4-hjulsmätning

macce601 Mr
26 januari 2018 · 5 Inlägg

Hej.
Har haft in min nyinköpta bmw 530d xdrive på bmw, där det konstaterades att en ny 4 hjulsinställning och bussningar i främre bärarmar behöver bytas och att ratten står snett och behöver justeras.

Till min fråga:
Kan vilken däck/bilverkstad som helst göra denna 4hjulsinställning?
Bilen har nightvision och adaptiv farthållare.

Enligt Bmw så behöver man kalibrera nightvision och radarn för farthållaren samtidigt då rattens läge kommer ändras.

torsen
26 januari 2018 · 7 233 Inlägg

Tror inte "vilken gummigubbe som helst" klarar att justera de "elektroniska" inställningarna.
Vänd dig till märkesverkstad.
Har du råd med en sådan bil måste du har råd med märkesverkstad.
Tycker jag.

macce601 Mr
31 januari 2018 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Tror inte "vilken gummigubbe som helst" klarar att justera de "elektroniska" inställningarna.
Vänd dig till märkesverkstad.
Har du råd med en sådan bil måste du har råd med märkesverkstad.
Tycker jag.

Nu var det inte pengar det handlade om. Utan om det det endast var BMW själva som kunde göra den elektroniska kalibreringen i samband med 4hjulsmätningen.

Till saken hör att jag nyligen har köpt denna bilen och tog den till BMW för genomgång, och då konstaterades det att nedre länkarmar m bussning hö/vä behövdes bytas och en ny fyrhjulsmätning skulle göras för att justera att ratten också stod snett.
Ringde säljaren som skickade mig till en skojare i Hallunda som skulle utföra jobbet som säljaren sa att han klarade av.
Hämtade bilen dagen efter inga länkarmar bytta eller en riktig fyrhjulsmätning gjord "inga papper på något utfört jobb".
Åker tillbaks till säljaren som vill skicka mig till ytterligare en märkesoberoende verkstad, vilket jag tvivlade på kunde utföra jobbet korrekt efter som jag blev informerad på BMW att detta bara kunde göras där.

Där av min fråga.... 
Säljaren ska utföra sitt garantijobb, men det ska utföras på korrekt sätt, eller har jag fel?

Soulman
31 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Man kan ju helt enkelt förutsätta att om du inte får ett protokoll från hjulinställningen och nån form av arbetsorder på kalibreringen av radarn är det varken seriöst eller än mindre utfört.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
macce601 Mr
31 januari 2018 · 5 Inlägg

Soulman skrev:
Man kan ju helt enkelt förutsätta att om du inte får ett protokoll från hjulinställningen och nån form av arbetsorder på kalibreringen av radarn är det varken seriöst eller än mindre utfört.

Precis va jag sa till säljaren också.
Och han fick även åka med på en provtur å se vad som hände när man släppte ratten i 110km/h

efter som detta var förra veckan så har jag fått tag i anläggningschefen där jag köpte bilen och dom har nu sagt att dom står för kostnaderna och att allt blir korrekt utfört.
Så vi får väl se.
Nästa onsdag är det inlämning av bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang