Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på forumet ett tag nu men tänkte att nu måste jag göra en update så ni kanske får ett hum om bilens status och varför det inte händer så mycket här..
Det senaste som hände var att bilen började blåryka efter gaspådrag då det kom en puff med blå rök bakom bilen, kollade rören till IC och dem var snustorra så tänkte att ventiltätningarna kanske fått stryk då dem aldrig blev bytta för att jag helt enkelt inte fick några i sotningssatsen jag köpte och körde toppen i reservdelstvätt innan montering.
Sagt och gjort så knåpades lite grejer ihop med en tanke om smidigt byte på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a2610f8dbb2297d1cdcf254d62a78e7f.jpg]()
Av med ventilkåpa och div grejer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2ddd65e74f88758163a891f38f6d4665.jpg]()
Kapade av ett gammalt tändstift och svetsade på en luftnippel så ventilerna inte ramlade ner när man plockade bort ventilfjädrarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7617754361b2a6138b2ebf89eab97ddd.jpg]()
Resultatet blev ingen jätte succé så nästa grej att kolla var turbon, som tur var hade jag ju en Arashi 19T låg så fick bli att montera den.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c8079b9a55929166fcaf59f57fcf6303.jpg]()
När den gamla garreten demonterats så syntes det att något inte stod rätt till

![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-83aefd709f5298f407cff94da25f6144.jpg]()
Men den nya turbon såg mycket finare ut!

Fick plocka av kompressor huset och stifta ur den då jag behövde vrida utloppet en aning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3b3b0348e9751c6cff6da4c0aaa30979.jpg]()
På plats med T7ans inloppsrör och lindat downpipe och rökfri såklart!
Pillade även i ett progran från en 2.0 aero inställt på 19t och steg1 så man har några blygsamma 250hk sålänge iaf.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f44ec9629400cf4a65e678532e425165.jpg]()
kom över svarvade T5 kolvar och en T7 topp, anledningen till detta byte är att t7 toppen ska flöda lite bättre och har smalare ventilskaft, något som ni kommer se på följande bilder.
Avgasventilern hamnade uppochner men ni får ha översyn med detta.

T7:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3841d8c51c16f63d9ed9bb69ceeec1ec.jpg]()
T5:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9ef04bb6cc6c1e7b3d725e1bfb925253.jpg]()
T7:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-83b712b33bf990cb226cf0846318294b.jpg]()
T5:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b583fbac26e49467c6f82639b4b1ac5a.jpg]()
Man ser ju framför allt på avgasventilerna hur stor skillnad skaften gör i kanalen.
Nu till varför det inte händer så mycket med Astran, det är nämligen så att jag vill inte köra den på vintern så blev att införskaffa sig en vinterbil, dum som man är så kan man ju inte ta en gammal rostig Nissan Micra utan ska ju vara bakhjulsdrivet och gärna coolt!
Så här är den, min tidskonsumernde och garageplatstagande Ascona B!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9ede2131e6f7c588f7374e597fe1b46d.jpg]()
Men varför tar den tid och garageplats? Jo! Den är nämligen superrostig!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-269f5c235385e05e4a55860d8ba362c2.jpg]()
Så har en hel del tidstagande plåtarbete på den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ec2a63fb3f255d0a64784970b695c299.jpg]()
Så fort den är färdig väntar roliga uppdateringar på Astran igen!