Laga buckla och plastskada på stötfångare

danne8888
13 maj 2018 · 6 Inlägg

Har lyckats köra in i någonting med vår bil och fått en skada på stötfångaren, längst fram till vänster. Dels har det blivit en buckla där stötfångaren "tryckts uppåt" och plastdetaljer har gått sönder. Går detta att åtgärda på något enklare sätt? Lackskadorna spelar mindre roll då de är under bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213357/213357-8f454c93068aa4f5a13c6d881f6dd414.jpg

jaka54
13 maj 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ta bort fronten och se vad som gått sönder bakom (det ser ju ut som annat också fått sig en törn).
Plaststötfångare kan lagas med 30timmars gjutepoxy och ovh 105g satin glasfiberväv (eller grövre) samt microballonger som utfyllnad vid spackling
Men i ditt fall skulle jag nog ta loss fronten och sedan (om inget är sprucket) värmt med varmluftpistol och försökt "böja allt rätt".

engolf
13 maj 2018 · 3 235 Inlägg

Hälla kokande vatten på den deformerade delen kan hjälpa att återfå formen (plast har ofta formminne, och vid uppvärmning går tillbaka till sin naturliga form).

danne8888
13 maj 2018 · 6 Inlägg

Tack för svaren. I och med att stötfångaren är av plåt så tror jag inte kokande vatten hjälper? Jag skulle på något sätt behöva "trycka ner" plåten där den åkt upp pga att jag kört på något, sedan kan kanske kokande vatten hjälpa på platsdetaljerna (eller kan det funka även för plåt?). Att ta bort fronten är inget jag fixar själv tyvärr utan i så fall får det bli att nyttja försäkringen till det..

Mew
14 maj 2018 · 2 160 Inlägg

danne8888 skrev:
Tack för svaren. I och med att stötfångaren är av plåt så tror jag inte kokande vatten hjälper? Jag skulle på något sätt behöva "trycka ner" plåten där den åkt upp pga att jag kört på något, sedan kan kanske kokande vatten hjälpa på platsdetaljerna (eller kan det funka även för plåt?). Att ta bort fronten är inget jag fixar själv tyvärr utan i så fall får det bli att nyttja försäkringen till det..

Din stötfångare är garanterat i plast. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang