Trasig koppling eller diff?

citrouz
23 oktober 2017 · 168 Inlägg

Tja har en en 740 turbo med m90 låda.
Sitter förstärkt tryckplatta, sinterlammel och en aussie locker. som gått ca 1000mil.

Aussielockern har strulat ett tag, ibland vill den bara låsa ett hjul och ibland bara driva på 1 hjul. Men nu när jag gasar på och laddtrycket kommer är det precis som jag har kopplingsras men det luktar inge koppling. Kan jag testa på nått sätt om det är diffen eller kopplingen? Anda jag kan komma på är att sätta en kamera under bilen och se om kardanen snurrar i takt med varvet?

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
torsen
24 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

Nu har jag inte erfarenhet av just Aussie Locker, men av annan torsen - för det är väl en torsen och inte en lamelldiffbroms?
På vissa torsen går det att justera förspänningen, d v s hur snabbt eller hårt den ska låsa mellan hjulen.
En "lös" torsen griper inte in förrän det är mycket stor skillnad i rotationshastighet mellan hjulen.
Används mest för att klara lindrigt vinterväglag på "Svenssonbilar".
På en skala mellan 1 och 10 ställer man en VAL-RACING på mellan 1 och 3 för en Svenssonbil.
Runt 5 för offroad light/greenlaining.
Uppåt 8 för offroad hard. Men då kan det kosta drivaxlar!

Bäst är nog en ARB tryckluftdifferentialspärr.
Då belastas båda drivhjulen lika.
Annars stora påfrestningar på drivaxlarna, eller rättare sagt den som kopplas in när det andra redan roterar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang