Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

KenthIJ
11 juni · 533 Inlägg
#1981

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Den som väntar på något gott...

https://www.bytbil.com/nyheter/toyota-s … a-ar-18525
Toyota presenterar nu en enorm offensiv på elbilar och bränsleceller. Om fem år ska märket sälja en miljon elbilar. Och redan nästa år, till OS i Tokyo, ska ett solid state-batteri presenteras.

Världens största biltillverkare har varit aningen sena ur startblocken när det kommer till renodlade elbilar. I stället har Toyota satsat på sina elhybrider och bränslecellsbilar. En strategi som har gått hem hos bilköparna eftersom Toyota är världens mest sålda bil. Dessutom verkar märket vara den enda som ligger bra till för att klara EU:s nya utsläppsregler från nästa år.

Men nu presenterar Toytota en jätteoffensiv på elektriska bilar. Toyotas utvecklingschef Shigeki Terashi höll en presentation där han stakade ut märkets framtid och hur de nu skyndar på utvecklingen. Anledningen är att de måste möta den stora efterfrågan på elbilar.

Den kanske största nyheten är att Toyota ska presentera ett så kallat solid state-batteri redan till OS i Tokyo nästa år.

Att göra ett försök är inte tillräckligt, du ska verkligen kunna leverera, säger Terashi.

Solid state-batterier kan komma att revolutionera hela bilindustrin, då de saknar elektrolytvätska, utan har fast material i stället. Dessutom är de både billigare och lättare än dagens lithiumjonbatterier. Batteritypen tros kunna revolutionera hela elindustrin i världen.

Av världens 5,5 miljoner sålda elbilar år 2025 vill Toyota sälja minst en miljon. Det kommer att vara både batteribilar och bilar som drivs med bränsleceller, samma teknik som redan finns i Toyota Mirai.

Toyota har i dagarna inlett ett stort samarbete med Subaru för att utveckla nya elbilsplattformar. De kommer att släppa både en crossover, en sedan, en suv och en minibuss.

Låter ju väldigt spännande!

Verkar ju som att C-HR börjar tillverkas som Elbil (EV)i Kina snart.
Dröjer väl innan den kommer till Europa dock

https://global.toyota/en/newsroom/toyot … ForumLinks

Verkar ju komma många nya El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller från flera tillverkare de närmaste åren.

Har för mig att jag sett någon sida på nätet där man listar alla nuvarande och kommande
El och mild Hybrid / PHEV /EV modeller av olika märken.

Hittar inte nu. Skall kolla

Nåja... kanske inte alla Hybrider/PHEV/ EV men många är det och mycket att läsa under "flikarna" upptill på sidan.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … miljobilar

Några nackdelar med nytt är ju dock produktionsutsläpp, väntetider och (just) nypriser

Senast redigerat av KenthIJ (11 juni )

candyweiss
11 juni · 335 Inlägg
#1982

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

caromania Forummoderator
11 juni · 7 823 Inlägg
#1983

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
12 juni · 335 Inlägg
#1984

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

viccoA
12 juni · 2 485 Inlägg
#1985

candyweiss skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Bra. Då kanske många inser vilket misstag och flopp de är nära på att gå på.
Vår regering lurar skiten ur vanliga arbetare om hur bra och miljövänlig elbilen är.
Hoppas att de flesta hinner avbeställa utan extra avgifter.
Elfordon för vanliga människor är största floppen någonsin.

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

candyweiss
12 juni · 335 Inlägg
#1986

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

caromania skrev:

Du får gärna utveckla med lite mer kött på benen. Eller är du ironisk igen?

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

viccoA
12 juni · 2 485 Inlägg
#1987

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

candyweiss skrev:
Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Senast redigerat av viccoA (12 juni )

caromania Forummoderator
12 juni · 7 823 Inlägg
#1988

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

Vätgasbilar är garanterat det som vi kommer att köra med i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va … hoppningar

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo … vatgasmack

Här är en båt (katamaran) som drivs med vätgas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock … havsvatten

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Det fetade: självklart kommer det finnas och finns redan nu. De flesta bor redan i städer i Sverige och det är bara en fråga om att uppgradera infrastrukturen, vilket redan sker. Det ska ju inte fungera för alla imorgon utan om kanske 30år. Dessutom, för de som inte vill, kan, eller på annat sätt saknar medel så kommer det gå att köpa bilar som drivs av bensin/diesel eller andra bränslen i många decennier framöver.

Jag är inte heller säker på att det är elbilen som kommer ersätta förbränningsmotorn men det är ju helt klart något som uppenbarligen fungerar väldigt väl för väldigt många människor och att majoriteten av befolkningen kommer kunna ladda sin bil är det inget snack om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
12 juni · 1 535 Inlägg
#1989

Ivel skrev:
Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Nej.
Om du kör i 50 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h, får du då mer eller mindre skador än om du kör 120 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h?

Det relevanta är inte den * absoluta* hastigheten, det är den *relativa* hastigheten.
Ser man enbart till absolut hastighet så är det i särklass säkrast att stå helt still, men prova att stå helt still mitt på motorvägen så får du se hur tryggt det känns.

Ivel
12 juni · 140 Inlägg
#1990

rcy skrev:

Ivel skrev:
Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor. 
Exempel: vid 50km/h blir konsekvenserna av en olycka mildare än om hastigheten var 100km/h. Överens om det?

Nej.
Om du kör i 50 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h, får du då mer eller mindre skador än om du kör 120 km/h och blir påkörd bakifrån av någon som kör 120 km/h?

Det relevanta är inte den * absoluta* hastigheten, det är den *relativa* hastigheten.
Ser man enbart till absolut hastighet så är det i särklass säkrast att stå helt still, men prova att stå helt still mitt på motorvägen så får du se hur tryggt det känns.

Jo.
Kör i 100km/h och krocka med någon annan som kör i 100km/h.
Om du överlevde så gör om samma sak i 50km/h.
Det var faktiskt inte ett svårare resonemang än så.
Lägre hastighet genererar både färre och mildare olyckor.

caromania Forummoderator
12 juni · 7 823 Inlägg
#1991

Den länkade artikeln är ingalunda ointressant men den är inte riktigt aktuell för frågeställningen i denna tråd. Starta gärna en egen tråd där det diskuteras för- och nackdelar med olika hastighetsbegränsningar men kladda inte sönder denna tråd nu.

Tack

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
12 juni · 335 Inlägg
#1992

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Kan man ladda en elbil på 4 minuter som med vätebilen i länken så är det helt klart intressant, och då behövs ju inte en massa laddstolpar heller.

Ivel
12 juni · 140 Inlägg
#1993

Här är ett förslag för att minska utsläppen.

https://www.dn.se/asikt/sank-hastighets … 3w47mx8njQ

SportPilot skånsk högflygande adel
12 juni · 6 530 Inlägg
#1994

ett utomordentligt dåligt förslag

caromania Forummoderator
12 juni · 7 823 Inlägg
#1995

Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Unleash
12 juni · 369 Inlägg
#1996

viccoA skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Då försöker vi igen.
Först producerar vi el. Som vi sedan använder för att producera vätgas? Som vi sedan tankar i bilen?
Hur många vätgasbilar har du kört? Har du åkt med i? Hur många gånger har du tankat? Hur många vätgasmackar ser du längs vägnätet? Jag har kört vätgasbil från Mercedes, Toyota och åkt vätgasbuss. 

Den teknik vi framställer vätgas med idag behövs nästan 2kwh för 1kwh vätgas. Alltså är det en förlust på nästan 50%. I framtiden hoppas man kunna minska förlusten till 35%.


Varför inte bara ladda bilen i uttaget och köra, man spar 50% energi, full tank varje morgon, infrastrukturen finns redan när det gäller laddning, snabbladdning är mycket enklare att bygga ut än vätgasmackar.
Ska vi tanka alla bilar med vätgas behöver elproduktionen ökas en del, ska vi köra alla bilar på el behövs det knappt göras något alls förutom öka upp effekten något i vissa villa kvarter (de som byggs idag), äldre villakvarter från -70 talet var designade för direktverkande elvärme så där finns gott om kapacitet.

I min ena länk visas en solcellsdriven vätgasstation, så visst måste det produceras el.

Du skriver att man har en fulladdad elbil varje morgon. Hur många har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet? Ingen av de jag känner i varje fall, ett fåtal har möjlighet att ladda hemma i villan.
Kan nog garantera att för de flesta människor kommer det aldrig att finnas några laddstolpar.

Kan garantera att det finns en himla massa laddstolpar och det blir fler hela tiden, fler elbilar - fler som vill tjäna pengar på att sälja el.
De nya 350kw laddarna tankar en elbil på ungefär samma tid som en vätgasbil tankas på macken, så de som absolut inte kan tanka på vanlig slö stolpe alt vid sin bostad/arbete kan åka till "elmacken".

Inser du vilken infrastruktur som behövs med sådana effektuttag? i Sverige ska vi dessutom skära ner på baskraften, ekvationen går ej ihop.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 juni · 11 685 Inlägg
#1997

caromania skrev:
Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

Jaa, knip igen!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
12 juni · 140 Inlägg
#1998

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

Jaa, knip igen!! wink

/Benny

Jag uppar gärna idéen.
Varför inte liksssm, då får invånarna i Karlstad sova och alternativa bränslens framställande kommer att ta än bättre fart.
Ni bägge skulle faktiskt kunna köra era gamla lik på syntetiska bränslen eller på sprit (i bilen, inte i gubbarna) utan större problem.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 juni · 11 685 Inlägg
#1999

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kanske införa motbok på fossila bränslen?
(Nej nu är det bäst man är tyst, politikerna kanske läser tråden...) big_smile

Jaa, knip igen!! wink

/Benny

Jag uppar gärna idéen.
Varför inte liksssm, då får invånarna i Karlstad sova och alternativa bränslens framställande kommer att ta än bättre fart.
Ni bägge skulle faktiskt kunna köra era gamla lik på syntetiska bränslen eller på sprit (i bilen, inte i gubbarna) utan större problem.

Hahaha!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
dasboot
12 juni · 425 Inlägg
#2000

Är det bara jag som är förvånad över hur många som är negativt inställda till att ersätta fossila drivmedel? Jag tycker att det är väldigt spännande och känslan av att tyst och bekvämt glida fram är ju oslagbar.

Fick en Skoda Superb L & K diesel när min Kia Optima PHEV var på om lackering efter att en gubbe missat att min bil stod parkerad. Det kändes som ett stort kliv tillbaka att köra en skramlig högljudd diesel bil. Samma sak när jag bytte Skodan mot en passat när motorlampan började lysa på Skodan.

Efter att ha kört i 6 månader och 1500mil med min Kia Optima PHEV så kör jag betydligt lugnare och är inte alls lika stressad i trafiken.

Nu är ju de flesta plugin hybriderna storstadsbilar om man vill köra på majoriteten av tiden på el.

Jag hoppas på utvecklingen av bränslecellsbilarna går snabbare så att det finns mer att välja på om 3år när det är dags att byta bil igen

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang