Volvo 240 89a b230f helt död.

frontareen
8 februari 2018 · 8 Inlägg

Har som sagt en volvo 240 89a med b230f som inte startar.

Åkte till affären efter jobbet, allt var helt normalt och fungerade precis som det brukar göra. Parkerar och går in och handlar, när jag kommer tillbaka och ska starta den vrider jag nyckeln och ingenting händer. Instrumentpanelen, stereon, fläktar osv fungerar, hör även bränslepumpen i någon sekund but thats it. Annars händer ingenting. (Motorn helt knäpptyst)

Detta har hänt 1 gång tidigare vilket var för några månader sedan, bilen fungerade felfritt men går helt plötsligt inte att starta. Efter en halvtimme stirrandes på motorn vred jag om nyckeln igen för kanske 20 gången och då gick den helt plötsligt igång och fungerade helt felfritt resten av tiden. Byte sedan en halvtaskig jordkabel och trodde jag fixade problemet men ikke..

Har kollat säkringar (alla hela) Batteriet verkar bra. Har ryckt och känt lite i några jordkablar och dem verkar sitta bra. (Den som går från batteriet till blocket och den som går från ventilkåpan till chassit.

Tänkte bogsera hem den senare idag, någon som har några ideér?

mvh frontareen

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Startmotorn tycker jag, om den nu inte går runt, dvs. .
Kortslut den rackaren nästa gång med en skruvmejsel så ser du om den går. 
Mellan dom tjocka anslutningarna på startmotorn, alltså.
Om inte, så knacka samtidigt på startmotorn och se om DET hjälper.
Allt under förutsättning att batteriet är laddat och ledningarna är kollade på batteri och startmotor och sitter fast, även jorden...
Nu vore det väl själve den om jag inte fått med allt. .smile

Senast redigerat av insatsen (8 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Miniblock
8 februari 2018 · 196 Inlägg

Har du ett carguard larm?

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
jaka54
8 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan vara tändningslåset...eller startmotorn.

frontareen
8 februari 2018 · 8 Inlägg

insatsen skrev:
Startmotorn tycker jag, om den nu inte går runt, dvs. .
Kortslut den rackaren nästa gång med en skruvmejsel så ser du om den går. 
Mellan dom tjocka anslutningarna på startmotorn, alltså.
Om inte, så knacka samtidigt på startmotorn och se om DET hjälper.
Allt under förutsättning att batteriet är laddat och ledningarna är kollade på batteri och startmotor och sitter fast, även jorden...
Nu vore det väl själve den om jag inte fått med allt. .smile

Okej tack för alla tips, ska testa i helgen. Som sagt så är det helt knäpptyst när jag vrider nyckeln, bortsett från bränsle pumpen dvs. Finns det förresten någon mera viktig jord kabel att kolla än de som jag nämde?

Miniblock skrev:
Har du ett carguard larm?

Nej, inget larm eller dylikt.

jaka54 skrev:
Hej!
Kan vara tändningslåset...eller startmotorn.

Okej, ska testa det insatsen skrev med startmotorn, hoppas på att det är den som är felet. Byta tändninglås kan inte vara så värst kul.

Senast redigerat av frontareen (8 februari 2018)

Mack Forum- och sitemoderator
8 februari 2018 · 26 136 Inlägg

Undersök kablarna till tändspolen.
Var med om ungefär samma sak på min nuvarande GL. Var plötsligt stendöd när man skulle starta. Visade sig vara en kabel till ovanstående som var avskavd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Utmarks-Loke
8 februari 2018 · 5 833 Inlägg

Jag tror på tändningslåset. Men man kan ju prova att mäta om det kommer någon spänning till startmotorn när man vrider på nyckeln.

jaka54
8 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
När vi säger "startmotorn" så kan det även vara solenoiden på startmotorn.

Utmarks-Loke
8 februari 2018 · 5 833 Inlägg

Ja, självklart solenoiden eftersom det inte ens hördes något klickande. Men den är ju ihopbyggd med startmotorn och en del av den, man brukar inte byta den löst

Evildan
9 februari 2018 ·

Går den att bogsera igång?

frontareen
9 februari 2018 · 8 Inlägg

Mack skrev:
Undersök kablarna till tändspolen.
Var med om ungefär samma sak på min nuvarande GL. Var plötsligt stendöd när man skulle starta. Visade sig vara en kabel till ovanstående som var avskavd.

Kablarna går in i en kabelhärva men den ser inte ut att vara skadad.

Svarte_Orm skrev:
Jag tror på tändningslåset. Men man kan ju prova att mäta om det kommer någon spänning till startmotorn när man vrider på nyckeln.

Fick fram spänning och 12V när jag vred nyckeln och mätte. Då är det alltså startmotorn och inte tändningslåset som knasar?

Evildan skrev:
Går den att bogsera igång?

Ja, vi lyckades bogsera igång utan problem.

Utmarks-Loke
10 februari 2018 · 5 833 Inlägg

Låter onekligen som du har problem med startmotorn eller snarare solenoiden då. Har du tur går det att plocka isär och fixa men det enklaste är att bara köpa en för 999kr på biltema

frontareen
10 februari 2018 · 8 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Låter onekligen som du har problem med startmotorn eller snarare solenoiden då. Har du tur går det att plocka isär och fixa men det enklaste är att bara köpa en för 999kr på biltema

okej, får väl bli att byta motorn då. Är den svår att komma åt eller? kanske är lättare underifrån? har inget garage så när jag väl plockar ur den så är det nog mera värt att ingandla en helt ny som garanterat håller ett tag, vore ju inte så roligt att behöva byta igen om något år, om den är krånglig att få bort dvs.

Evildan
10 februari 2018 ·

Den byter du jätteenkelt uppifrån.
Börja med att lossa minuspolen på startbatteriet innan du börjar fippla med annat så slipper du svetsa fast din ringnyckel i motorblocket.
Det tar säkert 20 minuter att byta, dessa gamla Volvos är tokenkla att skruva med.

Senast redigerat av Evildan (10 februari 2018)

jaka54
10 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Solenoiden byter du lätt!  På min Audi 100-89 så la kallstartventilen av i början av november och jag funderade länge på om det var termotidgivaren (som mäter temperaturen på vattnet i blocket) eller  själva kallstartventilen ...eller kabelbrott som var boven.
Tack vara hjälpsam medlem på "Nordic audi" fick jag ett kopplingsschema och kunde se att strömmen (+12v) till kallstartventil  och termotidgivare kom från solenoiden.
Och mycker riktigt när jag bytte solenoid , köpt från "Väsby Bil el" för 300kr så funkade allt perfekt igen.
Solenoiden sitter med tre skruvar och är således lätt att lossa, men startmotorn måste bort från motorn (sitter med två skruvar).

frontareen
10 februari 2018 · 8 Inlägg

Okej tack för all hjälp! Återkommer om jag stöter på något problem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang