Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 155 782 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
torvic
27 juni 2015 · 72 Inlägg

torvic skrev:
Att hitta en väg in från motorrummet löser sig nog. Mest intresserad av var man hittar inkopplingen för slangen på motor/turbo. Inte jätte akut så men hade varit kul och hålla koll på laddtycket eftersom jag har chippat också.

Skruvar till det skrev:

torvic skrev:
Tja!

Om vi leker med tanken att du skulle koppla in en laddtrycksmätare. Var skulle du då koppla in vakumslangen på denna bil. Är nämligen själv sugen på att koppla in en i min 450. Fick bara en känsla av att du kanske har koll på detta med tanke på dina andra bilar med turbo. Om du har lust får du gärna ta fram en bild med en av dina fina pilar smile. Jag själv är inte någon expert på detta och mina Smartar är dem första bilar jag har med turbo.

Hej jag ska gå på 5 veckors semester nu så jag ska fixa ett kopplingsschema med pilar åt dig när jag hinner.

Jag är rätt säker på att bästa väg att dra vakumslangen är från motorrummet och in i en gummigenomföring som finns där bakom bagagemattan, sen under förarstolen under mattan och vidare upp till där du tänkt ha mätaren.

Ska kika på min motor så får vi se vart du bäst kopplar in på vakum där.

Hittade detta på en sida som jag ofta slutat på när jag letat efter saker. Får bara komma på att man får googla på engelska för att hitta rätt. Känns som detta är rätt sälle att koppla in sig.

http://www.evilution.co.uk/index.php?me … mp;mod=355

Senast redigerat av torvic (27 juni 2015)

amoreex
25 oktober 2015 · 2 712 Inlägg

Hur går det här mån tro? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Skruvar till det
28 oktober 2015 · 1 702 Inlägg

Hej allihop det har varit dåligt med uppdateringar här nu så det var dags.


Jag besiktigade bilen och fick en anmärkning på ojämn bromsverkan bak, det var det enda felet.

Så jag hade ju redan köpt bromsbackar och även nya hjulcylindrar, så det var bara att börja skruva lite.

Maskeringstejpen sitter på för att inte kladda ner bromsytan, så när allt sitter på plats drar jag bort tejpen och behöver inte tänka på nåt mer... bara ett litet tips.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c88efbd260c6d1abdaba25732bcb792d.jpg


Dessa bromsbackarna jag köpte kom komplett med handbromsjustering.
Det var behövligt för dom gamla var sletna.

Här syns även hjulcylindern som på höger sida läckte ordentligt men på vänster var den tät men byttes ut iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07ac3156cb4bfefb765563f5307be542.jpg


Detta hände innan semestern i juni så jag återbesiktigade och det gick strålande.
Smarten användes flitigt av min fru mest men jag körde en del själv också.

Vi kunde tex packa bilen helt full ända upp till taket med ullaredspåsar.
Vi körde mycket motorväg med varierande resultat (blåste det fick man hålla i sig), alltså den funkade till det mesta.

Men i mitten av oktober sålde vi bilen för den blev för liten helt enkelt.
Den gick bra och snålt och passar jättebra till att köra stadstrafik med.
Jag saknade dock känslan av en manuell växellåda och vi kikade runt på andra alternativ.

Så efter lite provkörningar och sånt blev det en Peugeot 206 -02:a 1,6l Roland Garros.

Självklart finns det att fixa på denna bilen med men inget stort.

Kommer komma en projekttråd snart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
28 oktober 2015 · 4 597 Inlägg

Då vill vi se en länk här!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
29 oktober 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Då vill vi se en länk här!!

Självklart är det mitt tänk att här komma skall en länk.

Jag behöver en massa kort först taga för bilen är inte ny så det finns mycket att laga.

Som vanligt vill jag ju berätta som en saga och det blir inget för dom svaga.

Förbättringar finns det massor att göra samt ni kommer kanske från ett visst håll G.O.G.R att höra.

Varje projekttråd skall vara unik i mitt tycke så denna kommer skrivas i rim stycke för stycke.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
30 oktober 2015 · 490 Inlägg

Hahaha!

Jag tror jag dör av skratt,
men det nu köpt är säkert en skatt.

Du slipper säkert motorrenovering och får mer utrymme med denna nya kaross,
men med all säkerhet kommer du få spanska fel på din Roland Garros.

Den som söker GOGR, han skall GOGR finna,
Och detta projekt skall du lätt övervinna!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
30 oktober 2015 · 1 702 Inlägg

Underbart att fler ser potential i denna bil, det är ju ingen räcer direkt  så man får ligga i högerfil.

Jag kommer garanterat att behöva din lyft, för utan den  kommer jag under bilen inte göra ett dyft.

Du var mig en jäkel på att också rimma, nästa helg ska vi garanterat tjoa och tjimma.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
1 december 2015 · 1 702 Inlägg

Ny Bil och nytt projekt.
Följ gärna med även på denna resan i poesins underbara värld.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p4287192

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang