Lägga egen matta i volvo amazon

Joarud
28 december 2017 · 171 Inlägg

Tänkte ta å köpa matt tyg och skära ut och ta varmluft pistol å forma nån som har nå tipps hur man gör steg för steg

torsen
29 december 2017 · 7 238 Inlägg

Vill bara ge dig rådet att vara MYCKET försiktig med varmluftpistolen.
Det tar eld fortare än du tror!

Gör mall i papper först.
Klipp sedan ur "kilar" där det "bubblar" sig.
Montera med kontaktlim i sprejform.

jaka54
29 december 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
VP-autoparts i Fristad har mattor till Amazon!
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p … 1201100202

Joarud
29 december 2017 · 171 Inlägg

Dem är svin dyr

Joarud
29 december 2017 · 171 Inlägg

Förstod inte riktigt torsten

caromania Forummoderator
30 december 2017 · 9 296 Inlägg

Jag har gjort liknande manöver med en amazon och skulle nog vilja avråda från att försöka forma in en matta på det sättet. Jag använde en kraftig bitumenmatta avsedd för båtar. (Asfalt) Den var relativt lätt att forma och fungerade bra - initialt. Problemet var att vatten sökte sig in under med problem som ett brev på posten. (Pun) Därför bytte jag strategi. Golvet gjordes rent på rost och målades sedan i tjocka lager med väldigt kraftig färg. Därefter köpte jag sådan tjock nålfiltsmatta/bilmatta på säkert 3-4mm som jag skar (efter pappmall som Torsen tipsade om) och placerade på golvet. På trösklarnas insida ställde jag en lös bit som låstes med instegsskydden i aluminium. Sedan använde jag vanliga universal gummimattor under fötterna.

Kardan är betydligt svårare. Min originalmatta var trasig och ful men jag lagade den med gummiduk på baksidan som vulkaniserades fast. Sedan målade jag mattan med en speciell gummifärg. Resultatet blev riktigt bra och höll bilens liv ut så länge den var i min ägo.

Numera finns som Jaka påpekar mattor att köpa men det blir precis som du säger väldigt snabbt dyrt. Tyvärr är inte en amazon lika billig att hålla vid liv numera som den var förr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
30 december 2017 · 10 157 Inlägg

2766 kr för en komplett sats färdig formad matta till amazon, det är väl knappast vad man kan kalla dyrt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
30 december 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
2766 kr för en komplett sats färdig formad matta till amazon, det är väl knappast vad man kan kalla dyrt

Nja... Med frakten lär det ju iofs närma sig 3k då den från svenska företag ofta är hutlös.

Men det beror på hur man ser det. Ska man renovera en bil till någon form av originalskick och räknar med att spendera en rejäl slant så är det inte så dyrt. Ska man däremot bara dölja golvet på ett lite trevligare sätt i en bil samtidigt som livet levs enligt nollbudget så är det väldigt dyrt. Dessutom är det inte ens original i många fall utan ändå någon slags efterkonstruktion som tex dessa mattor.

Personligen köpte jag nyligen Rover original lux-mattor (tjocka i plysch med gummerad baksida och sydd kant) till mitt ”nya” projekt. De kostade £12 för samtliga mattor och levererades i NOS originalförpackning. Då känns det helt ok faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
30 december 2017 ·

caromania skrev:

Djo skrev:
2766 kr för en komplett sats färdig formad matta till amazon, det är väl knappast vad man kan kalla dyrt

Nja... Med frakten lär det ju iofs närma sig 3k då den från svenska företag ofta är hutlös.

Men det beror på hur man ser det. Ska man renovera en bil till någon form av originalskick och räknar med att spendera en rejäl slant så är det inte så dyrt. Ska man däremot bara dölja golvet på ett lite trevligare sätt i en bil samtidigt som livet levs enligt nollbudget så är det väldigt dyrt. Dessutom är det inte ens original i många fall utan ändå någon slags efterkonstruktion som tex dessa mattor.

Personligen köpte jag nyligen Rover original lux-mattor (tjocka i plysch med gummerad baksida och sydd kant) till mitt ”nya” projekt. De kostade £12 för samtliga mattor och levererades i NOS originalförpackning. Då känns det helt ok faktiskt.

Haahaa, du behövde verkligen en britt till. wink
Jag köpte ett svart mattkit till min Californiavita -66a cirka 2009 och betalade då ca 3800kr för NOS inkl frakt. Jag tyckte det var prisvärt, men det var ju till en premiumbil å andra sidan. Vill någon ha det exakta priset så får jag gå till källaren och rota i forsdonsarkivet.

Knugcab
30 december 2017 · 5 111 Inlägg

Äh, han tycker att han har problem med SIN britt, men så tjocka lux-mattor att de hade fått golvet att återfå sin bärighet i min Austin A60, de går helt enkelt inte att tillverka.

Senast redigerat av Knugcab (30 december 2017)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
30 december 2017 · 9 296 Inlägg

* söker febrilt efter gillaknappen.
smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
30 december 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Haahaa, du behövde verkligen en britt till. wink

Finns alltid plats för fler. Har ju trots allt bara fyra nu!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang