Hooken på Saab/Volvo-träffen i Varberg 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-78a430f42e24c2d45a33404885898555.jpg]()
Lördagen den 14 september var det dags för Saab/Volvo träffen i Varberg. Jag körde dit med några kompisar i en karavan med bilar. Bland de som gjorde oss sällskap ner till Varberg fanns Tony med den gula amazonen -68, Nickeboii (från Garaget) med sin blå 144 -73 och två svarta 164:or av -69 respektive -72 års modeller.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2112806e613ce8692817937e032230cc.jpg]()
Var kul att vara på plats med Hooken på en av sommarens sista bilträffar!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b18be2359f16637edc07fcbd7013644e.jpg]()
På plats fanns även en jämngammal släkting till Hooken: En kopparmetallic Volvo 164 av 1975-års modell!

Samma årsmodell, samma färg på såväl lack och inredning som Hooken. Och i ett väldigt fint skick! 75:orna har dessutom parkeringsbromsen mellan stolarna, som på 264 och i mitten av året fick de även 264:ans breda baklysen.
Men fanns ens Volvo 164 att köpa 1975?
- Ja, men inte i Sverige. Där hade den ersatts av 264. Men den såldes fortfarande i USA och Japan, då de nya B21 och B27-motorerna ännu inte hade avgascertifierats i USA. Det ledde till att alla 240-bilar som såldes i USA som årsmodell 1975 fick behålla gamla B20-motorn. Men eftersom raksexan B30 inte fick plats i 264:an fick 164:an leva kvar ett år till.

Först till 1976-års modell lanserades 264:an i USA och Japan och produktionen av 164:an upphörde. Dock skall ett antal exemplar ha tillverkats även efter industrisemestern 1975. Dessa borde således ha blivit tidiga 76:or. Men de registrerades ändå som 75:or. Den här 75:an var något intressant då den aldrig verkar ha exporterats, utan togs i trafik för första gången i Sverige under hösten 1977. Kanske behöll Volvo några bilar som aldrig blev exporterade?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad6b3c4f3734a7d2f3ab63f18cab56dc.jpg]()
Många bilar var på plats. Mestadels Volvo med ett stort inslag av amazon och 140, men även en hel del 240. Men där fanns en hel del Saabar med. Dock inte så många Volvo 700 & 900, utan de gick att räkna på en hand!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59d3e217201881dd1f7381696f2cac6a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e20e476d73905ea2ef918c4f6059b4dc.jpg]()
164:orna.

Till höger en 69:a (första årsmodellen) och till vänster en 72:a (året de fick "240-handtagen").
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca6678a98184278f8eee05309ea8d2c1.jpg]()
Fler amazoner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c21d270222a37eaa9285ff89d239a10.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc528e6dfb1553b2e59b192a1f2a1bf8.jpg]()
En del var intresserade av Hooken, men desto fler var nyfikna på den gula amazonen!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7e2d539f4ad3438036a21771df8ac3a6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-05c43b6c9ac9494d370f6f87c477471e.jpg]()
Jag bakom Nickeboii's 144.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c017d833e1a61661652dc78100931c27.jpg]()
Längs en kullerstensgata en bit från torget fanns ännu fler bilar!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0dfedd6eb6077fdfca794d94e33fb16d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9b14307eb7557bac90bc1e44db36c79.jpg]()
Bland annat hade Volvo-museum ställt upp med ett par bilar. Som en 242 DL av 1975-års modell i toppskick!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-965353c3fe84bd9ae4e723d33c9d1023.jpg]()
Och en polisamazon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c5432457034ebf19ec89db8ba48fbf6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5a795f0bf7c7502a57d58a9f926192e4.jpg]()
Saab 99 Turbo

^^
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8e1def8adf95422d630efb9d81006949.jpg]()
En 142:a med speciell installation av extraljus i grillen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4249d1c09094a66b34418200253c48c2.jpg]()
En 244 av 1978-års modell, ombyggd till att likna en 264 GL/GLE av USA-utförande.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-407b8c2cda1b56f1e79a8235fd078372.jpg]()
Vinnarbilarna! Mot slutet delades även priser ut till ägarna av den snyggaste Volvon och den snyggaste Saaben. Alla deltagare fick rösta, men som Volvo-ägare fick man endast rösta på den snyggaste Saaben och tvärt om. Jag röstade på Saab 99 Turbon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-620b6b3600e20f982a2b153b69f9b18d.jpg]()
242:an som vann är inte den från Volvo-museet jag visade bild på ovan ^^ (museet-bilarna deltog inte i tävlingen), men den är ruskigt lik! Båda är orangea 242:or av 1975 års modell med randiga 70-tals-säten!
