740 tic spikar!

Turb0tryck
3 juni 2007 · 18 Inlägg

Tjenare, har en 740 tic med ET motorn som spikar när man drar ur växlarna och när man håller full gas under längre tid (burnar t.ex) har ett laddtryck på ca 0.6 nu så de ska ju inte vara nå problem..men soppapumpen under förarsidan låter skumt och "gnisslar" i ojämn takt.
Har bytt soppafilter och samma problem kvarstog.Kan det vara pumpen som börjar ge med sig ?

Att få en volvofrälst att köra saab är som att få en kristen att bli muslim
_fillan_ med lem
3 juni 2007 · 1 925 Inlägg

förmodligen om den läter lustigt,,,får ju fär lite soppa när den spikar så,,,en "ny" pump kostar inte många kronor på skroten smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
-Bergan-
3 juni 2007 · 178 Inlägg

En annan grej kan som kan vara orsaken kan vara tändningen. Har du kollat så den inte är ställd för sent. Har varit med om att fördelaren har vridit sej av sej själv om skruvarna har lossat lite smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
racingcar
3 juni 2007 · 6 Inlägg

Är det chippad??? om den inte är det.. Så har du 2st laddstrycks vakter vid golvet som du får koppla ur så kan du köra 0,7 bars ladd innan den slår ifrån.: Orginal ligger på 0,5 bars ladd.. så den spikar efter det .. Men köp ett vikingchipp annars om den inte är chippad.: kostar runt tusingen

Turb0tryck
4 juni 2007 · 18 Inlägg

Nej den är inte chippad , ska byta båda pumparna imorn och se om det blir bättre , ska kika över tändnigen oxå för den rycker lite så det är nog nått strul med den med!

Att få en volvofrälst att köra saab är som att få en kristen att bli muslim
loffe007
4 juni 2007 · 905 Inlägg

prova blanda i e85 i tanken så ska du se att det löser sig. Inte rätt men det borde funka.

Turb0tryck
4 juni 2007 · 18 Inlägg

E85?  haha nej tack du menar inte 98 oktan ?

Att få en volvofrälst att köra saab är som att få en kristen att bli muslim
MeloveGolf Vw trimmare
4 juni 2007 · 2 995 Inlägg

Turb0tryck skrev:
E85?  haha nej tack du menar inte 98 oktan ?

Varför inte? E85 ligger mellan 101-105 Ron dvs mer än 98 jag skulle dock aldrig
använda etanol men många gör det för att den är mer spiktålig...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Turb0tryck
4 juni 2007 · 18 Inlägg

Nej fan inte slår jag i etanol i bilen :p

Att få en volvofrälst att köra saab är som att få en kristen att bli muslim
Sharky
4 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Genomför först en ordentlig service och byt:
- stift
- fördelare/rotor
- flamskyddsfälla
- bränslefilter
- luftfilter

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ZebuZa V.A.G Mekaniker
4 juni 2007 · 42 Inlägg

prova kläm i hop bränsle trycks regulatorn lite så soppa tycket höjs lite smile

V.A.G mekaniker
Sharky
4 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Seriöst..roll

Om du jobbar som bilmek så bör du väl inse att serviceåtgärderna är rätt ända att börja i och inte börja i bonn-mek änden.

/Göran

ZebuZa skrev:
prova kläm i hop bränsle trycks regulatorn lite så soppa tycket höjs lite smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Eisenhut
4 juni 2007 · 1 827 Inlägg

Häll inte i E85 nej. Visst håller den högre oktanhalt men den är energifattigare än vad bensin är. Dvs du behöver mer sås för att få ut effekt. så även om du får en högre oktanhalt så kommer den spika pga för lite soppa.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
loffe007
5 juni 2007 · 905 Inlägg

Vad av denna rädsla att hälla e85 i tanken? motorn mår bara bra av det.


joda motorn drar mer soppa men att säga att e85 är energifattigare förstår jag inte hur du tänker då?

får man bilen att gå bra på det så får du juh ut betydligt mer effekt med e85 än med "vanlig" bensin.

på bilar utan lambda funkar det nog inte lika bra, då krävs några till modifieringar.

på e85 så spikar juh bilen betydligt mer sällan och du kan köra med betydligt mer förtändning.

Ja visst ja glömde jag säga att du får mer att köra med, bilen går kallare, drar dock lite mer men då kostar e85 betydligt mycket mindre än 95.

Men nu var detta lite ot så får be om ursäkt för det.

Eftersomtt ta reda på varför den spikar innan man prova trådskapare hade problem med spikningar så borde det bästa ar e85. mest troligt beror det juh på det höjjda ladd trycket vilket betyder att den får betydligt mer luft än i vanliga fall. Prova det där vikingchip som det stod om i tidigare inlägg.

Markus_MR2
5 juni 2007 · 761 Inlägg

E85 är mer energifattig, därför går det åt större mängder för att hålla samma effekt som vanlig bensin. Ju lägre oktantal ju högre energivärde.. Ta te.x en diesel, det finns en anledning till att de dricker väldigt lite och ger förhållandevis hög effekt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 juni 2007 · 3 180 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Ju lägre oktantal ju högre energivärde..

oktantalet har inget med energivärdet att göra, högre oktantal ger mindre risk att det självantänder (spikar) vid högt komp eller mycket ladd

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
loffe007
5 juni 2007 · 905 Inlägg

e85 har lägre eneregivärde på grund av syreatomerna i bärsnlet. det inehåller 30%syre om ajg inte minns helt galet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang