Köpare hävdar dolda fel på bil

ceke
9 maj 2016 · 3 Inlägg

Hej,

jag har sålt en gammal LT 28 Sven Hedin husbil från 1983 till en tysk köpare för några veckor sedan.
I princip så var det något av en skrothög och jag var helt ärlig med att den var gammal och behövde en rejäl genomgång.
Den då potentielle köparen hade med sig sin fru och bebis och planerade att dra ut på en längre husbilssemester med bussen. Jag sa då till och med specifikt till dom att jag inte skulle köpa den om jag var i deras sits då det var mycket att fixa med på den. Har själv en nybliven familj och säljer den för att det inte finns ork att ta hand om den.
Dock sa jag att motorn var pålitlig, vilket jag trodde då den aldrig har svikit mig och alltid startat efter vinteravställning utan problem.
Efter att hans fru sagt att hon inte tyckte dom skulle köpa den så vände han sig till mig och sa "vi tar den!".

Nu har han försökt importera den till Tyskland och i kontrollen så visar det sig att kontrollmannen radat upp fel, inklusive motorbyte som uppgår till ca 9000 Euro.
Han hävdar att jag dolt dessa fel för honom och att han förväntar sig att jag tar tillbaka bussen och ger honom pengarna tillbaka.

Vad hade ni gjort?

Bennybira
9 maj 2016 · 480 Inlägg

Tjena.
Jag vill veta hur du känner i saken
(du MÅSTE inget i detta fallet... det är en så pass gammal bil och har du varit ärlig från dag 1 och sparat korrespondens så är det ju lugnt)

Sen hade det varit kul att veta ungefärlig summa pengar det handlar om.
Det låter lite som att han inte haft koll på diverse importregler etc?!

Fiat 127 (1977)
ceke
9 maj 2016 · 3 Inlägg

Jag sålde den till honom för 4000 Euro. Det var en rätt unik inredning på den som gjorde att jag hade folk på kö som ville komma och titta på den.

Efter jag sålt den så kände jag mig lite dålig då jag visste att han skulle ha fullt upp med bussen. Men samtidigt så kände jag att jag verkligen varit helt ärlig med allt och till och med varnat honom för att inte köpa den för att dra ut med familjen.

Nej jag tror inte heller han har haft koll på import regler, samt åkt på en sjukt nitisk tysk som kontrollerade den. Har väldigt svårt att tro att den verkligen behöver lagas för 9000 euro för att kunna gå igenom bilkontroll. Inte byta motor iallafall.

Men jag tror jag helt enkelt kommer ge honom pengarna tillbaka och sälja den till någon här i Sverige bara. Här passerar den besiktningen.

Dryg erfarenhet.

Senast redigerat av ceke (9 maj 2016)

torpis Forummoderator
9 maj 2016 · 10 572 Inlägg

Jag gjorde en sökning vilket du "glömt".   Jag har en irriterad kväll, men är ändå snäll mot dig och länkar.

Kontakta vår medlem hybridsmurfen...  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3471500

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ceke
9 maj 2016 · 3 Inlägg

Tackar Torpis. Ingen van forumör.

Hoppas kvällen blir bättre för dig.

spillolja
10 maj 2016 · 4 026 Inlägg

Vad för fel har radats upp ?
vad sades på sista besiktningen ?

i detta fall är det svensk lagstiftning som gäller

bilen är gammal och man får räkna med fel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DasAuto
10 maj 2016 · 2 751 Inlägg

Om du tycker att du har varit ärlig så förstår jag inte varför du skulle ha ångest över detta. Han får skylla sig själv.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Tunestream
10 maj 2016 · 265 Inlägg

Det där skulle han kollat upp innan han köpte bilen, om han nu prompt skulle exportera den till tyskland. Du har ingen skyldighet alls. Visst han kan väl påstå att du "dolt felen", men mer än så kan han inte göra. Du har inget ansvar.

Evildan
10 maj 2016 ·

Nu har köparen semestrat klart i Sverige och behövde inte hyra någon husbil. wink

spillolja
10 maj 2016 · 4 026 Inlägg

Om köparen går vidare rättsligt så står garaget.org till edert förfogande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bennybira
11 maj 2016 · 480 Inlägg

Håller med de flesta här. Behåll pengarna.
Se glad ut.

Det luktar lite som att han behövde en husbil och inte ville betala.. alls!

Fiat 127 (1977)
Slash Saabifierad
12 maj 2016 · 2 026 Inlägg

Har snacket gått så att du verkligen insisterat på att husbilen väldigt lätt och smidigt går att importera till Tyskland samt nämnt det i din annons, och det visar sig inte vara så, så skulle man kunna prata om ett "dolt" fel, iallafall när det kommer till den moraliska aspekten.
Har det inte funnits något sådant snack och du själv till och med givit rådet att han inte borde köpa bilen och han gör det ändå, då har du gjort allt du kunnat och köparen får självklart skylla sig själv.

Jag var själv med om att sälja ett par fälgar till en Mercedes, det kom en köpare och ville ha dem direkt. Dagen efter hör han av sig och säger att fälgarna är för små och han vill lämna tillbaka dem då han inte räknat med att de var så små, till en början fick jag dåligt samvete och tänkte att det var synd om honom och så, men när jag började tänka logiskt så var det ju inte jag som gjort fel utan det var köparen, det var nämligen hans uppgift att ta reda på om fälgarna passar eller inte på sin bil.
Så det jag vill säga med detta är att troligtvis känner du på ett liknande sätt, men ge det ett par dagar så ska du se att du kommer tänka annorlunda så fort du inser att det inte är du som gjort något fel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
saab_sonett Handledare
12 maj 2016 · 1 481 Inlägg

Det är mycket hårda regler för gamla fordon i Tyskland. Det borde Tysken vetat om. Inte ditt fel.
Finns flera exempel på orkesterbussar som stoppats i Tyskland för att de helt enkelt bedöms för gamla.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17245372.ab
http://www.st.nu/noje/tysk-polis-beslag … -turnebuss

Senast redigerat av saab_sonett (12 maj 2016)

granadadr
14 maj 2016 · 7 290 Inlägg

sjukt,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2016 · 13 746 Inlägg

saab_sonett skrev:
Det är mycket hårda regler för gamla fordon i Tyskland. Det borde Tysken vetat om. Inte ditt fel.
Finns flera exempel på orkesterbussar som stoppats i Tyskland för att de helt enkelt bedöms för gamla.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17245372.ab
http://www.st.nu/noje/tysk-polis-beslag … -turnebuss

skulle tro att dom grundläggande problemen med dessa fordon som du visar där är att det är tunga fordon.  anledningen att dom stoppades även om det inte nämns här är för att dom garanterat passerat in på ett ställe där deras fordon inte har rätt att åka pga avgasreglerna.

dom är benhårda på sånt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang