Köpråd - första bilen

candyweiss
7 september · 379 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

På "min" arbetsplats (stor arbetsgivare) står det övervägande bilar från  VAG och har gjort så i +20 år.
Man kan ju undra varför? Det är inte ny bilar utan väldigt blandat i ålder. Står flera gamla Golfar och Passater här.
Edit: Står även en hel del BMW i olika åldrar.
Till Hybrid: Tror jag sett totalt 3 stycken KIA här. Några Hyndai oxå som det varit en hel del fel på.

Senast redigerat av candyweiss (7 september )

Ivel
7 september · 611 Inlägg

caromania skrev:
Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

En sådan här kanske är lämplig?
En 620ti.

https://mobil.blocket.se/annons/soderma … _/86119413

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
7 september · 8 114 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

En 620ti.

Drar för mycket soppa för att ha i inväntan på drömbilen. Men annars vore det kanske snarare en bättre och roligare bil än en E39.

Edit. Eller bättre. Hmm. Kanske behöver utveckla det lite då nog BMWn är en nyare och på många sätt bättre bil egentligen. Men sååå tråååkig. smile

Senast redigerat av caromania (7 september )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september · 68 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

En 620ti.

Alltså.. de där gamla Roverbilarna är inget annat än Engelskbyggd Honda Accord i finkostym. Haft en så jag vet.. Å jag kan inte rekommendera dem alls, milt sagt medioker detaljkvalitet och väldigt låg krocksäkerhet.

caromania Forummoderator

Johansson72 skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

En 620ti.

Alltså.. de där gamla Roverbilarna är inget annat än Engelskbyggd Honda Accord i finkostym. Haft en så jag vet.. Å jag kan inte rekommendera dem alls, milt sagt medioker detaljkvalitet och väldigt låg krocksäkerhet.

Låter som om du haft otur. Men som påpekats så går alla bilar sönder.

Svarte_Orm
7 september · 2 167 Inlägg

Annars fanns det väl någon gammal Rover med BMW-motor? Om man nu verkligen vill ha något udda till man hittar en acceptabel E39

caromania Forummoderator

Svarte_Orm skrev:
Annars fanns det väl någon gammal Rover med BMW-motor? Om man nu verkligen vill ha något udda till man hittar en acceptabel E39

Rover 75 diesel. Men jag skulle i ts fall fortfarande satsa på en liten tantbil för att hålla kostnader nere.

TS1997
7 september · 14 Inlägg

Det slutade med att jag idag fick tag i en E39 i riktigt fint skick för sin ålder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-cce3203ae7645d898da986841d157796.jpg

caromania Forummoderator

TS1997 skrev:
Det slutade med att jag idag fick tag i en E39 i riktigt fint skick för sin ålder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-cce3203ae7645d898da986841d157796.jpg

Kanoners! Inga omvägar där inte. Grattis till nya bilen. smile

panda666
7 september · 3 070 Inlägg

uffff skitfin! blir nästan sugen på en till sj;) ojojoj måste hålla mig:) grattis grattis!

Ivel
7 september · 611 Inlägg

caromania skrev:

TS1997 skrev:

Den ser fräsch ut på bilden och jag tycker mig ana ett M-sportpaket. wink
Grattis TS till bilen, ta det lugnt nu på lördagskvällen i regniga kurvor så du inte viftar för mycket på svansen.

@Panda: avvakta, det där har vi diskuterat. BTW, det ska flyttas här också, vi råkade köpa en liten kåk igen, men denna gång att bo i.

panda666

Ivel skrev:

caromania skrev:

TS1997 skrev:

Grattis TS till bilen, ta det lugnt nu på lördagskvällen i regniga kurvor så du inte viftar för mycket på svansen.

@Panda: avvakta, det där har vi diskuterat. BTW, det ska flyttas här också, vi råkade köpa en liten kåk igen, men denna gång att bo i.

oj grattis du me! javvist det verkar vara m sport^^går nästan inte att ha bmw utan m paket...samma me benz utan amg..ni ska inte bo i stockholm va? hur ska vi annars ta en kaffe?

Ivel
7 september · 611 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:

oj grattis du me! javvist det verkar vara m sport^^går nästan inte att ha bmw utan m paket...samma me benz utan amg..ni ska inte bo i stockholm va? hur ska vi annars ta en kaffe?

Med de snygga M5-inspirerade fälgarna, det är en hyfsat snygg modell E39...för att vara en Bayersk släde. hmm

Inte till tokstan, det får finnas gränser av vansinnet. Det blir inom kommunen fast 6km från centrala centrum i ett populärt expanderande bostadsområde. Ingen kaffe men någon grillkväll med något kallt poolside kanske funkar? big_smile

Svarte_Orm
7 september · 2 167 Inlägg

Skönt att det inte blev en silverfärgad E39, de är hundra gånger snyggare i blått! Men vilken motor är det?

TS1997
7 september · 14 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Skönt att det inte blev en silverfärgad E39, de är hundra gånger snyggare i blått! Men vilken motor är det?

Det är en 523i så 2.5l smile Och jag är jättenöjd för denna blå färg är min favorit på E39

Senast redigerat av TS1997 (7 september )

panda666

Ivel skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Med de snygga M5-inspirerade fälgarna, det är en hyfsat snygg modell E39...för att vara en Bayersk släde. hmm

Inte till tokstan, det får finnas gränser av vansinnet. Det blir inom kommunen fast 6km från centrala centrum i ett populärt expanderande bostadsområde. Ingen kaffe men någon grillkväll med något kallt poolside kanske funkar? big_smile

oj de går bra nu_^^ grill funkar perfekt för mig. lugn o fin bostadsområde är perfekt, precis vad ja längtar efter. synd bara att grannen ovanför mig har 5-10 barn som springer som galningar. o inte lägger han dom i säng innan 23;00 heller..

Richtenb
onsdag 12:20 · 1 317 Inlägg

Bra köp, E39 är ju utan tvekan BMW:s bästa modellserie! Det enda som strular är termostaten.
Lättmekad och tillförlitlig!

TS1997 skrev:

Svarte_Orm
torsdag 13:10 · 2 167 Inlägg

Richtenb skrev:
Bra köp, E39 är ju utan tvekan BMW:s bästa modellserie!

Nja, det vet jag inte, men en av de bättre av de som är någorlunda lättåtkomliga i dagsläget.

Richtenb
fredag 07:32 · 1 317 Inlägg

Jag tänker på körglädje och tillförlitlighet, svårt att säga att E39 är den bästa vad gäller säkerhet. Efter E90 och uppåt så rasar ju hela bilen vid 25000 mil, mycket elfel etc. Möjligen att E46 kan konkurrera. 

Svarte_Orm skrev:

Richtenb skrev:

Nja, det vet jag inte, men en av de bättre av de som är någorlunda lättåtkomliga i dagsläget.

Svarte_Orm
fredag 07:46 · 2 167 Inlägg

Richtenb skrev:
Jag tänker på körglädje och tillförlitlighet, svårt att säga att E39 är den bästa vad gäller säkerhet. Efter E90 och uppåt så rasar ju hela bilen vid 25000 mil, mycket elfel etc. Möjligen att E46 kan konkurrera. 

Svarte_Orm skrev:

Richtenb skrev:

Jag tänkte mera bakåt - E28 var grejer det! Men de är ju i princip borta nu.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt