Vinande missljud i drivlina när man släpper kopplingen efter nedväxlning

Tarasus
24 april 2018 · 9 Inlägg

2008 B7 A4 tdi quattro.

Körde på motorväg under acceleration vid omkörning (laglig motorvägshastighet + moms), när jag släpper gasen så händer något och ett metalliskt/mekaniskt ljud som påminner stark om när man sätter en vinkelslip i en plåt uppstår, ljudet kommer framifrån, ungefär vid fötterna, så vitt jag lyckas lokalisera det.
Frikopplar och rullar av, ljudet avtar men påverkas inte av att jag bromsar in eller motorvarven. Går ut och kollar under, inget läckage, ingen doft ö.h.t. som är utöver det vanliga, inga varningslampor som har tänts.

Testar olika saker för att se om jag kan få fram ljudet igen och när jag släpper upp kopplingen efter en nedväxling så kommer det. Inga problem att få i 2:an i 50-60km/h, hoppar i direkt. Men så fort kopplingen börjar ta kommer detta ljud, kvarstår i någon sekund sedan försvinner det.
Uppstår alltså bara när man släpper upp kopplingspedalen när man har växlat ner, eller motorbromsar som jag gjorde på motorvägen. Av ljudets intensitet så verkar det följa hastigheten och inte motorvarven.

Som vanligt svårt att beskriva ljud, men som en blandning mellan en v-låda med rakskurna drev och en vinkelslip som man sätter i en plåt.

Inte lyckats få fram några ljud vid stillastående när man trampar ur, inga klonk, inga dofter, inga problem i övrigt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang