Färgen på oljan växellådsolja cheva van g20. o en fråga.

Low
1 mars 2016 · 3 335 Inlägg

hej!

hur ska färgen se ut på oljan i en 700 låda?
har läst fram att den ska vara klarröd, men gäller det bara nybytt och ändrar färg efter några hundra mil? eller skall den vara klar röd hela tiden? har aldrig bytt ännu då jag köpte den slutet av förra året och stått undanställd under vintern.

min är mer brun än röd.

Bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-6d9e15fe8703c480b89d2b313c6939c4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-1a4abc2be571507676629dc7a28a13fe.jpg




sedan kan någon kunnig svara på detta:

När man kör på en uppförsbacke så växlar han inte direkt själv ner en växel utan stannar kvar och går
tungt och börjar "rycka"? måste släppa gasen och ge mer gas så växlar han ner. kan oljan skapa detta om den är dålig? eller ska det vara så ?

Har overdrive men kör inte med den under 80 kmh.

Mvh

Pierre_r Lastbilsmekaniker
1 mars 2016 · 729 Inlägg

Den blir mörkröd efter ett tag, sen blir den brunaktig och tillsist svart.
Den oljan du har där ser slut ut.
Byter du den så kan jag nästan slå vad om att den börjar växla normalt igen.

Low
1 mars 2016 · 3 335 Inlägg

Pierre_r skrev:
Den blir mörkröd efter ett tag, sen blir den brunaktig och tillsist svart.
Den oljan du har där ser slut ut.
Byter du den så kan jag nästan slå vad om att den börjar växla normalt igen.

Okej tack! Blir en stor service snart när vädret är bättre :-)

Arly165 Bakhjulsdriven
1 mars 2016 · 335 Inlägg

Instämmer med föregående, läge att byta oljan. Luktar den bränd lamell? Enligt många så är det klokt att byta olja 2 gånger i snabb följd på 700 lådorna. Första bytet samlar nämligen snabbt på sej skit som blivit kvar sedan den gamla oljan. Ett till byte så får du bort mycket mer skit och förhoppningsvis bra mkt längre livslängd på lådan.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Low
1 mars 2016 · 3 335 Inlägg

Det låter vettigt. Hur svårt är det att byta själv? Är ingen proffs men motorolja tändstift o så kan jag göra. Men är detta överkurs?

Vad tar en firma måtro? Men göra det själv skulle vara det bästa.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
1 mars 2016 · 729 Inlägg

Klarar du av att ta på dig strumpor själv så klarar du att byta oljan i växellådan själv.

Har du tur har du en oljeplugg i tråget så slipper du en oljedusch när du tar av det för att byta filtret.
Sen är det bara att fylla på tills du börjar se att nivån hamnar på full cold markeringen (om den finns)
Sen startar du motorn och går igenom växlarna och låter den vara i varje växel i kanske 10sek.

Vet inte riktigt hur cheva vill att man gör för att sen kontrollera oljan men jag antar att du ska låta den stå på tomgång i neutral för att se rätt nivå, är det för lite så fyller du på till den visar rätt på stickan.
På vissa så står det på stickan hur du ska göra för att kontrollera nivån annars finns det säkert någon här som vet det.
Själv har jag glömt hur jag gjorde sist på mina silverados så jag antar att det är dags att byta oljan i dom igen.

Low
1 mars 2016 · 3 335 Inlägg

Haha!

Det låter enkelt:-)  ska forska lite på det och se var man skaffa allt. Mekonommen kanske? :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang