KÖPRÅD Audi A6 C6 3.0 tdi Quattro

simlar
8 juni 2018 · 5 524 Inlägg

acapulco89 skrev:

simlar skrev:
Vet tyvärr inte vad det kostade att laga felen, han vet inte heller då han bara lämnade bilen till säljaren vid varje fel så fixade bilhandlaren det på begbilsgarantin.

Enda sättet är att se kvitto på att den är bytt, står inte med i serviceboken så där blir man inte hjälpt.

Tycker inte vet verkar gjort onormalt lite i serviceboken, finns inga tändstift och ingen haldex-olja på dessa. Däremot så verkar inte växellådsoljan nånsin vara bytt, och 26k mil på samma ATF-olja är inte positivt.

Jaha, va skönt för honom !
Begbilsgarantin är 6 månader ifall bilen står på företaget, va?

Aj då. Då kanske man skulle begära lägre pris eller att de på något vis gör något åt vxl-låds-oljan och kollar växellådan innan kanske?

Eller kan det ha gjorts på annan verkstad eller att man gjort det privat, kanske?

Låter ju sjukt att det inte skulle vara bytt på 26k mil :S För den ska väl servas runt 6k har jag hört?

Vet tyvärr inte vad som gäller för riktlinjer för begbilsgarantin vet att kompisen fick 3månader med fria mil då han köpte A6an.

Finns det inga kvitton på något så skulle då jag begära byte av vattenpump, högtryckspumprem och växellådsoljebyte innan köp, går dom inte med på det så skulle jag kolla vidare efter en bil med färre mil eller bättre servicehistorik.

6000mil gäller DSG-lådorna som sitter på bilar i Golf-klassen och större av märke VW, Skoda, Seat och Audi med tvärställd dieselmotor.
Audi med 3.0tdi har vanlig automatlåda och det kan hända att det är så kallad "livstidsolja", dvs bilen är tänkt att vara skrot innan växellådsoljan behöver bytas (livstidsfyllda atf-lådor brukar haverera vid 30-40k mil om oljan aldrig bytts).

Jag jobbar tyvärr inte med Audi så har ingen koll på deras serviceintervall, däremot så ska serviceintervallen stå i början av serviceboken och där står även vad som ingår i de olika servicarna som t.ex mellanservice.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
acapulco89
19 juni 2018 · 9 Inlägg

Tack alla för era svar !

Det har varit till stor hjälp, men det blir nog trots allt ingen 3.0 tdi.
En släkting ska sälja loss sin Audi A4 2.0T quattro -05 som gått strax över 20k mil.
Och han vill ha 15 lax för den då det är släktpris.
Uppe på den är den servad väl (och inte Longlife heller, stort plus)
Bensinare och manuell, så den är ju många steg från a6an, men detta blir ett allt för bra kap för att gå emot.
Det får bli en dieselglidare nästa gång wink

Allt jag hört om och läst om 2.0T är mycket bra. Verkar inte vara mycket att hålla koll på där. Eller?

Evildan
19 juni 2018 ·

acapulco89 skrev:
Tack alla för era svar !

Det har varit till stor hjälp, men det blir nog trots allt ingen 3.0 tdi.
En släkting ska sälja loss sin Audi A4 2.0T quattro -05 som gått strax över 20k mil.
Och han vill ha 15 lax för den då det är släktpris.
Uppe på den är den servad väl (och inte Longlife heller, stort plus)
Bensinare och manuell, så den är ju många steg från a6an, men detta blir ett allt för bra kap för att gå emot.
Det får bli en dieselglidare nästa gång wink

Allt jag hört om och läst om 2.0T är mycket bra. Verkar inte vara mycket att hålla koll på där. Eller?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/
Jättebra problemfri motor...

Jag ska väl tillägga att för 15000kr hade faktiskt även jag köpt den, för att flippa den givetvis.

Senast redigerat av Evildan (19 juni 2018)

acapulco89
19 juni 2018 · 9 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja/
Jättebra problemfri motor...

Detta har jag också läst om, men detta är väl de nya motorerna som introducerades senare?
Det står tyvärr inga årsmodeller i artikeln och bilden är på en nådigt nyare bil än en 05a.
Men jag kan absolut ha fel, dock har jag inte stött på en enda tråd där någon säger att denna motorn strular.

Sen att lägga till är detta inte en FSI-motor utan en vanlig turbo.

Evildan skrev:
Jag ska väl tillägga att för 15000kr hade faktiskt även jag köpt den, för att flippa den givetvis.

Jag antar att flippa betyder köpa för att sälja dyrare med en gång? big_smile

Senast redigerat av acapulco89 (19 juni 2018)

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

acapulco89 skrev:

Evildan skrev:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja/
Jättebra problemfri motor...

Detta har jag också läst om, men detta är väl de nya motorerna som introducerades senare?
Det står tyvärr inga årsmodeller i artikeln och bilden är på en nådigt nyare bil än en 05a.
Men jag kan absolut ha fel, dock har jag inte stött på en enda tråd där någon säger att denna motorn strular.

Sen att lägga till är detta inte en FSI-motor utan en vanlig turbo.

Evildan skrev:
Jag ska väl tillägga att för 15000kr hade faktiskt även jag köpt den, för att flippa den givetvis.

Jag antar att flippa betyder köpa för att sälja dyrare med en gång? big_smile

En artikel som kommit till 10 år "efter" din (tilltänkta) bil är givetvis inte så relevant. De "stora" motorproblemen kom på B8:orna, vilket även där är väldigt varierande, så det är, igen, inte heller relevant för din del.

B7:an är en trevlig kärra, i mångt och mycket samma bil som min "Sub5", i mångt och mycket inte samma bil som "Sub5" ( ett par tusen komponenter byttes ut mellan b6 och b7).

Tryck i en dubbeldinstereo med android, så har du underhållningsbiten löst.

Och jo, det är ett "bra steg" från en C6, och mycket "lull-lull" saknas, men, inte är B7:an något värdelöst köp inte, och speciellt inte för pengarna du pratar om.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang