torsen
5 oktober 2017
· 7 236 Inlägg
Man brukar säga att i princip påverkas inte köregenskaperna besvärande vid landsvägskörning med max 2" höjning.
Brukar, på de flesta bilar, räcka med en fyrhjulsmätning och justering hjulvinklar.
Trailblazer har, om jag inte missminner mig, individuell fjädring fram och stel axel bak.
Torsionsfjädring fram och bladfjädrar bak, som på de flesta pickisar.
Torsionsfjädring går att "skruva upp" 2".
Men redan då får man en positiv cambervinkel, vilket är negativt för däckslitaget.
Vill man slippa detta måste man byta minst nedre hjulupphängningen/länkarmen så man "får ut" nedre kulleden och hjullutningen blir "normal".
Calmini har sådana ombyggnadssatser till flera bilar, men till Trailblazer vet jag inte = googla själv.
Bak bör du byta Panhardstaget eller flytta ner infästningen i karossen lika mycket som du höjer.
Med reservation för att Trailblazer har Panhardstag.
Är din bil så ny att den har ABS-bromsar behöver du inte bry dig om att justera den lastkännande bromsbegränsningsventilen på bakaxeln, eller montera längre länk mellan bakaxel och ventil.
Om du nöjer dig med 2" höjning behöver du inte byta stötdämpare eller bromsslangar.
Kanske behöver du flytta ner krängningshämmarens infästning lika mycket som du höjer.
Vid 2" höjning behöver du nog inte byta till "drop pitman".
Enligt min erfarenhet.