it_mutt
Avstängd
16 juni 2018
· 10 388 Inlägg
Greenhorn skrev:
Ett sätt att kolla om hjullagret är dåligt är att greppa hjulet klockan 9 - 15:00 och vicka fram och tillbaka och lyssna å känna om det låter... även greppa framför och bakom hjulet klockan 12:00 och vicka.
Dock ska du inte ge dig in själv och byta hjullagret för att det nya ska pressas tillbaka och om det så ytters kommer lite fel, så åker du på att byta ganska snart igen. vore jag dig så skulle jag ta bilen till en verkstad. Då har du i alla fall garantin på arbetet om det skulle komma tillbaka. Detta har nämligen hänt mig för mig för några år sedan av klåpare på Mekonomen... efter ha kommit tillbaka den 3gången på samma hjul, så tog jag min bil till en skoda verkstad och de kunde se att lagret var helt slut. Notan fick Mekonomen stå för.
Fast...09-15 är väl mer för att kolla om en styrled är kass och 06-12 för hjullagret
Och det behöver inte pressas in, det är en kassett du byter. Totalt 5 bultar ska lossas (för att få bort själva lagerkassetten); 4 för att hålla lagerkassetten och en för att lossa drivknuten
Till TS;
Testa att svänga höger/vänster lite. Se om det låter mer/mindre.
- - - Edit - - -
Svänga medan du kör då.
- - - - Edit - - - -
Det brukar, det är absolut ingen garanti, vara "motsatt" hjul i förhållande till det håll du svänger åt.
Ett sätt att verifiera det hjullager som du misstänker (om du inte känner något glapp, för nej, alla dåliga hjullager glappar inte) är att hissa upp bilen, snurra lite fart på det misstänkta lagrets hjul och lägga fingrarna på fjäder/fjäderben, då brukar man kunna känna vibrationerna. Funkar även mot ex.vis drivaxel, men då kan lite mer fart behövas då man samtidigt bromsar ner hjulet med fingrarna på drivaxeln.
Senast redigerat av it_mutt (16 juni 2018)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!