Toyota i prisklassen 30-60k.

Sayonara
31 maj · 4 Inlägg

Hej!

Är i jakt av en A till B bil för 30-60k och har kollat in Avensis & Corolla.

Har hört att Toyotas rent generellt bara går och går och därav så undrar man egentligen, är det värt att lägga vi säger, 15k mer för en som gått 10000 mil än en som gått 20000mil eller har det ingen betydelse på dessa modeller så länge dom är servade rätt?

Otroligt tacksam för svar. smile

// Kan lägga till att bilen kommer användas för stadskörning med korta sträckor och 2-3 gånger per år 100 mil t/r till Arlanda.

Senast redigerat av Sayonara (31 maj )

Ivel
31 maj · 140 Inlägg

Hur långt planerar du att köra med bilen under den tiden du äger den samt hur länge ska du äga den?

Sayonara
31 maj · 4 Inlägg

Ivel skrev:
Hur långt planerar du att köra med bilen under den tiden du äger den samt hur länge ska du äga den?

Ca 2-3 år och 3000 mil högst. Och vill då gärna att dessa ska vara utöver service och slitage, felfritt.

Senast redigerat av Sayonara (31 maj )

Ivel
31 maj · 140 Inlägg

Sayonara skrev:

Ivel skrev:

Ca 2-3 år och 3000 mil högst. Och vill då gärna att dessa ska vara utöver service och slitage, felfritt.

Då hade jag inte brytt mig om bilen rullat 20000 vid köp.
Det är relativt skottsäkra bilar både Corolla och Avensis, jag tycker du ska köpa det exemplaret du trivs med.
Länka gärna till objekten så hjälper forumets medlemmar till att kolla upp det om så önskas

Sayonara
2 juni · 4 Inlägg

Har årsmodellerna någon betydelse? såg även att en del av bilarna är gjord i Storbritannien och en del i Japan om det gör någon skillnad?

Kanske övertänker men är så otroligt less att göra dåliga bilköp (Audi,Vw,Volvo)

Senast redigerat av Sayonara (2 juni )

viccoA
2 juni · 2 485 Inlägg

Kollegans Corolla såg väldigt sliten ut interiört vid 15k mil. Växelspaksknoppen hade något fuskkrom som åkt av, damasken var i något syntet material som hade spruckigt, sätena kändes inte som när bilen var ny (nedsuttna). Jag tror säkert den håller rent maskinellt men den åldrades inte med värdighet (köptes ny och han hade den i 10 år). Skiljer det inga större pengar så köp en med 10k mil på mätaren.

Senast redigerat av viccoA (2 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni · 11 832 Inlägg

Men Ivel. Prius då?

Pengarna räcker till en fin sådan.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
2 juni · 140 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Men Ivel. Prius då?

Pengarna räcker till en fin sådan.

Vågar man ens föreslå en sådan?
En gen2 köps lätt för den ställda budgeten och driftsäkerheten som önskas är, som vi bilentusiaster vet, väldigt hög.

Sayonara
3 juni · 4 Inlägg

Några andra toyota ägare som har några inspel?

Senast redigerat av Sayonara (3 juni )

Presidento Of World
3 juni · 2 522 Inlägg

Sayonara skrev:
Några andra toyota ägare som har några inspel?

Prius. Mycket bil för pengarna då det är rätt ok standard utrustning. Dessutom billig i drift med skatt på 360kr..

Presidento saknar signatur
Richtenb
4 juni · 1 302 Inlägg

Min avensis 2a har gått 31k mil och den är som ny i chassi, startar alltid oavsett temp och går fint i motor. Det enda som är bytt förutom vätskor sen ny är bromsklossar, 2 bromsskivor (behövdes egentligen inte) och 3 lambdasonder.

Min förra avensis (1a gen) som dock "bara" hade gått 15k hade inget bytts på förutom bromsklossar.

Bra rostskydd och dessutom väldigt lättmekade.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt