Felkodsläsare som håller måttet

Fantasma
8 augusti 2016 · 5 Inlägg

Måste först förtydliga att jag ska ha den som hobby, så den kommer garanterat inte inbringa någon inkomst. Så givetvis är en billigare folkodsläsare att föredra smile

Har blivit smått less att köpa på mig en massa billiga ODB2 felkodsläsare för att sedan upptäcka att de inte funkar till vissa bilmodeller. Söker därför en ny som klarar av att läsa av de allra vanligaste bilmodellerna.

Snubblade över denna http://www.runns.se/felkodslasare/felko … lla-system och den ser klart intressant ut smile Synd bara att det inte går att använda sin smartphone med den.
Undrar därför om ni sitter på andra bättre, billigare tips. Vill som sagt inte spendera allt för mycket pengar, men jag vill inte heller köpa en ny läsare dagen jag byter bil.

Soulman
8 augusti 2016 · 1 271 Inlägg

Din fråga är ju som att skjuta med en avsågad hagelbössa. Ska den fungera för t.ex Porsche eller precis alla förekommande bilmärken på marknaden? Som alltid gäller att man får vad man betalar för.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Fantasma
8 augusti 2016 · 5 Inlägg

Soulman skrev:
Din fråga är ju som att skjuta med en avsågad hagelbössa. Ska den fungera för t.ex Porsche eller precis alla förekommande bilmärken på marknaden? Som alltid gäller att man får vad man betalar för.

Fantasma skrev:
Har blivit smått less att köpa på mig en massa billiga ODB2 felkodsläsare för att sedan upptäcka att de inte funkar till vissa bilmodeller. Söker därför en ny som klarar av att läsa av de allra vanligaste bilmodellerna.

I min värld så hör Porsche inte in i "gruppen" vardaglig bil, inte de nya modellerna iaf wink Men jo, den nya läsaren ska väl kunna klara av de allra mest vardagliga bilar som man kan tänkas skruva med.

666_Beast
15 oktober 2016 · 1 863 Inlägg

Biltemas funkar bra, fick ut exakt samma felkod på frugans Volvo som Volvo själva fick ut när dom undersökte bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jesper328
15 oktober 2016 · 2 333 Inlägg

Använder mig utav en som man kan göra en massa roliga saker med förutom att läsa ut felkoder.
Kostade mig ca 400kr. smile

Vågar man länka den här med tanke på att det är piratkopia?

Edit : Måste användas med en dator, smidigast blir ju laptop. smile
Ska fungera på de allra flesta bilmärken.

Senast redigerat av Jesper328 (15 oktober 2016)

Up the RA
Jesper328
24 november 2016 · 2 333 Inlägg

Köpte en ELM327 jag med en gång i tiden och den funkade när den kände för det.
Denna är det jag använder mig utav : https://www.aliexpress.com/w/wholesale- … anner.html
Eller ja, en av dom i alla fall.
Alltså de svarta och silvriga grunkorna.

Har inte stött på någon bil än som jag inte kan läsa/logga/etc.

Senast redigerat av Jesper328 (24 november 2016)

Up the RA
spillolja
24 november 2016 · 4 014 Inlägg

Vill man ha en universal OBD2-can läsare så vill jag slå ett slag för diamex DX65:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalo … eld-p-2345

akilleshällen med en univesal är att den inte alltid kommer åt alla system som tex ABS,fönsterhissar, SRS m.m  vilket såfall kräver en fordonsspecifik diagnostikutrustning  som tex. vag-com för VW och Audi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AllanB Avstängd
24 november 2016 · 4 Inlägg

Ok, men diamex är alltså bättre än foxwell och icarsoft? Eller vad är det som utmärker den?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2016 · 4 917 Inlägg

Att det ska vara så svårt att samarbeta på mjukvarufronten billedes är ju för sorgligt.
Här ska en stackars bilist behöva köpa en specialanpassad programvara om man byter till en annan bil.
Nej, dethär luktar blåsning lång väg..
Helt onödiga extrakostnader och vi stackare BARA betalar och ser glada ut..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
24 november 2016 · 4 014 Inlägg

har inte provat Foxwell eller Icarsoft, men jag har själv en DX65:a och ger ett gediget intryck jämfört med det kinaskräp som finns tillgänligt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AllanB Avstängd
24 november 2016 · 4 Inlägg

Ok, men diamex är alltså bättre än foxwell och icarsoft? Eller vad är det som utmärker den?

SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2016 · 7 217 Inlägg

autocom kopiorna från aliexpress, ingår mjukvara till de ? Kan man släcka service lampor osv ?
Vilka språk är den eventuella mjukvaran på ? Jag kan inte kinesiska hmm

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
24 november 2016 · 4 014 Inlägg

CHEEVA skrev:
autocom kopiorna från aliexpress, ingår mjukvara till de ? Kan man släcka service lampor osv ?
Vilka språk är den eventuella mjukvaran på ? Jag kan inte kinesiska hmm

Dom ska vara på Engelska men även Svenska, säkrast att välja engelsk version, har man otur fastnar den i tullen, men jag är dock osäker på följderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2016 · 7 217 Inlägg

spillolja skrev:

CHEEVA skrev:
autocom kopiorna från aliexpress, ingår mjukvara till de ? Kan man släcka service lampor osv ?
Vilka språk är den eventuella mjukvaran på ? Jag kan inte kinesiska hmm

Dom ska vara på Engelska men även Svenska, säkrast att välja engelsk version, har man otur fastnar den i tullen, men jag är dock osäker på följderna

är det olagligt att köpa en sådan ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
24 november 2016 · 4 014 Inlägg

CHEEVA skrev:

spillolja skrev:

CHEEVA skrev:
autocom kopiorna från aliexpress, ingår mjukvara till de ? Kan man släcka service lampor osv ?
Vilka språk är den eventuella mjukvaran på ? Jag kan inte kinesiska hmm

Dom ska vara på Engelska men även Svenska, säkrast att välja engelsk version, har man otur fastnar den i tullen, men jag är dock osäker på följderna

är det olagligt att köpa en sådan ?

Orginalet av autocom kostar gissningsvis runt 40.000:-  evt. ingår något år uppdatering, extra upptatering mot tillägg   

https://www.autocom.se/sv/produkter/ill … iratkopior

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
24 november 2016 · 2 333 Inlägg

spillolja skrev:

CHEEVA skrev:
autocom kopiorna från aliexpress, ingår mjukvara till de ? Kan man släcka service lampor osv ?
Vilka språk är den eventuella mjukvaran på ? Jag kan inte kinesiska hmm

Dom ska vara på Engelska men även Svenska, säkrast att välja engelsk version, har man otur fastnar den i tullen, men jag är dock osäker på följderna

Har min på Svenska.
Tog 1.5 vecka att få hem grejerna.

Har för det mesta använt min till felsökning på flertalet bilar, dvs läsa koder och köra live-data.
Funkar klockers till att nolla serviceindikatorer och allt möjligt!
Jobbade på en mindre verkstad tidigare där de använde en sådan här och hade väldigt sällan problem med den.

Up the RA
zemet
17 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Gör ett litet trådlyft:)

Jag är presis som trådskaparen uten efter en universal felkodsläsare för vanliga personbilar.
Hemma på gården står just nu en Ford fiesta, en V70 och en nissan navara. Vilka mer bliar som hamnar på gården i framtiden är ytterst oklart.

Är det DX65 som gäller fortfarande eller skall jag satsa på något annat?

Jag vill kunna läsa och radera felkoder, mer avancerat än så tror jag inte jag behöver. 

Någon som har en rekomendation eller någon pålitlig sida att beställa en DX65a ifrån?

spillolja
17 augusti 2018 · 4 014 Inlägg

Conrad har den:
https://www.conrad.se/p/obd-ii-diagnosv … st=product

men för att få den fraktfritt så får man köpa något annat krafs för ca 5:-

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang