Nominell storlet på däck - hur beräknar man "tum-däck"?

torsen
28 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Hur får man reda på storleken = bredden och höjden, på ett "tum-däck"?
T ex 5.00-15" eller 5.60-15".
Nominell beräkning av "mm-däck" är inget problem.
Är det så enkelt som att 5.00 = 5" i både höjd och bredd = 100 profil?
Eller att 5.60 betyder 5" + 60% av en tum?
Gäller naturligtvis diagonaldäck.

Stefan7neson
28 augusti 2019 · 394 Inlägg

Precis så, det är bredden 5.60 tum som anges, profilhöjd anges inte i detta exempel.
Vet inte hur det är på diagonaldäck, men på radialdäck är icke angiven profilhöjd 82%.
Sedan finns på de diagonaldäck som är "lågprofil" en breddangivelse med hjälp av bokstäver, t ex. N 50-15, L-60-14.
Där betyder bokstaven en viss bredd, första siffran profil i procent, och sista siffran däckets höjd i tum.

caromania Forummoderator
28 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Min erfarenhet av crossply då jag köpt ett par uppsättningar är att siffrorna är synnerligen godtyckliga. Enda lösningen är att be att få både omkrets och bredd på däcket innan man beställer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
28 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:
Min erfarenhet av crossply då jag köpt ett par uppsättningar är att siffrorna är synnerligen godtyckliga. Enda lösningen är att be att få både omkrets och bredd på däcket innan man beställer.

Joo, jag har samma erfarenhet av olika däckfabrikats uppgivna dimensioner.
Sålunda är Interaco Super Swamper 32" lika stora som 33" Cooper Discoverer STT och Goodrich KM2 MT.
Enda däck som stämt med uppgiven däckdimension är, vad jag erfarit efter mätningar, 33" TOYO Open Country MT.
Nominella däckangivelser(i kataloger) stämmer sällan med verkligheten.
Ditt råd att begära omkrets och bredd(på pumpat däck) är inte många leverantörer som kan effektuera.

caromania Forummoderator
28 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:
Min erfarenhet av crossply då jag köpt ett par uppsättningar är att siffrorna är synnerligen godtyckliga. Enda lösningen är att be att få både omkrets och bredd på däcket innan man beställer.

Joo, jag har samma erfarenhet av olika däckfabrikats uppgivna dimensioner.
Sålunda är Interaco Super Swamper 32" lika stora som 33" Cooper Discoverer STT och Goodrich KM2 MT.
Enda däck som stämt med uppgiven däckdimension är, vad jag erfarit efter mätningar, 33" TOYO Open Country MT.
Nominella däckangivelser(i kataloger) stämmer sällan med verkligheten.
Ditt råd att begära omkrets och bredd(på pumpat däck) är inte många leverantörer som kan effektuera.

Longstone Tyres. Fast du ska väl ha moderna däck tolkar jag det som? Kolla deras hemsida, kan finnas det du söker efter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang