Spänna/släppa handbromsvajer - Audi A6 2004(C5)

94 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Finns det ingen justering vid handbromsspaken? Måste man under bilen och justera kablarna på båda sidorna var för sig? Finns det ingen gemensam justerare? Tror att den ligger på i bak eftersom hjulen är lika varma i bak som fram och det ska det verkligen inte vara. Och efter ett tag börjar det tjuta när jag bromsar. Detta har börjat efter jag bytte belägg i bak

Ej Quattro

Senast redigerat av classexa (21 juli )

259 Inlägg
Skrivet 21 juli #2

Det är säkert oken bak som kärvar. Det sista man ska göra är att vara och justera på handbromsen . Av med hjulen och kolla om armarna åker hela vägen tillbaka när du släpper handbromsen. Spola på med nån smörjolja och motionera armarna med en polygrip. Blir det då bättre så har du problemet där. Vill du verkligen vara och skruva på justeringen så brukar den vara just bakom spaken under inredningen.

Senast redigerat av fax110 (21 juli )

94 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #3

Ska ta och kika på det imorrn. Tack

94 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #4

Ska vajern ligga mot stoppet när man släppt handbromsen? Den ligger 2-3mm ifrån på ena sidan, lite närmre på andra. Här är en bild


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77719/77719-1d65d149ce1c26d6523f6cf4d9260866.jpg

Senast redigerat av classexa (22 juli )

259 Inlägg
Skrivet 22 juli #5

Stoppet på oket? Troligtvis ända emot men kan du bryta den med mejsel / polygrip har den inte gått tillbaks tillräckligt men går den inte rubba så ska det säkert vara sådär.

94 Inlägg
Skrivet 22 juli · Inlägg av trådskaparen #6

Jo den gick att bryta. Tror att vajern är lite för spänd för handbromsen tar väldigt mycket redan vid första hacket och det finns nästan inget frispel. Men det är inget jag orkar fixa med eftersom justeringen sitter bakom värmeskölden i tunneln under bilen

Det satt nått slags papper/skydd på beläggen som jag tog bort. Kanske det skulle suttit kvar?

Senast redigerat av classexa (22 juli )

2 597 Inlägg
Skrivet 22 juli #7

Hej!
Skulle inte tro att felet är för spänd vajer utan felet är antagligen det klassiska att fjädern inte orkar dra tillbaka vajern på grund av att att bromsarmens rotation(lagringsytan behöver smörjas) hindras av att det kommit in vatten och skit.  Lösningen som berättas på numera nerlagda siten "NordicAudi var att borra hål i bromsoket där armen är lagrad , gänga upp med  6mm gängtapp och skruva in en smörjnippel.
Det var vad jag gjorde på brorsans Audi 100 Turbo -91:a när bromsarmarna bak på hans bil fastnade och bromsarna  har fungerat perfekt sedan dess.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8f851b017ad2a7c12fc2831706fe7177.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-fd7ce6b53cb0d05865351a8ff818aba3.jpg

Senast redigerat av jaka54 (23 juli )

Forummoderator · 7 383 Inlägg
Skrivet 22 juli #8

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle inte tro att felet är för spänd vajer utan felet är antagligen det klassiska att fjädern inte orkar dra tillbaka vajern på grund av att att bromsarmens rotation(lagringsytan behöver smörjas) hindras av att det kommit in vatten och skit.  Lösningen som berättas på numera nerlagda siten "NordicAudi var att borra hål i bromsoket där armen är lagras , gänga upp med  6mm gängtapp och skruva in en oljenippel.
Det var vad jag gjorde på brorsans Audi 100 Turbo -91:a när bromsarmarna bak på hans bil fastnade och bromsarna  har fungerat perfekt sedan dess.

Vorsprung etc..? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang