Byta handbromsvajer på V70 -03

RobinJacobsson
24 januari 2018 · 88 Inlägg

Jag bör inleda med att jag inte har någon koll på bilar och att detta är i princip första gången jag skruvar (tillsammans och under uppsikt av en mer kunnig vän).

Jag har precis köpt en V70 där handbromsen inte fungerade.

Vi tog hem nya backar/fjädrar och jag satte in en justerbar distans istället för den som ser ut som ett "H" som sitter mellan backarna på höger sida, framifrån hela paketet sett.

Vänster sida av bilen tar bra, höger knappt alls.

Vi skruvade upp allt igen och märkte att vajern inte går tillbaka på höger sida, så den verkar inte röra sig i någon riktning utan hjälp (våld). Vi har haft i 5-56 i själva röret som vajern löper i och dragit i vajern och handbromsen fram och tillbaka utan något positivt resultat.

Så det ser ut som att jag måste byta vajer. Kan ni som bytt detta innan ge några rekommendationer, något att tänka på, något speciellt tillvägagångssätt, vart vi bör börja osv om det kan spela någon roll?

Vad är det största problemet med att byta vajer? Vi hade begränsat med tid, men det verkar som att den svåraste biten är att komma åt själva "kroken" som sitter mot själva handbromsen. Måste man öppna något i mattan på golvet eller panelen där fram? Vilka delar är det som måste bort då och vart hittar man dom skruvarna?

Tack på förhand!

Senast redigerat av RobinJacobsson (24 januari 2018)

RobinJacobsson
27 januari 2018 · 88 Inlägg

Har hittat ett inlägg på ett annat forum som beskriver detaljerat hur man gör, och tillsammans med den infon jag själv har lyckats googla/youtube'a så kommer jag att sammanställa här nedan hur man gör, om det är fler som behöver veta!

1. Lossa "mattan" i botten av facket mellan framsätena och ta bort "telefonstativet".

2. Lossa "pennhållaren" framför växelspaken, en liten platta som sitter längst ner på panelen där bl.a stereon finns. Där bakom finns det 4 skruvar, lossa dom två yttersta skruvarna.

3. Dra upp damasken för handbromsen och växelspaken.

4. Ta bort plastkåporna på sidorna om mittkonsolen/växelspaken som sitter ned bredvid stolarna mot golvet och mattorna. Det bör vara två plastgängor som man skruvar ett halvt varv för att lossa, och sedan dra kåporna bakåt.

5. Ta bort plastkåporna/detaljerna runt 12V uttaget från baksätet, på mittkonsolen.

6. Lyft upp hela mittkonsolen så att du kommer åt "kroken" eller fördelaren från handbromsen som ansluter dom två vajrarna från bilens bakre del till handbromsspakens främre enkelvajer.

7. Dra ner handbromsspaken så att vajern blir slak och koppla ur den- eller dom vajrar som skall bytas.
Värt att nämna kan vara att: Sätt en ståltråd i vajern som du lossar och låt den vara kvar inne i bilen och låt andra änden av ståltråden följa med vajern när du drar ut den.
På så vis har du en tråd som går igenom bilen, som gör det lättare när du ska dra in den nya vajern. Då fäster du samma ände i ståltråden och drar i den inifrån bilen så att vajern följer med in och lägger sig rätt.


8. Lossa bromsoket, bromsskiva, fjädrar, backar och armen som går från vajern och som trycker backarna, så att vajern blir lös.

9. Ta bort handbromsvajern från alla hållare. Man får slita lite för att få loss gummitätningen som går in till bilen/i karossen.

Senast redigerat av RobinJacobsson (27 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang