Höjning av Chevrolet Trailblazer

Tobzter
3 oktober 2017 · 3 145 Inlägg

Tjena Mors . Från att åkt lågt men stora fälgar så har ja införskaffa en Cheva Trailbazer så nu vill ja åka "högt " men mycket gummi wink
Sitter å kollar på höjningssatser och har förmodligen hittat den som kommer användas
Deras 2.5" höjning .verkar vara beprövat på amerikanska forum http://theliftmeister.com/public_html/t … page4.html
Men då kom nästa fråga hur bli kör egenskaperna med en sådan höjning ? Blir den jätte obekväm på motorvägen ?
Är ju ingen jätte höjning men är ju fortfarande familje bilen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torsen
5 oktober 2017 · 7 236 Inlägg

Man brukar säga att i princip påverkas inte köregenskaperna besvärande vid landsvägskörning med max 2" höjning.
Brukar, på de flesta bilar, räcka med en fyrhjulsmätning och justering hjulvinklar.

Trailblazer har, om jag inte missminner mig, individuell fjädring fram och stel axel bak.
Torsionsfjädring fram och bladfjädrar bak, som på de flesta pickisar.

Torsionsfjädring går att "skruva upp" 2".
Men redan då får man en positiv cambervinkel, vilket är negativt för däckslitaget.
Vill man slippa detta måste man byta minst nedre hjulupphängningen/länkarmen så man "får ut" nedre kulleden och hjullutningen blir "normal".
Calmini har sådana ombyggnadssatser till flera bilar, men till Trailblazer vet jag inte = googla själv.

Bak bör du byta Panhardstaget eller flytta ner infästningen i karossen lika mycket som du höjer.
Med reservation för att Trailblazer har Panhardstag.

Är din bil så ny att den har ABS-bromsar behöver du inte bry dig om att justera den lastkännande bromsbegränsningsventilen på bakaxeln, eller montera längre länk mellan bakaxel och ventil.

Om du nöjer dig med 2" höjning behöver du inte byta stötdämpare eller bromsslangar.
Kanske behöver du flytta ner krängningshämmarens infästning lika mycket som du höjer.
Vid 2" höjning behöver du nog inte byta till "drop pitman".

Enligt min erfarenhet.

Tobzter
5 oktober 2017 · 3 145 Inlägg

Tack för härlig info.. De är ej bladfjäder bak utan vanliga fjädrar. Så där blir det distanser eller cheva avalanche fjädrar men då blir den stummare..och samma sak fram man lägger distanser. Finns inge stav tyvärr å spänna.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang