Ljud från däck/broms?

Hbaeck
17 april 2019 · 10 Inlägg

Hej

Har en Kia Sportage 1,7  -12.

Har nyligen uppstått ett missljud som troligen kommer från vänster fram. Det är ett ljud som inte är metalliskt utan mer vinande som att nåt tar emot.

Det låter inte hela tiden vid hjulets rotation utan precis som vid ett visst läge i rotationen. Vid lite sväng kan det komma men även vid rak körning.

Det luktar inte bränt eller så när man kört.

Jag har lyft upp bilen o det känns som hjulet borde snurra lite mer fritt när jag snurrar det. Jag har tagit av däcket o kollat lite. Ljudet kvarstår dock.

Vad skulle det kunna vara tro?

Tacksam för svar.

jaka54
17 april 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Hjullagret!

Hbaeck
18 april 2019 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hjullagret!

Så pass.. Tackar.

Hbaeck
6 maj 2019 · 10 Inlägg

Väcker denna igen då jag märkte att klossen på vänster sida var nära slutet. Så bokade in en tid och fick de bytta. Hördes inget sen.

Nu några dagar senare så har det uppstått ett rytmiskt tuffande ljud sad Som uppstår efter att ha kört ungefär 500 meter. Ljudet försvinner vid bromsning, för att sen komma ganska direkt igen.

Jag upplevde idag att ljudet intensifierades när man svängde. Men ökade även ju längre jag kört. Testade bara en liten stund efter ha kommit hem igen, och då var ljudet borta och började sakta komma igen efter som sagt 500 meter.

Nån idé??

Garnach
16 november 2022 · 1 Inlägg

Hbaeck skrev:
Väcker denna igen då jag märkte att klossen på vänster sida var nära slutet. Så bokade in en tid och fick de bytta. Hördes inget sen.

Nu några dagar senare så har det uppstått ett rytmiskt tuffande ljud sad Som uppstår efter att ha kört ungefär 500 meter. Ljudet försvinner vid bromsning, för att sen komma ganska direkt igen.

Jag upplevde idag att ljudet intensifierades när man svängde. Men ökade även ju längre jag kört. Testade bara en liten stund efter ha kommit hem igen, och då var ljudet borta och började sakta komma igen efter som sagt 500 meter.

Nån idé??

Hej,

Har du lyckats få reda på vad felet är/var?
Jag har nämligen samma fel. Ljudet triggas igång av skarpa svängar, som exempelvis körning i rondeller.
Låter som ett metalliskt ljud, som påminner om en centrifug (alltså snabbare takt desto fortare man kör).
Sedan är grejen också den att om jag stannar och stänger av motorn, säg att jag exempelvis ska tanka.
Efter det korta uppehållet (med avstängd motor) så är ljudet borta.
Har varit på verkstaden och de hittar inget fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang