Kolla automatväxellådsolja på gamla jänkare?

Cargo1980
29 april 2018 · 245 Inlägg

Har en cheva-jänk från 60-talet och idag innan uppstart och vid kall motor kollade jag transmissionsoljenivån. Den låg långt över ”full”-strecket. Körde sedan motorn varm och vid tomgång kollade jag stickan. Då var det under ”add”-strecket (fyll på).

Visst är det så att oljan kollas när motorn är varm och går på tomgång? Nån med erfarenhet av gamla jänkare? I sådanafall är det verkligen dags.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april 2018 · 14 042 Inlägg

Classicern skrev:
Har en cheva-jänk från 60-talet och idag innan uppstart och vid kall motor kollade jag transmissionsoljenivån. Den låg långt över ”full”-strecket. Körde sedan motorn varm och vid tomgång kollade jag stickan. Då var det under ”add”-strecket (fyll på).

Visst är det så att oljan kollas när motorn är varm och går på tomgång? Nån med erfarenhet av gamla jänkare? I sådanafall är det verkligen dags.

Så här ska du göra:
Varmkör motorn ordentligt. Låt motorn stå på tomgång. Dra växelspaken sakta enligt följande: P R N D 2 1 2 D N R P. Därefter kollar du oljan. Är det för lite olja så fyller du på rätt olja.
Ganska enkelt faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cargo1980
29 april 2018 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
Har en cheva-jänk från 60-talet och idag innan uppstart och vid kall motor kollade jag transmissionsoljenivån. Den låg långt över ”full”-strecket. Körde sedan motorn varm och vid tomgång kollade jag stickan. Då var det under ”add”-strecket (fyll på).

Visst är det så att oljan kollas när motorn är varm och går på tomgång? Nån med erfarenhet av gamla jänkare? I sådanafall är det verkligen dags.

Så här ska du göra:
Varmkör motorn ordentligt. Låt motorn stå på tomgång. Dra växelspaken sakta enligt följande: P R N D 2 1 2 D N R P. Därefter kollar du oljan. Är det för lite olja så fyller du på rätt olja.
Ganska enkelt faktiskt.

/Benny

Bra instruktion Benny, japp rätt ATF-olja är beställd :-) måste även byta remmen till till styrservopumpen. Du vet ju hur sådana här gamla godingar ser ut, så jag frågar dig när jag har dig på tråden. På Hansen Racing finns två remmar. En för AC och en utan. Vettefan om jag har AC eller inte. Det är en 65-a. Hur identifierar jag detta?

Så här ser det ut innifrån:

http://forumbilder.se/H6K18/8b20d89e-7c … 399a3aceff

http://forumbilder.se/H6K18/b2ca473d-b4 … 4c54f61d67

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april 2018 · 14 042 Inlägg

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
Har en cheva-jänk från 60-talet och idag innan uppstart och vid kall motor kollade jag transmissionsoljenivån. Den låg långt över ”full”-strecket. Körde sedan motorn varm och vid tomgång kollade jag stickan. Då var det under ”add”-strecket (fyll på).

Visst är det så att oljan kollas när motorn är varm och går på tomgång? Nån med erfarenhet av gamla jänkare? I sådanafall är det verkligen dags.

Så här ska du göra:
Varmkör motorn ordentligt. Låt motorn stå på tomgång. Dra växelspaken sakta enligt följande: P R N D 2 1 2 D N R P. Därefter kollar du oljan. Är det för lite olja så fyller du på rätt olja.
Ganska enkelt faktiskt.

/Benny

Bra instruktion Benny, japp rätt ATF-olja är beställd :-) måste även byta remmen till till styrservopumpen. Du vet ju hur sådana här gamla godingar ser ut, så jag frågar dig när jag har dig på tråden. På Hansen Racing finns två remmar. En för AC och en utan. Vettefan om jag har AC eller inte. Det är en 65-a. Hur identifierar jag detta?

Så här ser det ut innifrån:

http://forumbilder.se/H6K18/8b20d89e-7c … 399a3aceff

http://forumbilder.se/H6K18/b2ca473d-b4 … 4c54f61d67

Det verkar inte vara så att du har AC. En AC på en gammal Cheva brukar se ut som ett 20 cm långt 4-tumsrör, svart med två tryckslangar kopplade till sig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cargo1980
29 april 2018 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Så här ska du göra:
Varmkör motorn ordentligt. Låt motorn stå på tomgång. Dra växelspaken sakta enligt följande: P R N D 2 1 2 D N R P. Därefter kollar du oljan. Är det för lite olja så fyller du på rätt olja.
Ganska enkelt faktiskt.

/Benny

Bra instruktion Benny, japp rätt ATF-olja är beställd :-) måste även byta remmen till till styrservopumpen. Du vet ju hur sådana här gamla godingar ser ut, så jag frågar dig när jag har dig på tråden. På Hansen Racing finns två remmar. En för AC och en utan. Vettefan om jag har AC eller inte. Det är en 65-a. Hur identifierar jag detta?

Så här ser det ut innifrån:

http://forumbilder.se/H6K18/8b20d89e-7c … 399a3aceff

http://forumbilder.se/H6K18/b2ca473d-b4 … 4c54f61d67

Det verkar inte vara så att du har AC. En AC på en gammal Cheva brukar se ut som ett 20 cm långt 4-tumsrör, svart med två tryckslangar kopplade till sig.

/Benny

Drivs inte Ac-n av någon av remmarna? Just nu har jag två remmar och då drivs generatorn, vattenpumpen och styrservot.

Har du premiärstartat dina bilar? Själv var jag ute idag. Ville inte tända först och det gick nog nästan ett batteri innan den hoppade, hostade igång. Fick gå lite på tongåbg och sen lugn körning. Nu startar den lätt och fint när man fick ”blåsa” ur den lite :-)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april 2018 · 14 042 Inlägg

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Bra instruktion Benny, japp rätt ATF-olja är beställd :-) måste även byta remmen till till styrservopumpen. Du vet ju hur sådana här gamla godingar ser ut, så jag frågar dig när jag har dig på tråden. På Hansen Racing finns två remmar. En för AC och en utan. Vettefan om jag har AC eller inte. Det är en 65-a. Hur identifierar jag detta?

Så här ser det ut innifrån:

http://forumbilder.se/H6K18/8b20d89e-7c … 399a3aceff

http://forumbilder.se/H6K18/b2ca473d-b4 … 4c54f61d67

Det verkar inte vara så att du har AC. En AC på en gammal Cheva brukar se ut som ett 20 cm långt 4-tumsrör, svart med två tryckslangar kopplade till sig.

/Benny

Drivs inte Ac-n av någon av remmarna? Just nu har jag två remmar och då drivs generatorn, vattenpumpen och styrservot.

Har du premiärstartat dina bilar? Själv var jag ute idag. Ville inte tända först och det gick nog nästan ett batteri innan den hoppade, hostade igång. Fick gå lite på tongåbg och sen lugn körning. Nu startar den lätt och fint när man fick ”blåsa” ur den lite :-)

Det ska den göra. Pontiacen och Vetten har varit påställda hela vintern. I januari var jag ute med Pontiacen och fler gånger efter det bara vägarna är torra så är det skojigt. Vetten stod längst in i garaget så den har stått till förra söndagen då det var stora bilflyttardagen så det blev en tur med den också. Så nu kommer jag åt båda enkelt. Vanen är påställd men ska besiktas innan man får köra. Pontiacen ska besiktas 1 juni och Vetten 2019.

Happy Cruising!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang