Opel Manta B CC Saab T5/Sfro.

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..

CCRobin

  • 109 Följare
  • 133 256 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november
CCRobin
20 oktober · 577 Inlägg
#361

Fick hem ett paket i veckan med lite bra att ha saker så ny kunde jag montera kolvringar och få i dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e1f9a56b92b5d35c3bae2fe61aea6f5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-79592194be1e68b5c4d8152f34527c8f.jpg
Tror min svarvning blev skapligt bra iallafall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4b35aa8996590d8943b00f7694f96356.jpg


Fick även tillbaka toppen i fredags från planing
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-66efa37026d270bedd2a22558432c4ef.jpg

Åkte till en kompis som har hetvattens tvätt och tvättade bröstkåpa och topplock och annat smått innan jag började montera ihop den igen.

Nu har jag fått ihop topp och block iallafall.
Som den står nu är det då alltså en T5 2,3 botten med borttagna balansaxlar och svarvade kolvar samt t7 topp med packning och t5 kamaxlar. Tror det kommer bli bra big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-150eb1a230b285fd3fe80f2bce0c4249.jpg

Borren
20 oktober · 38 Inlägg
#362

Ser riktigt bra ut, tycker du gjorde rätt som kör 2.3, skönt vrid I dem och lite extra effekt på köpet, rasar något får man utveckla ifrån det. Menar dieslarna som lådan kommer ifrån utvecklar ju 600nm vid steg 1/2 och då på lägre varvtal än vad du kör på och många kör drifting med dem så tror det kommer gå fint i en hobby trimmad manta på gatan! big_smile

Mer pulver åt folket! wink

Livet är för kort för slöa bilar!
CCRobin
20 oktober · 577 Inlägg
#363

Borren skrev:
Ser riktigt bra ut, tycker du gjorde rätt som kör 2.3, skönt vrid I dem och lite extra effekt på köpet, rasar något får man utveckla ifrån det. Menar dieslarna som lådan kommer ifrån utvecklar ju 600nm vid steg 1/2 och då på lägre varvtal än vad du kör på och många kör drifting med dem så tror det kommer gå fint i en hobby trimmad manta på gatan! big_smile

Mer pulver åt folket! wink

Ja visst big_smile

Tanken är väl 500hk i motorn iallafall, sen när man vill ha mer så får man väl helt enkelt bygga med Grövre grejer cool

Cassius Hobbymekaniker
21 oktober · 348 Inlägg
#364

En hastighetssignal är ju inget super avancerat. Du kan kränga på en ABS krans på navet t ex (dom sticker ju ut en bra bit innanför skivans anliggningsyta, där på bör man kunna sätta en) sen en ABS givare. Går även göra tvärtom och läsa på kylflänsarna på skivan om man trixar lite.

Sen får man räkna om och kalibrera ABS signalen, eller skaffa en liten box som tolkar om den till ett användbart värde. Alternativt se till att välja rätt delar från början smile Skulle du göra så är det plättlätt sen att använda samma signal till ett elektriskt styrservo från Corsa B/C och få hastighetsberoende servo verkan. smile Finns ju även rattar med fasta signaler, men då har man 2-3 fasta lägen (0%, 50%, 100% t ex). De jag pratar om så sköter styrboxen till servon allt själv och följer hastigheten på ett helt annat sätt. Går då även sätta in motstånd för att justera servo verkan över hela registret om man tycker den är för lätt/tung i alla hastigheter.

Var själv inne på detta på min Kadett, men bedömde till slut att de var för mycke jobb med att få in styrstången så lät de vara till framtiden. Det är mer plats i Mantan så där är de enklare att få in sakerna smile

CCRobin
21 oktober · 577 Inlägg
#365

Cassius skrev:
En hastighetssignal är ju inget super avancerat. Du kan kränga på en ABS krans på navet t ex (dom sticker ju ut en bra bit innanför skivans anliggningsyta, där på bör man kunna sätta en) sen en ABS givare. Går även göra tvärtom och läsa på kylflänsarna på skivan om man trixar lite.

Sen får man räkna om och kalibrera ABS signalen, eller skaffa en liten box som tolkar om den till ett användbart värde. Alternativt se till att välja rätt delar från början smile Skulle du göra så är det plättlätt sen att använda samma signal till ett elektriskt styrservo från Corsa B/C och få hastighetsberoende servo verkan. smile Finns ju även rattar med fasta signaler, men då har man 2-3 fasta lägen (0%, 50%, 100% t ex). De jag pratar om så sköter styrboxen till servon allt själv och följer hastigheten på ett helt annat sätt. Går då även sätta in motstånd för att justera servo verkan över hela registret om man tycker den är för lätt/tung i alla hastigheter.

Var själv inne på detta på min Kadett, men bedömde till slut att de var för mycke jobb med att få in styrstången så lät de vara till framtiden. Det är mer plats i Mantan så där är de enklare att få in sakerna smile

En hastighetssignal är ju som sagt egentligen en skapligt lätt grej att fixa. Finns ju flera olika sätt frågan är ju bara om det är värt tiden överhuvudtaget wink

_Budda_
22 oktober · 184 Inlägg
#366

Läst hela tråden nu, tog bara typ 2 dagar...
Skitsnygg Manta! följer självklart big_smile

CCRobin
22 oktober · 577 Inlägg
#367

_Budda_ skrev:
Läst hela tråden nu, tog bara typ 2 dagar...
Skitsnygg Manta! följer självklart big_smile

Kul att du tog dig tid att läsa den, ännu roligare att du gillar det big_smile

gjutarolle
22 oktober · 655 Inlägg
#368

Cassius skrev:
Beroende på vad man vill ha för karaktär är inte 2.0an fel heller. Visst, den är 3dl mindre och "there's no substitute for cubic inches, but cubic money", men.. Minns jag inte helt tokigt (jag har också övervägt Saab motor tidigare) så har 2.0an nått i stil med 78mm slag och 2.3an 90mm.

Det finns motorer med 90+ slag som varvar sjukt mycket! T ex VAG 1.8/2.0. Men dom brukar behöva nya lager efter en dragracing säsong, det är inte många mil för ett lagerset.. För hållbarhet över tid bör man nog inte varva en 2.3a till mycke mer än 7-7500 rpm. En 2.0a däremot kan med samma hållbarhet dras till en bra bit över 8000, kanske mot 9000rpm.

Den "stora" skillnaden blir att 2.3an lämnar mer vrid än 2.0an, och längre ner i registret. Motorn kommer kännas starkare, men mindre alert och "sportig" i jämförelse. Lite som att jämföra en Honda S2000 motor med en jänkeåtta för att dra det till sin extrem.

Du ska åka Volvo axel, gissningsvis 1031? Med 500hk ish. 2.3an som kommer ge rejält med vrid bör du då mappa så den rampar på vridet för att skona axeln, slutprodukten blir troligen lite högre effekt än en 2.0 med samma vridkurva (eftersom man kan anta att 2.0an varvar mer och når sina 500 häst vid högre varv förutsatt allt annat är lika), båda kommer vara lika "skonsamma" mot axeln. Hade inte axeln satt begränsningen hade 2.3an haft en helt annan karaktär än 2.0an med effekt längre ner i registret och mindre på topp.

Med andra ord, visst är de kul med extra volym men i just detta fall hade du inte "behövt" gå den vägen smile Sen är de ju kul att bygga motor oavsett, så inget ont om din plan. Poängterar bara att behovet av mer volym för att nå samma effekt i ett hållbart paket inte riktigt fanns wink

*Rampar du på vridet (vilket förutsätter att det är möjligt att göra med den motorstyrningen du ska använda) kan du manipulera karaktären på motorn en hel del. Du skulle kunna få sugmotor karaktär, traktor karaktär, ketchup karaktär eller en exponentiellt stigande effekt kurva. Jag vet dock inte om det går få till med Saab originalstyning? (Som för övrigt ska vara väldigt bra och lätt mappad)

volvo axlarna håller bra tycker jag, kört 4år drifting med 915nm på naven, byter drivaxlanrna på våren innan säsongen startar så funkar det sen, men det som sliter hårdast på drivaxlarna är ''vanlig'' körning (om det är svetsdiff) då,
angående växellåder som ni båda disskuterade beror ju mycket på körstilen, en människa kan köra med 600hk i 3 år, en annan kanske bara klarar en månad med 300hk, körstil spelar mycket roll på allt i drivlinan smile

gjutarolle
22 oktober · 655 Inlägg
#369

CCRobin skrev:

Cassius skrev:
En hastighetssignal är ju inget super avancerat. Du kan kränga på en ABS krans på navet t ex (dom sticker ju ut en bra bit innanför skivans anliggningsyta, där på bör man kunna sätta en) sen en ABS givare. Går även göra tvärtom och läsa på kylflänsarna på skivan om man trixar lite.

Sen får man räkna om och kalibrera ABS signalen, eller skaffa en liten box som tolkar om den till ett användbart värde. Alternativt se till att välja rätt delar från början smile Skulle du göra så är det plättlätt sen att använda samma signal till ett elektriskt styrservo från Corsa B/C och få hastighetsberoende servo verkan. smile Finns ju även rattar med fasta signaler, men då har man 2-3 fasta lägen (0%, 50%, 100% t ex). De jag pratar om så sköter styrboxen till servon allt själv och följer hastigheten på ett helt annat sätt. Går då även sätta in motstånd för att justera servo verkan över hela registret om man tycker den är för lätt/tung i alla hastigheter.

Var själv inne på detta på min Kadett, men bedömde till slut att de var för mycke jobb med att få in styrstången så lät de vara till framtiden. Det är mer plats i Mantan så där är de enklare att få in sakerna smile

En hastighetssignal är ju som sagt egentligen en skapligt lätt grej att fixa. Finns ju flera olika sätt frågan är ju bara om det är värt tiden överhuvudtaget wink

vill du göra det extra lätt för dig är det bara använda givaren bak i volvoaxlen, finns 2 olika mätkransar till volvo beroende på om axlen har abs eller ej

Cassius Hobbymekaniker
23 oktober · 348 Inlägg
#370

gjutarolle skrev:
volvo axlarna håller bra tycker jag, kört 4år drifting med 915nm på naven, byter drivaxlanrna på våren innan säsongen startar så funkar det sen, men det som sliter hårdast på drivaxlarna är ''vanlig'' körning (om det är svetsdiff) då,
angående växellåder som ni båda disskuterade beror ju mycket på körstilen, en människa kan köra med 600hk i 3 år, en annan kanske bara klarar en månad med 300hk, körstil spelar mycket roll på allt i drivlinan smile

Pratar vi axel hållbarhet inom drifting så är Definitivt körstil en stor faktor smile Du kan ju slå loss däcken på flera sätt, gör du de med motorns vrid tar axeln mest stryk, dock är de väl vanligast med viktförskjutning eller broms, ibland i kombination? (Tänker då på scandinavian flick och hydraulisk handbroms).

När väl gummit "tappat greppet" är inte belastningen så överdriven, vrid i kombination med bra gummi och hårda gaspådrag där de finns grepp (mål -> snabbast möjliga acceleration) blir nästan raka motsatsen.

Nu tror jag som sagt inte att det blir ett problem i detta fall, om nu inte Robin kör som en fullkomlig blådåre smile Men finns möjligheten kan man skona drivlinan rejält med rätt typ av mappning smile

CCRobin
11 november · 577 Inlägg
#371

Händer verkligen inte mycket på den fronten, har monterat en plugg med oring istället för plastpluggen som brukar läcka i bakkant av motorn. Sen har jag plockat på remspännare och löphjul.

Jag väntar väl mest på att få tillbaks karossen så jag kan göra om motorfästena och fortsätta där.


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-64faf02bbe4d303437d884b0304db8fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-379cf09e134b7c1fe94d19b7636b6163.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang