Behöver hjälp ang. trike med bubbla motor

Bengteke
3 augusti 2017 · 43 Inlägg

Hejsan!

Jag hjälper min far att forska i ett problem som han har med sin trike.

Det är en VW 1600 motor i den.
Motorn sitter bak och fram så man har växellådan bakåt, triken är ej byggd av min far, utan han köpte den så.

Problemet med den är att kopplings pedalen är jätte hård att trycka ner och man kopplar gärna inte många gånger med den, och jag undrar då vad som skulle kunna vara orsaken? Finns det något man kan göra för att underlätta?

Bild på trike som det handlar om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206387/206387-92971722375b34f2f9a3d71c52433c3a.jpg



Mvh

Niknar
3 augusti 2017 · 198 Inlägg

Är det via en wire som kopplingsarmen flyttas? Det finns slavcylindrar på Dalhems.com som man kan bygga om VW typ1 så det blir hydrauliskt isf wire. Det bör underlätta.

http://dalhems.com/sv/p/3324b34b64844f1 … r-dragande

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 augusti 2017 · 13 746 Inlägg

säker på att det är problem vid kopplingen och inte delen på hojen som gör det trögt..    försa vad det kan vara för låda på en sån där...  ford v4? eller renault eller något annat...   börja med att kolla att armen till kopplingen går lätt så den inte fastnar i urtrampningslagret

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bengteke
4 augusti 2017 · 43 Inlägg

Okej okej, jag ska kika på den när jag slutar idag. Är hemma på lunch nu men drar till garaget direkt när jag slutar och kollar lite själv. Vet inte så mycket just nu om det, bara det far sa i telefonen igårkväll.

Jag återkommer! smile

Bengteke
6 augusti 2017 · 43 Inlägg

Hejsan, lite sent svar. Men jag var och fotade litegrann och det ser ut som slavcylinderns(?) kopparrör är lite skadad, den har fått något slag på sig så att den har tryckt ihop röret lite, kan det vara felet?


https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206387/206387-263bc2363e4f72d27b266b791a4f3466.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206387/206387-fc7da0c395e492eb768c3613827b9b90.jpg


Dom här två bilderna nedan är från höger sida, där hittade jag en till. Är det 2st slavcylindrar? Eller är en huvudcylinder? Hursomhelst så ser jag inget konstigt med den heller, det är bara kopparrör och ingen wire.


https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206387/206387-1f8f534365620a9e30b9a8f705bde278.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206387/206387-1d20852f722e30ccc219e11922343e7a.jpg

volvoamazon245
6 augusti 2017 · 74 Inlägg

Svårt att svara på
Att röret fått en smäll kan vara en orsak, sämre flöde och det bör vara mjuka böjar.
Nej - du har en huvudcylinder + slavcylider.
Kolla att allt rör sig, gaffel och länkage, se att allt är rakt.
Jag skulle ta ner allt bit för bit.
Kolla lenkagen - att dom är raka.
Rengöra och kolla cylindrarna.
Byta röret och lufta.

Utmarks-Loke
6 augusti 2017 · 5 841 Inlägg

Det kanske går att lossa stången i slavcylindern från armen på kopplingen? I såna fall kan man prova om det är hydrauliken eller själva kopplingen som går trögt

jaka54
6 augusti 2017 · 5 747 Inlägg

Hej!
Första bilden är huvudcylindern! Sista bilderna visar slavcylindern. Men...du säger att du har två slavcylindrar..?
Har du då också två kopplingsarmar??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2017 · 14 063 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Första bilden är huvudcylindern! Sista bilderna visar slavcylindern. Men...du säger att du har två slavcylindrar..?
Har du då också två kopplingsarmar??

Han skriver så här:
Är det 2st slavcylindrar? Eller är en huvudcylinder?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
6 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:
säker på att det är problem vid kopplingen och inte delen på hojen som gör det trögt..    försa vad det kan vara för låda på en sån där...  ford v4? eller renault eller något annat...   börja med att kolla att armen till kopplingen går lätt så den inte fastnar i urtrampningslagret

Om jag inte minns fel så brukar man vända diffen bara i bubbla lådorna för att vända motorpaketet likt i denna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
6 augusti 2017 ·

Om inte jag också minns fel är det mycket möjligt att vända differentialen så rotationsriktningen ändras på en typ1 VW-slutväxel.

Att hydraulröret till huvudcylindern är deformerat löses med att föraren kör barfota för då kan denne inte mosa röret med hälen.
Bygg ett skydd över röret är mitt tips, en enkel bygel av plattjärn eller ett böjt rör osv osv.

Mitt nästa tips är att koppla bort hydrauliken för att säkerställa att kopplingspedalen löper lätt som redan iofs föreslagits samt att undersöka slavcylinderns anordning mot kopplingsgsffeln och det eventuellt kärvande urtrampningslagret på växellådans ingående axel.

it_mutt Avstängd
7 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:
säker på att det är problem vid kopplingen och inte delen på hojen som gör det trögt..    försa vad det kan vara för låda på en sån där...  ford v4? eller renault eller något annat...   börja med att kolla att armen till kopplingen går lätt så den inte fastnar i urtrampningslagret

Om jag inte minns fel så brukar man vända diffen bara i bubbla lådorna för att vända motorpaketet likt i denna :-)

Evildan skrev:
Om inte jag också minns fel är det mycket möjligt att vända differentialen så rotationsriktningen ändras på en typ1 VW-slutväxel.

Att hydraulröret till huvudcylindern är deformerat löses med att föraren kör barfota för då kan denne inte mosa röret med hälen.
Bygg ett skydd över röret är mitt tips, en enkel bygel av plattjärn eller ett böjt rör osv osv.

Mitt nästa tips är att koppla bort hydrauliken för att säkerställa att kopplingspedalen löper lätt som redan iofs föreslagits samt att undersöka slavcylinderns anordning mot kopplingsgsffeln och det eventuellt kärvande urtrampningslagret på växellådans ingående axel.

Inte ovanligt när man satte bussarnas lådor i bubblor. De äldre bussarna hade en reduceringsväxel ute vid själva hjulet, som i sin tur ändrar rotationsriktningen. Effekten med en buss' låda i en "vanlig" bubbla var då att man fick/får 4 växlar bakåt och 1 fram. För att åtgärda detta vände på kronhjulet och fick då rätt antal växlar på rätt håll.

Som alternativ till att montera lådan upp-och-ned wink

Senast redigerat av it_mutt (7 augusti 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bengteke
7 augusti 2017 · 43 Inlägg

Tack alla för förslag och idéer, ska genast bege mig till garaget för att undersöka ytterligare!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang