Vilka belägg ger minst rostiga skivor?

Krassegrand
10 januari 2018 · 239 Inlägg

Det har varit lite svårt att förklara vad jag menar så jag lägger upp en bild.
http://forumbilder.se/H5KS7/122449-18948958e9d9736a5d34849407c8d3f2.jpg
Här ser man att bara en liten del av slitytan fungerar. Detta fel fixar man inte med ett par hårda inbromsningar (kanske ständig rallykörning skulle lösa det) men mina zinkgrundade svartlackade skivor funkar.
Det blir rost om man lämnar bilen med blöta skivor över natten men det slits bort när man kör, utan att man behöver köra rally.

Tack för alla goda och intressanta åsikter.
Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (10 januari 2018)

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
jaka54
10 januari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad är det för dummheter man hör om att lackera skivorna! Naturligtvis ska man inte "kladda" på någonting på skivorna! De enda ställena på skivan man kan fundera på att lackera är ytor där bromsbackarna Inte  ligger emot, men det är kanske de ställena ni menar när ni säger "lacka skivorna"!?
Har aldrig märkt att mina bromsskivor "rostar" varken på min 29 år gamla Audi 100 Avant eller min 13 år gamla Audi TT.
OK! Visst blir det lite ytrost när man tvättat bilen efter någon dag eller så där, eller när man gjort ren fälgarna  med fälgrengöring,  men den lilla ytrosten  nöts ju bort så fort man kör bilen, så  varför skulle man överhuvudtaget bry sig om detta..?
När det gäller bromsbackar har jag kört med Biltemas backar på Audi 100 och de funkar alldeles utmärkt.

Senast redigerat av jaka54 (10 januari 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2018 · 13 736 Inlägg

Krassegrand skrev:
Det har varit lite svårt att förklara vad jag menar så jag lägger upp en bild.
http://forumbilder.se/H5KS7/122449-18948958e9d9736a5d34849407c8d3f2.jpg
Här ser man att bara en liten del av slitytan fungerar. Detta fel fixar man inte med ett par hårda inbromsningar (kanske ständig rallykörning skulle lösa det) men mina zinkgrundade svartlackade skivor funkar.
Det blir rost om man lömnar bilen med blöta skivor över natten men det slits bort när man kör, utan att man behöver köra rally.

Tack för alla goda och intressanta åsikter.
Jörgen

dom där yxar man till med vinkelslipen så är dom som nya..det som är värre är lagret..det ser lite dåligt ut ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Krassegrand
10 januari 2018 · 239 Inlägg

Det är klart att det är snyggt med skivor som inte är rostiga men som man ser på bilden är det slitytan som rostat så att bara en liten del fungerar. Detta godkänns inte på bilprovningen.
Den galvaniska effekten (zinkspray) gör att om man belägger andra delar av skivan med en mindre ädel metall (än järn) så kommer denna yta att fungera som offeranod och ge även den bara ytan av skivan ett elektriskt skydd på samma sått som en galvanisering. Det är den effekten jag är ute efter.

Jag har fått byta ut skivor som sett ut som den på bilden innan jag började med att behandla skivorna själv.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang