Volvo v50 problem vid kyla

Fudj
6 februari 2018 · 13 Inlägg

Hej!

Har en volvo v50 2,0 liters diesel -06 som spökar. Funkar klockrent när den väl går igång, inga ryckningar eller dylikt, och även när man haft den i motorvärmare.

Men så fort den fått stå i kyla ett tag så strejkar den. Den brukar starta ganska direkt och gå på tomgång men endast i några sekunder (2-4 sek) innan den tvärdör. Efter det totalvägrar den att starta. Kör man in den i motorvärmare nån timme sen så startar den klockrent.

Någon som har några teorier?

Har mätt glödstiften och de funkar. Är ju inte problem med tändningen utan problemet är ju att den startar men dör.

Har även fått förslag att byta dieselfilter då det kan vara vatten i det som täpper igen när den är kall, men tinar när den är varm...men bilen funkar att bogsera igång iskall så det låter orimligt att de skulle vara en propp?

Som sagt, kom gärna med teorier vad det kan vara...!

Tack på förhand

Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Fudj
6 februari 2018 · 13 Inlägg

Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

Fudj skrev:

Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

Går den att starta fortfarande? Har du motorvärmare med batteriladdare?

Generator är standard på Volvo V50.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Fudj
6 februari 2018 · 13 Inlägg

Miniblock skrev:

Fudj skrev:

Miniblock skrev:
Börja med att läsa av ev. felkoder som finns i händelseminnet.

Glömde skriva det, har läst av...var 2 felkoder
1 var intermittent glödstift, kan ha legat kvar sen ett var trasigt (böt det för 1mån sedan ungefär)
2 var oregelbunden spänning i generatorn

Men batteriströmmen är det inga problem med, startmotorn går vanligt och den låter hur pigg som helst, även vid -30...och startar som sagt men dör

Går den att starta fortfarande? Har du motorvärmare med batteriladdare?

Generator är standard på Volvo V50.

Den startar vid bogsering (alltid), den startar med motorvärmare (alltid) den startar inte helt utan motorvärmare om de är kallt och den stått några timmar ute.

Har ej med laddare men batteriet är mätt och har rätt volt i batteriet när vi har mätt det (flera gånger). Men tycker att om det vore generatorn (batteriet) så borde den inte starta alls?

granadadr
7 februari 2018 · 7 289 Inlägg

är den lättststartad när du bogserar den?? eller har mv i ? min surhink  startar INTE utan mv men den är gammal,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Fudj
7 februari 2018 · 13 Inlägg

granadadr skrev:
är den lättststartad när du bogserar den?? eller har mv i ? min surhink  startar INTE utan mv men den är gammal,,

Den är "lättstartad" när man bogserar den (startar inte direkt men kanske 50m på 3ans växel) även utan mv. Har man haft mv i nån timme så startar den med tändningen utan problem.

Kan det även då vara  små små vattendroppar i filtret som hinner tina under denna korta period?

granadadr
7 februari 2018 · 7 289 Inlägg

nää men kan endå vara filter,, när man bogserar så sugs ju diesel  upp med högre hastighet wink iom motorn snurrar fortare,,  är ej säker dock

zzr94092
7 februari 2018 · 4 391 Inlägg

Kolla glödstiften igen..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2018 · 17 478 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla glödstiften igen..

Tror inte det är problemet. Dagens direktinsprutade dieslar är inte så känsliga för dåliga stift. TS: Hur kallt har ni det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fudj
7 februari 2018 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zzr94092 skrev:
Kolla glödstiften igen..

Tror inte det är problemet. Dagens direktinsprutade dieslar är inte så känsliga för dåliga stift. TS: Hur kallt har ni det?

-25-30 ungefär. Inte konstigt att den inte är lättstartad iofs. Men är så j-vla konstigt att den startar hyffsat lätt, men dör. Batteriet å startmotorn låter som sagt pigg

Christian S
8 februari 2018 · 4 816 Inlägg

hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
granadadr
8 februari 2018 · 7 289 Inlägg

Christian S skrev:
hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

om han bara drog igång den skulle den aldrig tvärstarta wink   min surdiesel kan tvärstarta dö,, men startar ju då igen på nästa försök,,

Fudj
8 februari 2018 · 13 Inlägg

Christian S skrev:
hur gör du när du startar den? bara vrider om nyckeln eller glöder den tills lampan i instrumenthuset slocknar?

Låter den alltid glöda färdigt, glöder flera gånger också

Miniblock
8 februari 2018 · 196 Inlägg

Vad har du för felkoder just nu?

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
zzr94092
8 februari 2018 · 4 391 Inlägg

Läckage på bränsleslang/nippel/kopparbricka ?
Säger det igen kolla glödstiften...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang