Carisma - 98 - Fel på varannan växel Hjälp

MrMerlin
12 november 2019 · 2 Inlägg

Växlar 1,3 o 5 fungerar riktigt
Växlar 2,4, o back fungerar inte.
Vad kan det vara för fel o hur kollar man det. Bilen går att köra, men bara på de udda växlarna och ingen back?

MrMerlin

caromania Forummoderator
12 november 2019 · 9 296 Inlägg

Hur har felet utvecklat sig? Var allt perfekt och sedan plötsligt bara slutade allt funka? Eller har det förvärrats långsamt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
12 november 2019 · 399 Inlägg

Han måste utveckla det lite mera.. vad för motor sitter det i bilen, Typ och samma med vilken sort växellåda.. som sitter i.. siffror, bokstäver... så går det nog lite lättare för folk å fä på garage att hjälpa dig. kolla i manualen vad försorts Carisma - 98 du har Tack.

Greenhorn
12 november 2019 · 399 Inlägg

Greenhorn skrev:
Han måste utveckla det lite mera.. vad för motor sitter det i bilen, Typ och samma med vilken sort växellåda.. som sitter i.. siffror, bokstäver... så går det nog lite lättare för folk å fä på garage att hjälpa dig. kolla i manualen vad försorts Carisma - 98 du har Tack.

Du kan ju inte bara skapa ett nytt konto och ropa på hjälp... hm lite suspekt över det hela.

caromania Forummoderator
12 november 2019 · 9 296 Inlägg

Greenhorn skrev:

Greenhorn skrev:
Han måste utveckla det lite mera.. vad för motor sitter det i bilen, Typ och samma med vilken sort växellåda.. som sitter i.. siffror, bokstäver... så går det nog lite lättare för folk å fä på garage att hjälpa dig. kolla i manualen vad försorts Carisma - 98 du har Tack.

Du kan ju inte bara skapa ett nytt konto och ropa på hjälp... hm lite suspekt över det hela.

Alldeles riktigt, bra påpekat. Men suspekt är det inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrMerlin
12 november 2019 · 2 Inlägg

Bilen gick hur bra som helst. växlade ner för traktor på vägen, Ville sedan inte fungera att växla igen.
Motor 1.8 TDI
Lite mer fordonsdata. Hoppa det hjälper...


FabrikatMitsubishi
ModellCarisma 1.8 G
Fordonsår / Modellår1998 / 1998

Chassinr / VINLNDA2AWF052679
Motorkod4G93 (GDI)
Tecdoc ID9540
HSN/TSN9644/352

caromania Forummoderator
12 november 2019 · 9 296 Inlägg

Någon som har koll? Är det vajer in i lådan eller stång på de här? Låter som ett mekaniskt fel, något på väg in som gått av, eller i värre fall någon gaffel inuti lådan.

Jag hade tagit den till min lokala OKQ8 och låtit dem bara titta på den. De hade nog gjort det gratis och lämnat kostnadsförslag.

Kruxet är bilens värde kontra kostnad. Om vi leker med tanken att det är lådan så skulle jag tippa på att en riktigt billig verkstad gör det för 5k. Lådan kanske går att hitta för 1-3k. Men det är oerhört utsvävade gissningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
13 november 2019 · 7 189 Inlägg

Har för många år sedan råkat ut för samma problem.
På en Mercedes 230 GE (Manuell).
Visade sig att en grövre "pinne" olovandes hoppat upp och låst en av armarna som förbinder växelspaken med växellådan.
Inte så komplicerat att åtgärda.
Men bland de mest osannolika störningar jag råkat utför.
Nu är ju inte Carisma´s växelöverföring uppbyggd på samma sätt, men ändå.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2019 · 17 345 Inlägg

Hade samma fel på en Renault för ett gäng år sedan...

Ett stag som hoppat loss. Oavsett om den är stag eller vajerstyrd så är det väl troligen så. Nu är inte en Carisma 1.8 GDI från -98 värd någon större summa så att lämna den till verkstad är nog uteslutet. En regel är att en reparation inte ska överstiga 50% av bilens värde för att vara befogad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Greenhorn
13 november 2019 · 399 Inlägg

caromania skrev:

Greenhorn skrev:

Greenhorn skrev:
Han måste utveckla det lite mera.. vad för motor sitter det i bilen, Typ och samma med vilken sort växellåda.. som sitter i.. siffror, bokstäver... så går det nog lite lättare för folk å fä på garage att hjälpa dig. kolla i manualen vad försorts Carisma - 98 du har Tack.

Du kan ju inte bara skapa ett nytt konto och ropa på hjälp... hm lite suspekt över det hela.

Alldeles riktigt, bra påpekat. Men suspekt är det inte.

Då ber jag för ursäkt, har varit med... typ 8,9 av 10 på andra forum där man... ja... med ny skapade konto och folk bara haspla ur sig något. Men denna var en genuin fråga och person, så sorry.

Greenhorn
13 november 2019 · 399 Inlägg

Om det nu visar sig vara hela grejor, så kan bara vara lite slitna lameller och fin-justera vajern måste sträckas lite... du har 2st... kan också vara bara 1... men min låda har en fin och en grov justera vajer.

Greenhorn
13 november 2019 · 399 Inlägg

Greenhorn skrev:
Om det nu visar sig vara hela grejor, så kan bara vara lite slitna lameller och fin-justera vajern måste sträckas lite... du har 2st... kan också vara bara 1... men min låda har en fin och en grov justera vajer.

Edit:
Hur länge sen var dem byttes ut? Om dem huvudtaget har någon gång byts ut... märker du om bilen slirar lätt på kopplingen... om så, då är nog dags att byta koppling... bilen har några år på nacken

Senast redigerat av Greenhorn (13 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang