viccoA skrev:
candyweiss skrev:
viccoA skrev:
Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?
Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg

Antal ton co2 att tillverka en ny fossil bil:
6 ton CO2e: Citroen C1 (snikmodell)
17 ton CO2e: Ford Mondeo (mellanutrustad)
35 ton CO2e: Land Rover Discovery (fullutrustad)
Antal ton C02e att tillverka ny elbil:
ca 7,3 ton C02e Nissan LEAF 40kwh enligt Nissan, enligt IVL ca 4-6 ton CO2e enbart för batteriet, IVLs studie har man dock skrattat gott åt internationellt då det verkade vara en del snabba slutsatser i den.
(Nissans fabrik går idag på helt förnyelsebar energi, precis som Teslas. Teslas batterier sägs dock vara bättre då de använder förnyelsebar energi i hög grad i tillverkningen (kanske inte i hjullastaren i gruvan osv)).
Det är svårt med kompletta co2e analyser för man kan hålla på i oändligheten och räkna, men grovt överslag sägs ovan stämma.
Vi förbränningen av 1 liter bensin blir det ca 2kg co2, det går i snitt åt ytterliggare ca 30-40% mer co2 att framställa, förflytta bensinen (från råolja), dvs ca 2,8kg co2 per liter olja.
Om du driver din elbil på förnyelsebar energi sägs den ha ett nollutsläpp men det stämmer inte, lokalt är utsläppet noll, men tex kraftverksdammen är byggd av betong som släpper ut mycket co2 vid tillverkningen osv. I Sverige är energimixen för en elbil gynnsam i co2 sammanhang, drivs den däremot med el från brunkol blir det tråkigare (ca 30% bättre än bensinbil per km).
Så står man i valet och kvalet mellan en ny elbil eller ny bensinbil är valet enkelt. Handlar det om att behålla sin gamla bil eller inte så beror det på hur mycket man kör osv.
Nu pratar vi dessutom bara co2, en förbränningsmotor släpper ut en massa annat bråte som en elbil inte gör efter den är tillverkad.