6089
Sök

Cadillac 68 bruksskicksbevarande

Syftet är att försöka bevara bruksskicket.

63 537 Visningar
Uppdaterades senast idag 20:53
205 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#141
Jag har börjat skruva isär 500:an nu.
Jag kan för lite för att bedöma om den varit isär innan men jag ser inte ännu något som tyder på det.
Idag lyfte jag av topparna. Bultarna släppte men några satt hårt.
Mycket koksad olja på allt.
Jag blaskar rent smådelarna en aning i tvättbaljan så blir de lite trevligare.
Jag har lagt äggkartor i en kartong för att försöka hålla ordning.

Vi får väl se hur demonteringen framskrider.

Jag har förstått att det är lägre kompression och mindre hästkrafter i denna motor än den 472 jag har original i min bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-bcceb34d4bfdf8d89e0b43604a0dcf5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-a4331bc2419f6a9e31c78a600c48ae46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b6c435a9a504db2d56463b1620f2991b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c42ee488fed1342e17e7e240d7fb2ab1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-e6ce4720592652475afd1047128a332e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-42b0d5b96d1b6b4984749256bc988005.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-bfc62de122d7688b0c367ed709b81021.jpg
Senast redigerat av roke (27 februari )

205 Inlägg
tisdag 13:03
Trådstartare
#142
Här inte hänt så mycket men jag har demonterat extramotor nr 2.
Jag ska ta in den till motorfirma för att se vad de säger och bestämma fortsättning utifrån det.

I övrigt är bilen igång och midsommarcrusing avklarad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-baf09611ba36684a93d8fbc42082578f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4bb62dcc59eacabaff3d55daf86bee32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c347ab2feb53a0aa7f82c35a6aacf0b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-a2571f9bc02c0759607565851c409fa8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-0b112e0bb4ccd61becb714c448d46603.jpg

1 Inlägg
för 47 minuter sedan
#143
Jag har tittat på dina bilder!  Vad roligt!!! Du har haft den ett tag så kanske inte så mycket att lära dig av mig längre, men ändå.

Jag har 3 st såna här bilar i Kalifornien.  En Eldorado '68, en som din fast '70 och en limousin (för att vara helt exakt en Formal Sedan utan avdelningsruta) '70.

Det borde inte spela roll om kamkugghjulet sitter 180 grader fel eller inte.  Blir samma likväl, det är symmetriskt.

Kamkedjan borde alltid bytas på de här, de var plastdoppade från fabrik och den plasten har nog ramlat av nu, det är därför de alltid sitter löst.  Det finns en möjlighet att de hoppar av och det vore verkligen inte roligt.

Jag skulle definitivt använda LITE större och bättre kam om man kan.  Använd sen shimsade Z28 ventilfjädrar (Cadillac BB är samma dimension som Cheva SB i den biten).  Jag tror jag har .090 shims på min med långa Z28 fjädrar och ventilerna flyter inte (utan shims kom den nog bara upp till 3500 eller så).  Men vill du ha lite mer drag i bilen (kanske du inte bryr dig) så är det som hjälper mest att flytta upp varvtalet för växling i lådan.

Min bil skriker om bakdäcken när den växlar upp 2-3 i ungefär 85 mph (umm, 135 km/h??). Min automatlåda är från en Buick Electra 225 från 1966 tror jag, den har en turbin från en Super Turbine 300 med "switch pitch" så den dels har högre stall och dels kan växla till ännu högre stall (jag har en knapp under instrumentbrädan för att göra det).  Högre stall är roligt (bara lite högre) men switch pitch är inte så effektivt på en 472a.  Var nog mer effektivt just 64-67 på en lite högvarvig 390...

Jag kör min '70 DVC som vore den en normal ny bil i trafik här i Los Angeles.  Håller lite längre avstånd till framförvarande än när jag kör min Camaro 99.  Men håller väl 130 på motorvägen som alla andra.  Blir väldigt hett om golvet om man kör 160... (jag har dubbelt avgassystem som verkligen värmer golvet på bilen i riktigt hög fart).

Jag köpte min DVC 1997 och då hade den tror jag 148000 miles på mätaren.  Nu 2026 står den på 284000.  Bilen bara går!  Kör med Pertronix i tändsystemet.  Trevligt med skivbromsar fram.. det kan du säkert eftermontera om du vill, men vad jag förstår har det blivit svårt att hitta delar från 69-70, men 72 och senare finns visst nya grejor till.

Har en vän som precis köpt en Eldorado 72 här med bara 67000 miles.  Min limousin har 25000 miles på mätaren men har bott i roststat (Michigan).  Rosten är värst.  Min limousin har problem med att bensinen kokar och man får stopp om man fastnar i tung trafik när det är varmt ute.  Inga såna problem med vare sig DVCn eller Eldoradon.
Senast redigerat av Dogthree (för 41 minuter sedan)


Sök