torsen skrev:
195/65-15" = 634 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
205/55-15 "= 605,5 mm nominellt(varierar något med fabrikat)
Att "gå ner" innebär att bilen blir marginellt snabbare.
Hastighetsmätaren kommer att bli ännu mer glädjemätare.
Bränsleförbrukningen kommer på pappret att sjunka - men inte i praktiken.
Smala däck rullar lättare än breda, varför den praktiska bränsleförbrukningen kommer att öka.
Flera motortidningar har i dagarna "testat" sommardäck och redovisar hur lättrullande däcken är.
Vad du, tycket jag, bör beakta är hur pass bullriga däcken är.
Betänk att ljudtrycksnivån är en logaritmisk skala.
Betyder i klartext att ett däck som avger 73dBA bullrar dubbelt så mycket som ett däck på 70dBA.
Nog så viktigt med våra dåliga svenska vägar om du har ljudanläggning i bilen eller konverserar med passagerare.
Dessutom betyder högre profil högre komfort och tvärt om.
Personligen byter jag vanligen till däck med högre profil, men mindre bredd = tvärt om vad du funder på.