Skrapljud från bromsarna. Kan det vara Biltemas belägg som inte passar?

granite
16 september 2018 · 150 Inlägg

Jag har ganska nyss (några månader) bytt bromsbelägg fram på min Ford Mondeo. Innan bytet hade jag inga problem men efter bytet har bromsarna börjat skrapa. Det irriterande är att det inte gör det hela tiden vilket gör det svårt att fixa. Hur som helst, det uppkommer oftast när man kör på något, en grop i asfalten, järnvägsövergång etc, sen skrapar det med ett wosh wosh wosh - ljud. Ljudet upphör när man bromsar lätt men kommer tillbaka när man släpper bromsen. Sen kör man på nästa knöl och då kan det antingen försvinna eller bli värre. Jag tolkar det som om bromsbeläggen hoppar snett och ligger mot skivan. Jag har Biltema belägg, har aldrig haft några bekymmer med såna på andra bilar, förutom att Biltemas tabeller över vilka bromsar som passar var ibland är helt uppåt väggarna. Men att dom passar halvdåligt har jag inte varit med om.

Vad göra? Köpa Bosch-belägg? Nån som har erfarenhet av liknande?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 september 2018 · 14 041 Inlägg

granite skrev:
Jag har ganska nyss (några månader) bytt bromsbelägg fram på min Ford Mondeo. Innan bytet hade jag inga problem men efter bytet har bromsarna börjat skrapa. Det irriterande är att det inte gör det hela tiden vilket gör det svårt att fixa. Hur som helst, det uppkommer oftast när man kör på något, en grop i asfalten, järnvägsövergång etc, sen skrapar det med ett wosh wosh wosh - ljud. Ljudet upphör när man bromsar lätt men kommer tillbaka när man släpper bromsen. Sen kör man på nästa knöl och då kan det antingen försvinna eller bli värre. Jag tolkar det som om bromsbeläggen hoppar snett och ligger mot skivan. Jag har Biltema belägg, har aldrig haft några bekymmer med såna på andra bilar, förutom att Biltemas tabeller över vilka bromsar som passar var ibland är helt uppåt väggarna. Men att dom passar halvdåligt har jag inte varit med om.

Vad göra? Köpa Bosch-belägg? Nån som har erfarenhet av liknande?

Köp det som tillverkaren rekommenderar, det brukar bli bäst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
16 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det kan vara bromssköldarna som ligger emot skivan!

Utmarks-Loke
16 september 2018 · 5 833 Inlägg

Se till att beläggen glider lätt fram och tillbaka mot kanterna i oket, ibland får man putsa till dom lite med fil. Det kan också vara läge att lägga lite, lite fett där de glider, men se till att det inte kan komma något på skivan eller bromsytan på belägget

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang