Fenomenet "fördröjd gas"

bonkeman
29 mars 2017 · 17 Inlägg

Hej! Stör mig på en sak tänker raljera lite smile

Jag kör en Saab 9-5 från 2005 samt en Peugeot 206+ från 2011. Framförallt gällande Saaben, vad är grejen med att motorvarvet kommer först ca en halv sekund efter att man trampar ner pedalen? Den går helt perfekt i övrigt så jag kan bara anta att detta är helt elektroniskt styrt. Problemet är ju bara att det blir helt jävla hopplöst att köra bilen rappt med snabba växlingar i och med att det är svårt att tajma koppling och gas.

Peugeoten är hyfsat nyinförskaffad och jag la ingen notis om det vid provkörning. Går som en klocka i övrigt och var jättefin på alla sätt och vis och kopplingar är ju en vanesak. Men nog fan är där en liten fördröjning på varvet där också. Det är ju inte lika sjukt som på Saaben, men vad fan är det för påhitt med "moderna" bilar? Jag har ju mest kört gammalt skit tidigare och där hade man ju direktkontakt mellan fot och varvtal! Det gjorde att det var mycket enklare att köra min gamla Ford Sierra jämnt och fint än min nya Pugge! Jag övar fortfarande på att växla snabbt och snyggt mellan 1:an och 2:an på den. Det är ju alltid den svåraste växlingen men vafan liksom...

Gör de detta medvetet för att de tror att man får en "smooth ride"? Inga oavsiktliga tokvarvningar liksom? Eller vad är grejen? Eller är jag ensam om min åsikt?

citrouz
29 mars 2017 · 168 Inlägg

Tja! Känner samma sak om min Saab! Jämför man med en som har vajer så går det ju snabbare, speciellt om det är en tidig modell med elektriskt styrd gas. Stor skillnad på min 940 och 9-3

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
simlar
29 mars 2017 · 5 508 Inlägg

Det är medvetet inprogrammerat av biltillverkaren ja. Ska gå att få bättre genom att mappa om gaspedal-mappen men svårt att få lika rappt gassvar som med vajer då signalen går gaspedal -> motorstyrdon -> gasspjällsmotor och sen öppnas spjällen av en elmotor.

Många moderna bilar har även så att den håller uppe varvet några millisekunder extra vid frikoppling och släpper ner varvet sakta.
Just det ska ha med avgasrening/avgasutsläpp att göra om jag inte förstått det hela fel.

Många moderna bilar tillåter inte heller att man gasar samtidigt som man bromsar vilket då förstör totalt ifall man försöker köra "heel-toe".

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Nu fattar jag varför min gamla riskokare vinner i starten vid grönt ljus, hehe..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2017 · 26 097 Inlägg

Det här med fördröjd gas kan verkligen upplevas i tjänstebilen, en Fiat.
Med robotväxellådan kan bilen i det närmsta upplevas som självmordsbenägen under vissa tillfällen, som till exempel i ett utförslut och man måste backa in någonstans där det är trångt och man behöver ha lite finess.
"Finess" finns inte på dessa.
Man gasar, det händer inget varför man gasar lite till och DÅ kommer allt på en gång. Bilen gör en tjurrusning bakåt och man får ställa sig på bromspedalen för motorn fortsätter att gasa trots att man har klivit av pedalen..vad i helvete liksom?

Visst, det handlar om tillvänjning och hela den biten. Gäller att vänja sig som så mycket annat men varför inte bara göra mekanismen finkänsligare och "vettigare" från första början? Bara en stilla fundering från min sida.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
rcy
30 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Det är medvetet gjort för att förbättra förbränningen och få bättre utsläppsvärden.

Vill man så går det att få bort, det är bara en konfiguration i mjukvaran. Kontakta någon med lite kunskap i Trionic eller kolla med någon av dom duktiga Saab-trimmarna (Maptun, Nordic Uhr) så kan dom hjälpa dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang