Finns, minst, 3 olika vägar att gå för att uppfylla ditt önskemål.
Har själv provat alla 3 med förnöjelse.
1. Mekanisk automatisk differentialspärr typ "Lock Right" m fl.
2. Mekanisk automatisk differentialbroms/-spärr typ "Val Racing Torsen" m fl.
3. Mekanisk manuell pneumatiskt påverkad differentialspärr typ "ARB".
Dessutom finns s k "slir-/lamellbromsade differentialbromsar", "slungbromsade differentialbromsar", vajerpåverkade mekaniska differentialspärrar" samt "hydrauliskt påverkade differentialspärrar" (typ Mercedes 460 Geländewagen).
Bäst, men också dyrast, är typ 3.
Näst bäst är typ 2, som kostar runt 4.000:- + montering.
Prisbilligast är typ 1, som kostar runt 2.500:- + montering.
Typ 1 och typ 2 monterar man själv om man är någorlunda händig och med vanliga handverktyg på mellan 2 och 5 timmar. Beroende på hur noggrann man är. Är man pedant kan behövas 1 eller 2 indikatorklockor med magnetstativ. (använder jag)
Typ 1 kan vara farliga vintertid på glatt underlag, eftersom de spärrar mycket lätt och ibland oönskat.
Typ 2, torsendifferential, kräver en lite speciell körteknik för att den ska aktiveras/låsa. Men det lär man sig snabbt.