Byta handbromswire v70 -04

Meizter
25 augusti 2018 · 3 Inlägg

Hejsan!

Jag har försökt googla runt lite men svårt att hitta något som verkar vettigt med att byta handbromswire till volvo v70N 2004 modell och jag har själv aldrig bytt på en sådan.
Det jag har hittat som kanske kan var något liknande var denna:
http://www.volvosweden.se/infusions/fus … deo_id=779
Vet ni om Xc70 och V70 kan vara liknande eller skiljer det mycket?

Jag hade problem med att handbromsarna inte tog alls så jag tog bort allt bakom hjulet för att se, först så märkte jag ju att fästena till fjädrarna på bromsskölden hade rostat sönder så att backarna inte satt fast, bytte till nya sköldar o testade, men gjorde inte jätte mycket skillnad, sen så såg jag att skivan hade rätt så djupa spår men ändå så fanns det rätt mycket kvar på backarna så jag beställde nya skivor o backar o satte ihop och testade, de tog och fungerade mycket bra denna gången, fast högersidan låg det ändå på så då va det de sista och det jag hoppades från början att de inte skulle vara handbromsvajern men såklart är det ju det.

Nu ska jag ge mig in på att byta det då och om det inte är typ likadant från länken jag skrev där uppe så får ni gärna dela med er på ett bra skrivet sett för en som inte är så jätte duktig på sånt här eller kanske lyckats hitta nån sida där man kan förstå.

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar varför man måste byta wire i detta fallet.
Jag tror inte det blir någon skillnad såvida inte wiren är för lång.
Det handlar nog mer om en justering tror jag..
Sen undrar jag om man ska skriva wire eller vajer..smile
Men det blir väl som med  bultar och skruvar om man fördjupar sig förmycket .smile

Senast redigerat av bilknuffaren (25 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sukkan
25 augusti 2018 · 451 Inlägg

Det går bara att justera handbromsen på spaken. Men det kan ju vara en häverten som kärvar och behöver smörjas upp,på min v70 2002 så hade höljet böjt sig skarpt där den strax innan den går in i spakstället så den gick trögt så höger bak låg på, så det var bara o riva ut den och dit med en ny vajer så rullade det igen 😀

Sukkan
25 augusti 2018 · 451 Inlägg

Om det inte går att få dem o ta jämnt så kan man byta ut järnet som sitter mellan backarna mot en justering som sitter på dem tidiga v70 och s70 och justera var trumma för sig genom ett av hålen till hjulbultarna. Lite pilligt men brukar bli bra 😀

Meizter
26 augusti 2018 · 3 Inlägg

tack för svar, men glömde visst skriva att jag har även justerat ut vajern så mycket de går vid spaken och ändå så ligger det emot lite. jag har sökt med både wire och vajer hehe.

har en ny vajer som jag ska byta till vilketsom idag så frågan va mer hur man gjorde smile

Meizter
26 augusti 2018 · 3 Inlägg

klurade ut det, vajern bytt, tog ca 1 timma bara, lätt som en plätt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang