Fälgbredd Audi A4 avant b8 -12

Tricktre
6 april 2019 · 1 Inlägg

Sitter och funderar på nya fälgar, 19-20” hur breda fälgar och vilket et  går det stoppa på utan att modda? Vissa påstår att 8,5 är max å vissa säger 9,5? Tanken är nå konkava fälgar så får ju gärna vara brett så de syns 😝

Cassius Hobbymekaniker
17 april 2019 · 470 Inlägg

Maxbredd kan jag inte svara på. Men det som kommer begränsa dig är dels hur breda däck du stoppar på fälgarna, kör du med stretch får du på lite bredare fälgar. Sen är det ET och höjd på bilen dom bestämmer resten.

En rejält hög bil kan du ha fälgar som sticker ut en halvmeter utanför skärmarna, de är inte godkänt med de går. En rejält låg bil får du istället förhålla dig till skärmkanterna. Hjulen måste kunna fjädra in och svänga också.

Sen ser en fälg med lågt et bredare ut än en med högt, även om dom är lika breda. Med bredare fälgar behöver du också bredare däck, minsta rekommenderade bredd till 9,5 tum är 235or, minsta rekommenderade till 8,5 tum är 215.

Jag har själv en A4 Allroad 2010 som jag tyvärr inte vet fälgbredden på, men dom är skodda med 255or. Den är törstigare sommartid än vintertid... Det är inte ofta de händer wink Hade jag varit du hade jag satsa på 8,5" fälgar och undersökt vilket ET som kan fungera. Leta upp fälginfo (fälgbredd och ET) på bilar du tycker hjulen sitter bra på, sen är de bara å räkna ut hur långt från anliggningsytan fälgkanten är (fälgbredden gånger 25,4 delat på 2 minus ET siffran) så kan du sen själv räkna baklänges för att få fram vilket ET du ska ha på 8,5" fälg för att fälgarna ska sitta lika långt ut i skärmkanten som på de exempel du hittat.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Stefan7neson
17 april 2019 · 394 Inlägg

Sikta på originalfälgar till en A5/S5, så får du en snygg fälg med lägre ET. Håller du dig då till 245 i bredd på däcken så sitter det väldigt snyggt i förhållande till skärmarna:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang