BMW m3 e36 strypt när den kommer till USA?

///R-Rated
519 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#1
Ja, jag kom idag på frågan, varför är egentligen M3 e36 (3.0 & 3,2) strypt i staterna?

Det är väl inte så sorgligt att amerikanarna måste vara snäppet värre med sina modeller och ser den som en konkurrent till GM?

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 augusti 2010
#2
Dem klarar inte amerikanarnas hårda avgaskrav misstänker jag är den största anledningen till att inte bara bmw m3, utan även flera andra bilar har mindre effekt där.

Om detta sen är en "låtsatslag" för att gynna den amerikanska bilmarknaden låter jag vara osagt. tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

///R-Rated
519 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#3
AcesHigh666 skrev:
Dem klarar inte amerikanarnas hårda avgaskrav misstänker jag är den största anledningen till att inte bara bmw m3, utan även flera andra bilar har mindre effekt där.

Om detta sen är en "låtsatslag" för att gynna den amerikanska bilmarknaden låter jag vara osagt. tongue

Ja för deras hårda avgaskrav med 2/3 är bilar med v8:or, köper jag inte riktigt wink





2/3, har jag ingen statistik på, endast min uppfattning

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

2 266 Inlägg
2 augusti 2010
#4
dom klarar ju knappt dom svenska så de är nog miljö som sätter stopp, arbetskollega en gubbe 60+ han får blå köra sin e36 m3 när han skulle besikta annars hade han för höga värden

svetsdiff !!!

Knegare
62 Inlägg
2 augusti 2010
#5
Har det inte lite att göra med att dom har 91 oktanig bensin?

MVH Rille

///R-Rated
519 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#6
PMPerformance skrev:
dom klarar ju knappt dom svenska så de är nog miljö som sätter stopp, arbetskollega en gubbe 60+ han får blå köra sin e36 m3 när han skulle besikta annars hade han för höga värden

Det behövde inte jag göra med min. Men knappt endast m3 som kan få problem med lamdan som det oftast brukar vara enligt min uppfattning vid dessa värden.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#7
Det är inte ens riktigt samma motor i amerikanska M3 som europeiska har jag för mig, skiljer väl mer än att S50US "bara" är en strypt vanlig S50?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hopplös
328 Inlägg
4 augusti 2010
#9
FLindgren skrev:
Amerikanare kan inte köra bil. därför ;P

kunde inte sagt det bättre själv! wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
4 augusti 2010
#10
de lär vara att dom kör med lägre oktantal i sina bilar. de är bara californien i usa som har riktigt hårda krav annars lär sverige har hårdare krav.... en sk ny "Miljöbil" i usa är väl allt som  dricker under 3L milen ?


2 751 Inlägg
5 augusti 2010
#11
Rille_h skrev:
Har det inte lite att göra med att dom har 91 oktanig bensin?

Man mäter oktan lite annorlunda i usa..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg/280px-Gas_Station_Pump_Five_Octane_Ratings.jpg

Who Djaa bless no man curse

653 Inlägg
5 augusti 2010
#12
Kanske har helt fel för mig, men det såldes väl en 2,8 liters m3 e36 i USA också?

Smoke tires not drugs

12 086 Inlägg
5 augusti 2010
#13
Kollade lite snabbt i ETK..

3.2an i USA har tex 33mm insugsventiler medans europamodellen har 35mm.
Insuget är samma som 320/323/328 (och det vet vi ju hur katigt det är tongue )
Veven är inte samma som europamodellen, typ inget är samma om man letar igenom.

Motorn är alltså inte strypt, det är en "helt annan" motor.

414 Inlägg
5 augusti 2010
#14
Det är helt olika motorer i us och euro modellerna. Kolla bara på utseendet. US motorn ser i princip ut som en vanlig BMW 6a tycker jag (bortsett från "M power")

http://img827.imageshack.us/img827/8779/0856690136.jpg

http://img205.imageshack.us/img205/7494/2439819977.jpg


2 Inlägg
23 juni 2015
#15
Baserad på M50 motorn. Gjutjärns block. Erkänt hållbar. Mindre komplex.

Mer än bara 'trimmad' M50 motor.  Grundligt utvecklad / bearbetad av BMW M & Alpina.
Syskon motor till Alpina B3 3,0/3,2
http://www.alpina-archive.com/?page_id=57

Här är två läsvärda artiklar för den intresserade:

1)   http://www.caranddriver.com/reviews/199 … est-review

2)   http://www.m3forum.com/articles/Car_and … t_1997.pdf
Senast redigerat av SwedeCT (5 december 2016)



Sök