Urtrampningslager eller koppling problem på en fiesta -83

kiiient
10 augusti 2017 · 106 Inlägg

tjena!
Jag har en ford fiesta -83 mk1a som jag bytt motor i nyligen, efter att jag hade kört ca 500km med nya motorn började det låta illa om kopplingen/ urtrampningslagret när man kör iväg eller motorbromsar, men bara i ett visst läge när man trycker ner kopplingspedalen.  Typ som ett gnidande ljud mellan gummi metall? vet inte hur jag ska förklara det bättre.
Jag lämnade kvar kopplingen + tryckplatta  på nya maskinen jag bytte till, men bytte inte urtrampningslagret på bilen. ( urtrampningslagret är nytt för ca 3 år sen ).
Kan det ha o göra med att urtrampningslagret slitit in sig med andra kopplingen och därför börjat låta nu?
Det äringet speciellt ljud när jag håller ner kopplingen helt eller när jag kör.

Lite rörigt men hoppas ni förstår smile

Senast redigerat av kiiient (10 augusti 2017)

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
kiiient
12 augusti 2017 · 106 Inlägg

ingen som vet eller har förslag på vad det kan vara?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
torsen
13 augusti 2017 · 7 238 Inlägg

Jag har på en bil med solfjäderkoppling råkat ut för att ett nytt urtrampningslager efter relativt kort tid skurit så att lagret "svarvat" ett spår på "fingrarna".
Hela kopplingssatsen köpt på Mekonomen, som inte tog det som reklamation!
Blev originaldelar i stället.

kiiient
14 augusti 2017 · 106 Inlägg

torsen skrev:
Jag har på en bil med solfjäderkoppling råkat ut för att ett nytt urtrampningslager efter relativt kort tid skurit så att lagret "svarvat" ett spår på "fingrarna".
Hela kopplingssatsen köpt på Mekonomen, som inte tog det som reklamation!
Blev originaldelar i stället.

Kan ju hända att det är de som hänt för mig också, finns väll egentligen inte så mycket annat o göra än o öppna upp igen, men går rätt så fort på dom där bilarna iallafall smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang