3 av 4 bromsskivor varma efter körning, ska det vara så?

Mackaspinn
8 maj 2018 · 3 Inlägg

Har precis köpt en Opel Astra från 2011. Idag efter körning kände jag på en bromsskiva för att kolla om den va varm då jag haft problem med bromsar som ligger åt på min förra bil. Kände sedan runt på alla och tre av skivorna var varma och den fjärde var sval. Sträckan jag körde va på 6 km varav 2 på motorväg inget onormalt bromsande. Kände ingen bränd lukt heller. Brukar bromsskivor bli varma så fort eller är det något som är fel?

Utmarks-Loke
8 maj 2018 · 5 840 Inlägg

Hur varma var dom, lite ljumna eller brännheta?

Mackaspinn
8 maj 2018 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur varma var dom, lite ljumna eller brännheta?

Gick inte att hålla fingret på dem. Kan det bero att värmen håller i sig från de inbromsningar man gjort?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Troligen kom du på varför bilen bilen såldes.
Själv har jag aldrig sålt en bil utan alltid kört dom Slut.
Det är bara till att ta sig i kragen och fixa till bromsarna helt enkelt.
Men ett surt telefonsamtal till säljarna ger väl inget..
Han säger väl som alla andra att "det visste jag inte  "..
Trots allt så känner man nog tusan till vad som behövs göras på sin bil och orkar man inte eller tycket det är dyrt, så säljer man..

Senast redigerat av chanstagarn (8 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
8 maj 2018 · 5 840 Inlägg

Nej, så varma skall de inte vara om du inte kört Nürburgring. Du får nog gå över bromsoken och "motionera" dom så kolvarna går lätt tillbaka.

Mackaspinn
8 maj 2018 · 3 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nej, så varma skall de inte vara om du inte kört Nürburgring. Du får nog gå över bromsoken och "motionera" dom så kolvarna går lätt tillbaka.

Körde precis till affären (2km) kände på parkeringen då va de svala. Gjorde 4-5 bromsningar på vägen hem för att testa och de var varma när jag kom hem, alla 4 denna gången, därför jag tänkte det kunde bero på att man använde bromsen ”ofta” men då ska de alltså inte bli så varma alltså?

Evildan
8 maj 2018 ·

Bromsar som används blir faktiskt varmare än att du kan hålla med fingertopparna emot dom även efter några små inbromsningar.
För att säkerställa om dom kärvar så hissar du upp bilen och roterar hjul för hjul. Går dom lätt ligger inte bromsarna på.
Glöm inte att använda pallbock för säkerhets skull.

torsen
9 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Som skrivits ovan - helt normalt att bromsskivor blir varma.
Ditt problem tycker jag i stället är att en skiva är kall!
Funkar verkligen bronsen på det hjulet?
Eller sitter beläggen/kolvarna fast?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang