Få inte i växel efter växellåds byte volvo 740 m47

casperkf
22 december 2017 · 35 Inlägg

Tjena som rubriken lyder så få jag inte i någon växel efter växellåds byte.
Tog ner lådan och byte till en annan.
den andra hade wire koppling och den som satt uppe hade hydraulisk.
Så jag bytte kopplingsarmen till den hydrauliska.
urtrampningslagret som satt på wire kopplingsarmen förde jag över till hydrauliska kopplingsarmen.
Sen satte jag dit allt och luftade.
Få i växlarna när bilen är avstängd men inte när bilen är igång någon som kan hjälpa mig?

Senast redigerat av casperkf (22 december 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 673 Inlägg

antingen kopplar den inte ur pga dåligt luftat eller en läckande cylinder eller en riktigt dålig slang.    eller så har du missat att plocka ur bussningen vid svänghjulet när du byggt om från automat till manuell.. eller att lagret är skurit  finns inga andra grejer som påverkar på detta sättet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
casperkf
22 december 2017 · 35 Inlägg

Growe skrev:
antingen kopplar den inte ur pga dåligt luftat eller en läckande cylinder eller en riktigt dålig slang.    eller så har du missat att plocka ur bussningen vid svänghjulet när du byggt om från automat till manuell.. eller att lagret är skurit  finns inga andra grejer som påverkar på detta sättet

Bytt slang för ett tag sen. Okej tack ska kolla lite mer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 673 Inlägg

casperkf skrev:

Growe skrev:
antingen kopplar den inte ur pga dåligt luftat eller en läckande cylinder eller en riktigt dålig slang.    eller så har du missat att plocka ur bussningen vid svänghjulet när du byggt om från automat till manuell.. eller att lagret är skurit  finns inga andra grejer som påverkar på detta sättet

Bytt slang för ett tag sen. Okej tack ska kolla lite mer

har du tittat hur mycket armen rör sig när du kopplar...     iof kan ju lamellen vara åt fel håll oxå om du haft nere det.. men har du bara bytt lådan rakt upp och ner så är det nog att lådan inte frikopplar ordenkligt av någon anledning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
casperkf
22 december 2017 · 35 Inlägg

Growe skrev:

casperkf skrev:

Growe skrev:
antingen kopplar den inte ur pga dåligt luftat eller en läckande cylinder eller en riktigt dålig slang.    eller så har du missat att plocka ur bussningen vid svänghjulet när du byggt om från automat till manuell.. eller att lagret är skurit  finns inga andra grejer som påverkar på detta sättet

Bytt slang för ett tag sen. Okej tack ska kolla lite mer

har du tittat hur mycket armen rör sig när du kopplar...     iof kan ju lamellen vara åt fel håll oxå om du haft nere det.. men har du bara bytt lådan rakt upp och ner så är det nog att lådan inte frikopplar ordenkligt av någon anledning

Har bara bytt växellådan och båda är manuella

Senast redigerat av casperkf (23 december 2017)

casperkf
23 december 2017 · 35 Inlägg

Är det olika urtrampningslager på wire och hydraulisk?
Tacksam för snabba svar

Knugcab
23 december 2017 · 5 111 Inlägg

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ur … -35mm.html

Verkar inte så när man kollar här i alla fall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
casperkf
24 december 2017 · 35 Inlägg

Undra va det kan vara då?  Ska nog prova och köpa nytt urtrampningslager och se om det är det som är felet

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 december 2017 · 13 673 Inlägg

Nu när jag tänker till så här tidigt på morgonen så är har jag en fråga   flyttade du kulan till kopplibgsarmen?  Annars har du felet där

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang